Header Ads

ads header

Flash News

Politik apakah di sebalik surat ke Istana?


Anwar Ibrahim, Najib Razak, Ahmad Zahid Hamidi dan Maszlee Malik adalah empat watak yang menjadi perbualan hujung minggu lalu ekoran terdedahnya tiga surat berlainan yang mendakwa mereka memberikan sokongan kepada presiden PKR untuk menjadi perdana menteri kesembilan.

Banyak persoalan yang timbul ekoran pendedahan surat-surat tersebut. Apakah surat-surat tersebut tulen?

Jika tidak tulen, mengapa penafian daripada keempat-empat pemilik tandatangan surat-surat itu masih tidak kedengaran?

Setakat ini, belum ada penafian khusus daripada keempat-empat watak ini terhadap surat-surat yang didedahkan.

Yang ada cumalah penafian daripada pegawai Zahid dan Umno yang menyatakan surat yang ditandatangani ahli Parlimen Bagan Datuk dan Najib itu palsu.

Bukan itu sahaja, kesunyian daripada pihak Najib untuk melakukan sebarang hasut maya (troll) terhadap Anwar, mahupun jenaka “Super Ring” sejurus pertemuan mengadap ahli Parlimen Port Dickson itu dengan Agong pada 13 Oktober lalu juga menambahkan lagi spekulasi kepada episod politik ini.

Sehingga ini, Najib hanya membuat hasut maya terhadap kualiti kertas surat yang dikatakan ditandatangani beliau dan Zahid tanpa sebarang penafian khusus.

Jika surat-surat itu tidak tulen, apakah ada surat-surat lain yang menyebabkan Anwar sebegitu yakin untuk mengumumkan kerajaan Muhyiddin Yassin tumbang dan beliau memiliki majoriti “kukuh dan meyakinkan” untuk menjadi perdana menteri?

Ataupun disebabkan surat-surat itu memang tulen, dan kerana melibatkan sokongan Najib dan Zahid, kedua-dua watak yang sedang berdepan berpuluh tuduhan rasuah di mahkamah, Anwar terpaksa merahsiakan siapa menyokongnya?

Kerana bimbang rakan-rakan sekutunya dalam Pakatan Harapan (PH) tidak akan bersetuju?

Apakah ini juga bermakna jika Anwar menyatakan Muhyiddin kehilangan majoriti di Parlimen kerana sokongan Najib dan Zahid, tapi pada masa sama disebabkan itu beliau tidak dapat membuktikan mempunyai majoriti di Parlimen?

Itu pun dengan andaian semua sekutunya dalam PH akan bersetuju untuk bekerjasama dengan Najib dan Zahid.

Lebih menarik, jika surat-surat itu tulen dan diserahkan Anwar kepada Agong, apakah ini bermaksud sesiapa yang mengatakannya palsu sudah melakukan perbuatan menipu Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah?

Setakat ini, semua pihak yang didakwa terlibat dengan surat-surat ini mengalami “kerugian teruk” daripada sudut persepsi politik dan juga kebolehpercayaan ahli parti sendiri ekoran pendedahan ini.

Jika surat Anwar itu adalah benar, maka ini bermakna presiden PKR itu tiada sokongan majoriti seperti yang diwar-warkan beliau.

Yang ada cuma andaian.

Tapi jika surat-surat itu palsu, apakah Anwar ada surat lain yang menyebabkan keyakinannya meluap-luap menyatakan kerajaan baru yang akan ditubuhkan beliau ialah kerajaan majoriti Melayu-Islam?

Jika surat Najib dan Zahid itu benar, maka ini bermakna kedua-dua pemimpin itu sudah melakukan sesuatu yang berisiko menamatkan riwayat Barisan Nasional (BN), Muafakat Nasional (MN) dan Perikatan Nasional (PN) dan menyebabkan Umno bersendirian pada Pilihan Raya Umum ke-15.

Tapi jika surat itu palsu, sewajarnya Najib dan Zahid menafikannya dan laporan polis perlu dilakukan segera.

Tapi jika surat-surat itu palsu, apakah Anwar ada surat lain yang menyebabkan keyakinannya meluap-luap menyatakan kerajaan baru yang akan ditubuhkan beliau ialah kerajaan majoriti Melayu-Islam?

Jika akaun berkanun (SD) Maszlee itu benar, maka ini bermakna bekas menteri pendidikan sudah tidak bersama Dr Mahathir Mohamad.

Jika SD itu palsu, Maszlee perlu berjumpa dengan Anwar segera.

Cuba fikir, mengapa tidak Mahathir?

Jangan terlupa di sebalik semua ini ada gerakan putera Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah.

Jadi, cuba fikir siapa yang mendapat untung daripada gerakan politik mendedahkan surat-surat ini, tulen mahupun palsu kepada orang awam?

Apa-apapun jangan sesekali kita lupa Covid-19 masih “mengganas” seperti politik negara kita.

TIMMY SAY


MR : Politik melepas diri  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. Yg nak susah kan kepala hotok nak mencari suatu yg dlm samar2 walau cuaca terang nak buat apa.sapa pun jdi pm yg di kampong yg di bandar tetap cam tu juga..yg berubah cara hidup nya mereka2 yg di kiri kakanan yg berkuasa...yg heboh pasal sd...surat itu surat ini pasal covid kian meningkat ada sapa dikalangan penyokong politik tg gundah gulana atau menabur bakti kearah mengurang kan kes...

    BalasPadam
  2. Menteri pn kata ph gagal selama 22 bulan jadi kerajaan.
    Yg kena batang hidung sendiri.
    Menteri pn kata zaman ph covid merebak menteri yg jaga imigrasi tak sekat pelancong asing@china.
    Yg kena batang hidung sendiri.
    Malahan sekarang kes covid semakin sukar dikawal & beratus yg dah mati..
    Yg jaga imigrasi dulu sekarang yg jaga semua menteri2.
    Kena batang hidung sendiri.
    Yg khianat dulu.
    Sekarang pun kena khianat juga.
    Kena batang hidung sendiri.

    Ingatlah....
    Apa yg kamu makan.
    Itu jugalah yg akan kamu muntah kan.

    BalasPadam
  3. Mcm peylaqqq fuihhh.. Lompat sana lompat sini lipat situ lipat sana penuh poket mnyalak yalak.
    Org kampong apa dpt.. Fakoff lahh politik lani..

    BalasPadam
  4. PH HANCING CKP PNDAI BUAT KRJA XTAU PNDAI BERJANJI JEW HAWAU..

    BalasPadam