Header Ads

Header ADS

Ahli Parlimen BN tolak perjanjian ‘keyakinan dan perbekalan’ pembangkang (PH)


PETALING JAYA:
Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menolak tawaran “perjanjian keyakinan dan perbekalan” oleh pembangkang mengenai pembentangan belanjawan akan datang selepas mesyuarat antara wakil rakyat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz memberitahu FMT, perjanjian ditawarkan pembangkang itu merangkumi permintaan supaya semua kawasan pilihan raya diberi peruntukan secara saksama.

“Ketika Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan, mereka tidak menepati janji manifesto untuk memberikan peruntukan sama kepada semua kawasan pilihan raya. Jadi kenapa kami perlu ‘gentlemen’ dan bertimbang rasa kepada mereka sekarang?” soal beliau.

Nazri berkata, bersetuju dengan perjanjian itu bermaksud BN mengaku ia sebahagian daripada kerajaan minoriti, yang menurutnya tidak berlaku kepada kerajaan ketika ini.

Beliau berkata, mereka tidak mahu memberi persepsi yang BN membentuk kerajaan “pintu belakang” dengan pembangkang.

“Jika (perjanjian keyakinan dan perbekalan) dipersetujui, maka ia bererti perdana menteri curiga dengan Umno, yang sepatutnya tidak berlaku. Umno sentiasa menyampaikannya dalam Dewan Rakyat. Kami tidak dapat bekerjasama apabila ada kecurigaan.”

Sementara itu, ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman dilaporkan berkata, semua ahli Parlimen BN bersetuju memberi sokongan kepada belanjawan dan menambah ia “tiada sebarang kemusykilan” mengenainya.

Perjanjian keyakinan dan perbekalan adalah aturan dalam Parlimen yang digantung, yang mana pembangkang bersetuju tidak mengundi menolak kerajaan minoriti dalam usul undi percaya atau perkara seperti belanjawan walaupun mempunyai hak membantah undang-undang lain.

Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Liew Chin Tong dari DAP antara yang mencadangkan perjanjian itu sebelum undian terhadap belanjawan.

Belanjawan dijadualkan dibentang Jumaat ini.

#Sumber : FMT 

MR :  PH bila tak jadi kerajaan banyak pula idea bagus. Rakyat kena kekal mereka jadi pembangkang 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


8 ulasan:

  1. Babi punye ph bodoh
    Siak sape ygmenyokong ph bodoh babi
    Org melayu yg menyokong ph bodoh babi nie dlu mk die kangkang buret kt babi sepet cina
    Org melayu bando yg bodoh mcm babi diharap meninggal,,,
    Klu x babi bkn ph namenye
    Sial la bavi ph nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fuhh..terbaik la akhlak PN! Org gini bagus jd menteri agama. Lama dia berguru dgn lebai Pas ni!

      Org kg aku ada sorg mcm ni. Tp dah meninggal...sian..

      Padam
    2. Jika tidak menfitnah parti Islam , itu bukan puak RBA namanya.

      Puak RBA ternakan kafir harbi sangat memusuhi Islam dan umat Islam.

      Pee H kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu apa cerita ?

      Padam
    3. ini spesis ARIFF NULUK dan sekutunya yang masih sayang serta ikutan Tokong DAPIGS serta ANWAR PELIWAT MUNAFIK....kerana masih menfitnah lebai2...xpe nanti kematian SPESIS2 INI diuruskan dengan para TOKONG....12.22ptg

      Padam
    4. 12.22, ada seorang di kampung ulu, sebijik macam kau. Suka mengutuk orang, kuat memfitnah, terutama pada orang beragama, Pak lebai. Dia tak sempat bertaubat, mati dalam keadaan lidah terjelir keluar nanah. Orang campak je dalam lubang, terus kambus.

      Padam
    5. 12.22, babonn tu spesies sama macam kau jugak. Dia menyamar nak bagi reverse psychology. Kau nasihatlah sikit kat dia tu

      Padam
  2. Syabas & tahniah kpd Dato' Nazri yg sangat bijak nembaca tipu helah pemimpin PH terutama dari DAP.

    BalasPadam
  3. Cukuplah 22 bulan rakyat dikencing hancing dengan pelbagai janji palsu oleh Pakatan Haprak.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.