Header Ads

ads header

Flash News

Biar sosial teruk, biar akhlak remaja runtuh asal ekonomi ok -- Itu pejuang jualan Arak (baca DAP/PH)



Garis panduan baru mengenai lesen minuman keras di Kuala Lumpur akan memberi kesan negatif kepada ekonomi yang sudah sedia terjejas akibat wabak Covid-19, kata mereka yang terlibat dalam industri itu.

Garis panduan yang dikeluarkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pada Isnin lalu menyatakan bahawa kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina tidak lagi dibenarkan menjual minuman keras mulai 1 Okt tahun depan.

Setiausaha Persatuan Peniaga Minuman Keras Cina Selangor dan Kuala Lumpur, Albert Chooi Leong Peow berkata langkah itu tidak hanya akan merugikan perniagaan, malah juga mengurangkan pendapatan cukai kerajaan.

"Jika mereka tidak mengeluarkan lesen, bagaimana kami mahu mencari nafkah? Dan itu juga bermaksud kerajaan tidak akan mendapat cukai,” katanya.

Presiden Persekutuan Persatuan Peniaga-Peniaga Barang-barang Runcit Malaysia, Hong Chee Meng juga menyuarakan pendapat yang sama.

"Kita menghadapi masa yang paling buruk dalam ekonomi. Setiap perniagaan, termasuk yang menjual minuman keras, bergelut untuk meningkatkan ekonomi.

"Dasar yang sedang dilaksanakan di Kuala Lumpur mungkin tidak akan mempengaruhi negara (sekarang), tapi bagaimana jika pihak berkuasa memperluasnya ke seluruh negara suatu hari nanti? Hasil cukai akan dikurangkan dan itu pasti kerugian bagi Malaysia," Kata Hong.

Selain cukai jualan, minuman keras juga dikenakan duti eksais.

Chooi, yang juga setiausaha agung Persatuan Penjual Minuman Keras, berkata selain kehilangan hasil cukai ia juga boleh menyumbang kepada peningkatan kegiatan penyeludupan.

Katanya, dasar yang diumumkan oleh DBKL itu juga bersifat regresif.

"Alkohol dijual di hampir setiap ibu kota di dunia. Mengapa kita mengambil langkah mundur?" soalnya.

Chooi berkata, persatuan itu akan mengadakan mesyuarat tidak lama lagi dan membincangkan garis panduan baru berkenaan dengan wakil rakyat sebelum menemui DBKL bagi membangkitkan rungutan mereka.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


11 ulasan:

  1. GILA BABI...adakah BABI jadi GILA kerana TIDAK DAPAT ARAk...INILAH kehendak DAPIG jika lesen arak dibatalkan Kerajaan hilang punca cukai .mereka apa PEDULI kerana ARAK IBU segala MAKSIAT...malah berlapang dada ramai mati akibat DILANGGAR pemandu ARAK.

    BalasPadam
  2. Kita mahu bertanya kepada puak kafir harbi sejak bila arak menyumbang kepada kemajuan dunia ?

    Dakwaan bodoh sombong kononnya 'dasar (kawalan penjualan arak) yang diumumkan oleh DBKL itu juga bersifat regresif' adalah dakwaan karut marut ciptaan peminum arak, puak kaki botol dan puak industri arak dan puak peniaga arak dan puak politik yang menerima faedah dari perniagaan arak.

    Arak sebenarnya telah menyebabkan kemunduran kepada tamadun dunia dan kemusnahan dan penyakit sosial kepada keluarga dan masyarakat , keruntuhan moral @ akhlak dan peningkatan kepada aktiviti tidak bermoral, keganasan rumahtangga , jenayah dan kemalangan dll.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  3. Selama ini sebilangan pemandu mabuk telah melanggar dan membunuh atau mencederakan kaum Melayu Islam. Adakah ini satu bentuk genocide ke atas kaum Melayu Islam ?

    Jika puak kafir berkata mereka berhak minum arak dan mabuk, adakah mereka berhak membunuh atau mencederakan kaum Melayu Islam ?

    Mengapa puak kafir yang mabuk tidak melanggar puak kafir sahaja dan mengecualikan kaum Melayu Islam dari menjadi sasaran mereka ?

    Sudah tiba masanya kerajaan bertindak tegas ke atas pemandu mabuk kerana arak atau dadah yang telah menyebabkan kecederaan parah atau kematian dipenjarakan sekurang-kurang 10 tahun dan mewajibkan hukuman penjara 1 tahun ke atas untuk pemandu mabuk kerana arak atau dadah.

    BalasPadam
  4. Arak Raja di Malaysia.
    Apa tindakan anda wahai umat Islam?

    BalasPadam
  5. Kepala hotak punya cina babi kata jual arak itu maju.

    Memang babi kimak punya spesies

    Hoi babi, arak ni bukan bawa penyakit sosial sahaja, Arak menyumbang kepada penyakit-penyakit acute dan chronic seperti :

    Liver failure,
    Alcoholic liver disease,
    Liver cancer,
    Pancreatic cancer,
    Biliary stricture,
    Primary biliary cirrhosis
    Primary liver cirrhosis

    Esophagistis,
    Gastro esophageal Reflux disease,
    Esophageal cancer,
    Barrett esophagus,
    Boorhave syndrome
    Mallory Weiss Tear,

    Gastric perforation
    Gastric cancer
    Peptic ulcer disease, esophageal ulcer,

    Pancreatitis.
    Pancreatic pseudocyst.

    Wernickes Encephalopathy.
    Multi infarct dementia.

    Kidney failure. Chronic kidney disease.
    Hepato liver syndrome.

    Peripheral neuropathy.
    Cerebellar disease.
    Korsakoff syndrome.

    Dan banyak lagi.

    Babi punya cina DAP. Bastard betul spesies. Siapa masih sokong DAP memang babi dan bastard.

    BalasPadam
  6. Aziz Mohamed
    1.diharaf minuman keras arus diharamkan terus dinegara Islam ini tu yang baik nya

    BalasPadam
  7. Mengapa bangsa cina ultra kiasu sanggup menongkah arus dalam hal penjualan arak ???...punca besarnya adalah ADANYA BANGSA MELAYU YANG DARI PUAK DAP,PAN,SERPIHAN PARTI BUNGA DAN PKR GAGAL TARBIAHKAN PUAK ULTRA KIASU DISEBABKAN PUNYAI FAHAMAN LIBERAL...SETENGAH DARI MELAYU ITU ADA YANG BERFAHAMAN PLURAL...MELAYU YANG BERGABUNG DENGAN DAP ADALAH MELAYU BANGSAT YANG LUPA DIRI DENGAN DIDIKKAN AGAMANYA...PUAK MELAYU INILAH YANG BUAT BANGSA MELAYU DAN AGAMANYA SENTIASA DIPERLEKEHKAN OLEH KAFIR2 YANG MENJADI MAJORITI AHLI DAP !!! 😡😡😠

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju komen tuan...malahan ada meLAYU sanggup menghina dan jadi TALIBARUT DAPIG kepada agamawan ISLAM sendiri dengan melabelkan Penunggang AGAMA...sejak lahir ISLAM smestinya kita perlu menunggang agama sebagai pedoman hidup dunia akhirat. bukan ISLAM yang menunggang kita...khas untuk ARIFF MULUK dan sekutu DAPIG panKHIANAT.

      Padam
  8. Kat klate jual arak relaxs je. Lebai siap bg lesen lg.

    BalasPadam
  9. Jangan dilayan kaum lahanat ni.. tidak ada yg mati klu tak minum arak..tapi ramai mati sebab orang minum arak tapi kaum lahanat ini lepas lagi ramai dari dipenjara.. Tidak ada sejarah negara muflis sebab x jual arak..harap kerajaan haram arak tidak rugi negara tetapi bangsa Malaysia lebih waras akalnya..kpd kaum lahanat ni kebaikan apa yg arak dpt buat pada akal manusia

    BalasPadam