Header Ads

ads header

Flash News

DAP bodoh arak bukan diharamkan diperketatkan penjualannya untuk atasi masalah mabuk dan sosial


DAP Wilayah Persekutuan akan mengumpul bantahan daripada pihak berkepentingan yang terjejas dengan peraturan baru penjualan arak beralkohol tinggi (liquor) oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Pengerusi DAP Wilayah Persekutuan Tan Kok Wai, berkata dia akan mengadakan pertemuan dengan Datuk Bandar Kuala Lumpur untuk memohon agar keputusan itu ditarik balik.

Dalam garis panduan yang dikeluarkan DBKL semalam, kedai serbaneka, kedai ubat tradisional Cina dan kedai runcit tidak lagi dibenarkan menjual minuman keras bermula 1 Oktober 2021.

Bir masih boleh dijual tetapi hanya dari jam tujuh pagi hingga sembilan malam.

Di kedai ubat tradisional Cina pula, pengecualian dibuat untuk produk minuman keras bagi "tujuan ubatan tradisional".

Menurut Tan, peraturan baru itu melanggar hak orang bukan Islam untuk mengamalkan budaya mereka, yang dijamin Perlembagaan Persekutuan.

Dia berkata peraturan baru itu juga dilihat "anti-perniagaan" dan yang menjadi korban adalah peniaga yang mematuhi undang-undang dan membayar cukai.

"Perniagaan alkohol sudah menghadapi banyak sekatan dan sukar untuk mendapatkan permit.

"Peraturan baru, yang meletakkan lebih banyak sekatan, pasti akan menimbulkan rasa tidak senang di kalangan pemain industri," kata Tan dalam satu kenyataan dalam bahasa Mandarin, hari ini.

Tan berkata peraturan baru itu juga dijangka akan mempengaruhi sektor pelancongan apabila dikuatkuasakan.

"Bagi sejumlah perniagaan, (wabak Covid-19) adalah soal hidup dan mati. Kerajaan tidak seharusnya memburukkan keadaan dan sebaliknya perlu memperkenalkan dasar pro-perniagaan.

"Mereka harus memberikan lebih banyak insentif dan bantuan kepada sektor perniagaan dan memulihkan keyakinan pasaran," katanya lagi.

MR: Dulu ada Dr dalam AMANAH bela cukai arak. Tak nak sokong ke DAP dalam isu ni?



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


6 ulasan:

  1. SUDAH TERANG LAGI NYATA..DAP ADALAH MUSUH PADA AGAMA ISLAM DAN BANGSA MELAYU ...masih ramai lagi bangsa MELAYU yang menjadi BANGSAT pada KAUM dan AGAMANYA...TIDAK ADA ISTILAH KOMPROMI DENGAN DAP untuk KEBAIKKAN ISLAM dan bangsa MELAYU..

    BalasPadam
  2. Assalam...Sekarang baru Kita faham kenapa DAP begitu bersungguh-sungguh untuk mewujudkan pilihanraya PBT dan kenapa TGHH amat menentang pilihanraya PBT. Tahniah DBKL...program Zon bebas niaga dan larangan jualan arak ini bukti Kita perlu kuasai DBKL/PBT. Kuala Lumpur milik semua...

    BalasPadam
  3. DAP sentiasa ingin merealisasikan Visi n Misi mjdkan Malaysia a saling x tumpah spt Singapura

    BalasPadam
  4. arak sepatutnya dh jadi musuh Negara sebaris dengan dadah.
    berapa ramai dh mati angkara arak..?

    tapi tak ada lagi yg mati isap ganja..

    #legalizemarijuana

    hehe

    BalasPadam
  5. Sbb ni mereka nak sangat pilihraya pbt.

    BalasPadam
  6. Parti kafir harbi biaDAP , puak RBA dan khadam-khadam liberal adalah puak kaki botol yang berjuang menegakkan industri dosa besar seperti arak, oktoberfest dan judi dll.

    Orang yang menyokong parti biaDAP dan khadam liberalnya adalah orang yang berjuang menegakkan kemungkaran juga. Maka jika mereka mati, mereka akan mengikut tuan kafir harbi mereka memasuki neraka seperti pengikut Firaun mengikut Firaun memasuki neraka.

    Maka puak kafir harbi biaDAP dan khadam liberal mereka sangat memusuhi parti Islam PAS kerana PAS memyuruh manusia melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran.

    Cukuplah 22 bulan rakyat dikencing hancing oleh puak penipu ini.

    BalasPadam