Header Ads

ads header

Flash News

Bila pendatang nak jadi tuan


Saya dah agak posting macam ni akan naik. Tinggal tunggu masa saja. Benda ni sama je masa Barack Obama menang, Justin Trudeau menang dan Jacinda Arden menang.

Saya nak membebel panjang pasal hal ni keluar hujah macam-macam tapi hari ni hari kemas rumah. So takleh membebel panjang.

So pendek ja.

Apa yang menjadi asas utama, bangsa-bangsa lain di negara-negara lain ni diterima menjadi antara pemimpin tertinggi negara mereka? Haa cuba bagitau?

Simple je abang kakak semua.

They embrace and fully understand the spirit, the core of their nation.

Kamala Devi ni, walaupun ada darah India, dia tak bawa sentimen atau ke-Indian dia di Amerika. Dia peluk cium semangat dan ideologi Amerika. Dia tak adalah nak buat sekolah kebangsaan India.

Cuha tengok ke kita pulak. Tengok isu-isu yang sering dibangkitkan di media sosial. Pengubahan sejarahnya, serangan ke atas apa saja Islam-nya, kebencian melampau pada bahasa kebangsaan dan Jawi-nya, Malay-bashing-nya, maki YDPA-nya; mana maunya...

Some of those stuffs are the core foundation of Malaysia.

Hentikanlah cherry-picking ni everytime something happens outside, when it suits your needs and wants, you jadikan ia contoh. Tapi you set aside benda-benda yang tak sesuai dengan kehendak you.

Pandai pulak eh..

For example, Singapore. Always using Singapore as your compass. Tapi Singapore tak ada venacular education. Tak nak pulak ikut.

Sekarang ni Thailand sebab Thailand tengah tolak sistem beraja depa. Masa zaman Raja Bhumibol di mana rakyat Thailand sembah dan sayang, tak nak pulak ikut. Thailand pakai satu bahasa dan satu nama, tak juga nak highlight-kan.

Poster macam ni bukan membawa kita ke depan sebenarnya. Ia hanya membuka lebih banyak isu-isu yang menarik kita ke belakang.

Amerika merdeka tahun 1776. Berapa ratus tahun tu?

Go figure.
Mohamad Jamalee




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. Americans except for the Native Red Indians are all Pendatang. Got my point???

    BalasPadam
  2. Kenapa tak check siapa Mahathir yang dah jadi beberapa kali PM Malaysia?

    BalasPadam
  3. Betul.
    Cuba kalau Ebit Lew atau Ridhuan Tee nak jadi PM. Kita orang Melayu dan Orang Islam takkan ada nak menentangnya kerana kita tahu mereka ini orang Islam yang baik dan menitik beratkan kebajikan orang Melayu dan orang Islam.

    BalasPadam