Header Ads

ads header

Flash News

Mohd Fahmi Reza makin kurang ajar


Ketika Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dinamakan sebagai ‘antara doktor terbaik dunia’, lain pula halnya dengan seorang pereka grafik kontroversi, Mohd Fahmi Reza Mohd Zarin.

Dia telah mengundang kemarahan orang ramai apabila memuat naik lakaran kartun menyerupai Dr Hisham di Facebook miliknya yang berada dalam mangkuk tandas dengan kapsyen “Please use the toilet”.

Karikatur mirip pakar kesihatan awam negara itu digambarkan dengan hanya muka tersembul manakala kedua-dua tangan memegang sisi mangkuk tandas seolah-olah cuba untuk bersembunyi.

Di sebelah mangkuk tandas duduk itu pula, terdapat imej pelitup muka di lantai dan bakul sampah yang di dalamnya ada kertas tertera perkataan SOP (prosedur operasi standard).

Imej seterusnya ialah seorang individu lengkap bersut hitam dan bersongkok dipercayai watak ahli politik yang sedang menolak kepala ‘Dr Hisham’ untuk terus masuk lebih ke dalam mangkuk tandas itu.

Untuk rekod, Dr Noor Hisham dinamakan sebagai antara trio wira Covid-19 selain Pengarah Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan Amerika Syarikat, Dr Anthony Stephen Fauci dan Pengarah Kesihatan New Zealand Dr Ashley Bloomfield.

Pengiktirafan portal The Independent, Singapura itu ditulis oleh Tan Bah Bah, editor perunding portal berita tersebut yang juga bekas penulis kanan The Straits Times.

Pada pertengahan April lalu, sebuah stesen televisyen China menobatkan Dr Noor Hisham sebagai ‘antara doktor terbaik dunia’ kerana strategi dalam menangani Covid-19 di Malaysia.

Rata-rata warga maya berang apabila memberikan emoji marah dalam hantaran yang dimuat naik di Facebook milik Fahmi itu sejak semalam.

Hanya dalam tempoh 22 jam, karikatur tandas itu menerima hampir 6,000 emoji, lebih 7,400 komentar dan kira-kira 900 perkongsian.

Fahmi yang sebelum ini terkenal selepas melukis karikatur Najib dalam bentuk badut pada 2016 itu juga berkongsikan ‘karya’nya itu di Twitter.

Ramai berpendapat boleh sahaja menyindir orang politik sebaliknya melakukan kesalahan besar mempersenda penjawat awam kanan di Kementerian Kesihatan (KKM) yang disifatkan bertungkus lumus memerangi penularan pandemik Covid-19.

Bahkan, ada yang mencabar Fahmi untuk bertandang ke mana-mana daerah di Sabah, negeri yang mencatatkan kes jangkitan Covid-19 paling tinggi di Malaysia.

Antaranya, pengguna Facebook Muhamad Na’im Ab Razak yang menganggap Fahmi terlalu banyak masa lapang dan tidak habis-habis memberontak.

“Mari datang Semporna ni. Aku serap kau masuk pasukan disinfection (pembasmian kuman). Boleh cuci tandas awam juga kalau kau dah suka sangat dengan tandas,” tempelaknya.

Selain kutukan dalam bentuk komentar, terdapat juga warga maya yang mengecam Fahmi menerusi lakaran kartun seperti karya Palee Abu.

Warga maya menganggap Fahmi melampaui batas menghasilkan ilustrasi menghina Ketua Pengarah Kesihatan.

MR : Bila PH memrintah, rakyat diajar kurang ajar dan kerajaan pada masa itu tidak ambil peduli pasal moral dan adab. Ini kesannya.  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


12 ulasan:

  1. Bila orang bangang nak menterjemah kartun seni macam nilah.. jelas kelihatan kertas SOP dibakul sampahkan.. dan jelas kelihatan watak kepala Norhisham didalam mangkuk tandas.. ini membawa maksud bagaimana Norhisham diperalatkan oleh segelintir ahli politik supaya bergelumang dgn tahi.. penat2 Norhisham menyediakan SOP tapi akhirnya dibakul sampahkan oleh segelintir ahli politik.. dan seterusnya Norhisyam ditekan utk terus mengikut cakap mereka dan terus bersama mereka mewujudkan persekitaran undang2 yg tak adil kepada ahli politik dan rakyat.. senang je nak baca makna tersurat tapi penyokong PN ni susah nak paham.. tak nampak pun biadap.. kalau Norhisham tgk pun dia rasa itulah keadaan dia sekarang.. dibonekakan sesuka hati oleh pemimpin PN.. penyokong PN ni hati dah gelap.. masa PH memerintah dulu golongan ni lah yg melalak melolong menabur fitnah setiap hari.. bila PN memerintah geng2 ni senyap kepuasan.. aman damai negara seketika.. la ni bila PN nak tumbang mulalah geng2 ni nak meroyan memfitnah balik.. haha.. baru kita nampakkan kerja siapa yg buat negara huru hara ni selama ni.. kepala depa2 ni bagus sumbat dalam mangkuk jamban ja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa rujukan kau dengan kenyataan kp kesihatan di peralatkan?

      Dia bukan macam kau mudah ikut dapig!

      Dia ada prinsip la bahlol

      Padam
    2. Hello , apa yang kau merepek ni. Cakap macam orang bodoh.
      Kamu tak ingat ke waktu press conference PH tentang Covid ni , Menteri Kesihatan duduk belakang tersengeh-sengeh , yang tukang jawab Menteri Pelancongan.
      Bayangkan , Menteri Pelancongan PH cakap tentang Covid 19. Bukankah itu kerja gila dan tidak bertanggung jawab. Bodoh !

      Padam
    3. Mengapa puak RBA berdiam diri seperti syaitan bisu @ pasu bunga apabila KERAjaan PH membenarkan ramai rakyat China Komunis memasuki negara kita di waktu wabak covid-19 sedang merebak di negara China Komunis ???

      Bukankah tindakan KERAjaan PH ini mendedahkan rakyat negara kita kepada virus covid-19

      Bukankah ini menunjukkan puak RBA adalah kepala bapak hipokrit lidah biawak yang suka mengamalkan double standard ???

      Padam
  2. Patahkan saja tgn dia supaya tak boleh melukis dah

    BalasPadam
  3. UK 41000 deaths from Covid 19. Now 2nd wave. ICU penuh balik. This is first world country where each hospital has state of the art facility.

    Nak banding dgn Malaysia. ? Kalau tak SOP ketat maka jadilah macam UK. Apa dia ingat hospital Malaysia boleh cope dengan sebegini banyak kes Covid 19 ? Tak tertanam mayat nanti.

    Orang-orang sperti ini , selagi tak kena , selagi tu tidak menghargai pengorbanan dan titik peluh orang lain.
    Takpe, Allah Maha Adil. Bila kena barulah nak minta maaf dan bertaubat. Tapi ingatlah , taubat takkan diterima jikalau nyawa sudah berada di kerongkongan.

    BalasPadam
  4. Pelukis katun tu taksub dgn pemimpin2 katun nereka hingga sanggup mrnghina org yg tak selaliran dan seragam dgnnya...

    BalasPadam
  5. dinasihat emak bapa supaya didik anak dengan baik dan sopan sejak kecil lagi, supaya bila dah besar nanti jadi lah anak yang sopan, dah lah tak ada sopan kurang ajar pulak tu, malang sungguh dapat anak macam tu

    BalasPadam
  6. AWANAMA 10.09 PG..dah mula MEROYAN bila MENTORNYA DSAI gagal dalam perhitungan POLITIKnya...DR NORHISHAM adalah yang TERBAIK buat MALAYSIA..DIIKTIRAF DUNIA dengan cara dia mengatasi COVID 19..hanya puak CYBERTROOPER PH aje xpuashati disebabkan DOSA2 MEREKA pada PRU 14 dinampakkan pada PERPECAHAN PH yang DITERAJUI TUN MAHATHIR yang sekarang ni HEBAT MENYALAHKAN TSMY..HaHa HukHuk

    BalasPadam
  7. Bukankah tindakan menghina pengarah kesihatan yang telah bersama-sama dengan frontliners berusaha siang dan malam untuk mengawal wabak covid-19 merupakan tindakan pesakit mental yang kronik ???

    BalasPadam
  8. kasi ajar sikit makhluk yg kurang ajar ni..... jika dibiarkan semakin melampau..

    BalasPadam
  9. Orang melayu begini patut hantar ke indon saja.

    BalasPadam