Header Ads

Header ADS

Guna undi belanjawan untuk dapat reformasi, Wong Chen beritahu pembangkang


PETALING JAYA:
Seorang ahli Parlimen PKR menggesa pembangkang mempertimbang menggunakan undian Belanjawan 2021 sebagai “kelebihan” untuk kerajaan Perikatan Nasional (PN) melaksanakan reformasi.

Ahli Parlimen Subang, Wong Chen berkata, undian belanjawan pembangkang ialah satu-satunya “senjata khas” mereka untuk menguji keabsahan kerajaan yang tidak patut dibazirkan.

“Konvensyen Parlimen menuntut jika kerajaan kalah dalam rang undang-undang kewangan, kerajaan tidak ada pilihan selain meletak jawatan. Undian belanjawan ialah ibu kepada semua RUU kewangan. Jika perdana menteri kalah undian ini, beliau perlu meletak jawatan dan kerajaannya akan tumbang.

“Oleh itu, kita tidak boleh menyerahkan senjata khas ini kepada perdana menteri secara percuma. Sebaliknya, kita mesti mempertimbang menggunakannya sebagai kelebihan yang sangat penting bagi mendapatkan beberapa pembaharuan sangat diperlukan untuk menyelamatkan demokrasi,” tulisnya di Facebook hari ini.

Katanya, ada banyak masa untuk tuntutan dijadikan pertukaran bagi undian pembangkang dan untuk Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin menunaikannya memandangkan undian akhir belanjawan hanya akan berlangsung pada 10 Dis nanti.

Beliau berkata, politik Malaysia selalu mendatangkan kejutan dan Umno masih boleh menarik sokongannya untuk belanjawan, walaupun mereka mengulangi sokongan kepada Muhyiddin.

“Paling atas dalam senarai pembaharuan demokratik saya ialah memberi hak tanpa had kepada pembangkang untuk membentangkan usul undi tidak percaya di Parlimen. Saya yakin Ahli Parlimen Umno yang berfikiran reformasi seperti Tengku Razaleigh Hamzah akan menyokong permintaan tersebut.

“Reformasi ini akan membolehkan Parlimen memeriksa keabsahan perdana menteri dan untuk mencegah kediktatoran.”

Katanya, tuntutan lain yang perlu dibuat pembangkang ialah Kabinet menandatangani perjanjian meluluskan Akta Perkhidmatan Parlimen pada sidang Mac 2021 untuk menjadikan Parlimen bebas daripada eksekutif dari segi kewangan dan pentadbiran.

Sebagai langkah awal untuk menunjukkan keikhlasan kerajaan, saya menggesa Kabinet menyampaikan taklimat penuh belanjawan kepada semua ahli Parlimen pembangkang pada 2 Nov ketika Parlimen bersidang semula.

“Selepas itu, biarkan rundingan ‘undi belanjawan untuk reformasi’ bermula demi kepentingan rakyat, demokrasi dan negara.”

#Sumber :   FMT

MR :  Banyak perkara boleh berlaku atas undi belanjawan tapi apakah itu semua untuk rakyat? 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


13 ulasan:

  1. Ini pengkhianat mata sepet sampai kiamat tak boleh dipercayai.

    BalasPadam
  2. Pemimpin melayu pun ada jenis yg pengkhianat yg tak boleh nak dipercayai sampai kiamat.. jgn ingat mata sepet je.. macam melayu tu suci sgt.. dalam Al-Quran pun tak sebut mata tak sepet boleh dipercayai.. ko yg lebih2 dari Quran.. yg penting duit rakyat nak dibelanjakan tu di bincangkan secara terbuka kerajaan dan pembangkang.. baru telus dan memuaskan hati ramai pihak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mata sepet yg kafir ni lagilah tak boleh percaya. Bukan saya yang bagi warning , tapi Allah yang bagi warning. Kalau kamu rasa kamu lebih berkuasa dan lagi bijaksana daripada Allah , maka silakanlah. Berapa ramai manusia telah ditipu oleh bangsa sepet kafir ni. Donald Trump pun ditipunya. WHO Tadros pun kena tipu bangsa sepet kafir laknatullah ni.

      Padam
  3. Itu sebab saya sokong perintah darurat.

    BalasPadam
  4. Puak kapir memang x boleh dipercayai..sepatutnya mereka menyokong belanjawan utk menyelamatkan negara terutama sekali dlm menghadapi wabak covid19 ini..bukan mengambil kesempatan untuk sesuatu yg boleh menyusahkan

    BalasPadam
  5. Reformasi sejak dahulu hanya selogan hayalan yg didebdangkan pkr penuh hayalan...hakikatnya lanssubg tdk bermenafaat buat rakyat malaysia...

    BalasPadam
  6. Cina kafir haramjadah ni,,sentiasa cari ruang untuk memecahbelahkan org melayu,,ydpa dah beri amaran, ahli politik fokus kpd masalah negara, kebajikan rakyat. bila pn kembali aman, maka kafir laknatullah ni nak suruh aljuburi buat kacau lagi. harap org2 melayu boleh sedar lah, jgn jadi bodoh dgn agenda mata sepet dap,mca dan gerakan untuk tawan putrajaya..

    BalasPadam
  7. Ini merupakan tindakan menderhaka kpd YDPA. Zaman dulu...penderhaka begini disumbat dlm keranjang babi dan dibenamkan dlm sungai. Lucutkan kewarganegaraan dia!

    BalasPadam
  8. Inilah bangsa kapir yg xpandai mengenang budi kebaikan org Melayu. Dtg dulu dlm keadaan merempat apabila dah senang mengambil kesempatan menekan org Melayu. Sedihnya masih terdapat Melayu yg menjadi barua mereka

    BalasPadam
  9. X paham aku. Mudin yg tgh mintak nyawa, cina kapir ni yg disalahkan.
    Lg plk, kan cina kapir tu bgtau pembangkang, nape anjing2 PN yg menyalak??

    BalasPadam
  10. cubalah buat undi tak percaya kalu nk tengok perintah darurat dilaksanakan... alang2 kamu nak kucar zaman covic yg serba susah ni...tak habis2 dgn perebutan kuasa...

    BalasPadam
  11. Demam la mudin. Geng sndiri pun xnak sokong, ada plk nk suruh pembangkang sokong. Hilang akal apa!

    BalasPadam
  12. usah risau perentah dharurat masih lagi bole dipertimbangan, tunggu sidang parlimen nanti, akan diperjelas nanti, tunggu masalah negara dan rakyat tetap diutamakan, no kompromi dalam hal ini, masanya tetap akan datang, slogan sidang parlimen akan datang bertemakan ' negara dan rakyat diutamakan, no kompromi'.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.