Header Ads

Header ADS

Dun Selangor Yang Dikuasai PH Tolak Usul Tatacara Pemakaian Baju Melayu Dalam Dewan


Pembangkang Selangor kecewa apabila usul tatacara pemakaian baju kebangsaan ketika Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) ditolak hari ini.

Ketuanya, Rizam Ismail berkata, pihaknya telah menghantar notis pemberitahuan usul berkenaan kepada Speaker DUN Selangor dari D4P, Ng Suee Lim semalam bagi meminta pertimbangannya berhubung tatacara pemakaian baju kebangsaan itu supaya tidak hanya dikhususkan pada Jumaat sahaja.

Beliau berkata bagaimanapun, pembangkang Selangor kecewa apabila wakil rakyat Pakatan Harapan (PH) yang tidak menyokong usul berkenaan sehingga menyebabkan ia ditolak.

"Usul ini telah ditolak apabila gagal mendapat sokongan satu pertiga atau 19 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor.

"Kami amat kecewa dengan tindakan ADUN kerajaan yang tidak menyokong bagi memartabatkan baju kebangsaan," katanya ketika sidang akhbar di lobi Bangunan Annex hari ini.

Isu berkenaan tatacara pemakaian di DUN Selangor menjadi kecoh apabila ADUN pembangkang mempertikaikan teguran Suee Lim berhubung kod pemakaian ketika persidangan DUN berlangsung Isnin lalu.

Suee Lim sebelum ini berkata, pemakaian baju kebangsaan hanya dibenarkan pada hari Jumaat dan pembangkang dilihat cuba meraih kepentingan politik berhubung perkara itu.

Dalam pada itu, ADUN Sungai Panjang, Datuk Imran Tamrin berkata, pembangkang kesal dengan penolakan usul berkenaan yang langsung tidak sempat untuk dibahaskan oleh setiap ADUN di negeri ini.

"Bagaimanapun, kami akur dengan arahan tersebut," katanya.

Sumber :http://shahalamku.com

MR : Apabila bukan Islam menguasai, sedikit demi sedikit syiar Islam akan dipadamkan



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


18 ulasan:

  1. Nampak sgt nak meraih kepentingan politik.. benda boleh bincang elok2 kat belakang antara kerajaan dan pembangkang sebelum mengeluarkan usul.. tapi nak jugak main provokasi dan menaikkan sentimen rakyat... sudahnya pembangkang pun tak mau sokong sbb meluat cara isu ini dimainkan.. tapi takpe.. yg penting dapat raih sokongan politik..

    BalasPadam
  2. Bunga2 kerajaan PH selangor akan jatuh pd PRU akan datang ini...
    Bila umat melayu bersatu...,PH pasti berkubur.. itu kuasa mutlak org melayu...

    BalasPadam
  3. Mungkinkah ini salah satu jarum halus utk menghakis pelan2 identiti kebangsaan dan bangsa Melayu selaku pemilik asal bumi Tanah Melayu ini? Dulu pernah juga isu tulisan jawi juga identiti bangsa melayu dan identiti kebangsaan? Hati-hati jika ini ada perancangan halus 20 tahun akan datang, mungkinkah betul?

    BalasPadam
  4. Psl baju pun nk bergaduh ke? Apa untungnya pada rakyat? Camtu usulkan kat suma negeri sm parlimen la. Baru la undang2 tu seragam. Ni kat selangor je ke citer psl baju melayu? Kat dun klate ganu dah lama praktis pakai baju melayu hari2 ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang tak untung pun.
      Tapi tahukah kamu siapa yang cari gaduh dahulu kalau tak si mata sepet pemakan babi tu.
      Sepatutnya , dia sebagai Speaker, rileks sahajalah. Tapi dia yang buatnya sebagai big deal.

      Padam
  5. Lawak,baju melayu dikaitkan dengan islam,cari lah cara lain untuk meraih sokongan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau begitu yang kamu katakan , mengapa ianya tak dibenarkan dalam Dewan ?

      Jikalau betul ianya perkara yang remeh , mengapa Speaker menghalangnya ?

      Padam
  6. Pukimak punye sepet,,,baru mintak bju je pon dh x bgi,,,sial punye pendatang,,,nenek moyang ko yg dh mampos to kami org melayu boleh bertolak ansur bekongsi tanah melayu nie...
    Mmg bangsa babi punye sepet babi,,,
    Melayu sel melayu bodoh,,,
    Dlu melayu bodoh kt singapork,,,
    Sekaranf melayu bodoh kt penang n sek
    Babiiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umat melayu silap sokong PH dahulu...pru 15 akan datang ini umat melayu tdk perlu dipimpin oleh org india, org cina..,biarkan meteka rasist pd kaum masing2...
      Melayu bersatulah demi bangsa sendiri...usah lagi terlalu lembut, bermuhibbah sebagainya..

      Padam
  7. Dan adun2 melayu ph sanggup jilat dibur cina dan keling. Jawablah kat anak2 dan cucu2 ko nanti.

    BalasPadam
  8. Baju Melayu Baju Kebangsaan

    BalasPadam
  9. Apa kaitan baju melayu dgn syiar Islam?
    Baik tekankan pakai jubah dan serban. Lg bule pahala.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baju melayu keperibadian orang melayu di tanah melayu

      Padam
  10. Huntung arr Dun klate. Xde tekankan pun pasal baju melayu. Tp tgh tekankan nak bg increment sekor2 smpi rm5k. Belanjawan defisit pun mintak nk naik gaji lg. Mercedes dpt dah..tmbh bini pn dah nak dpt..walaun jgk duk sibuk menyalak kat dun selangor.
    Apa punya bangang la penganut2 Pas ni...bodoh x blh diajar. Pandai tu mmg xde la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang kamu dengki tu pasaipe...kamu ingat gaji YB Kelantan tu besar sangat...kenapa tak bising gaji YB di Penang dan Selangor...lagi jauh lebih tinggi...kerjanya hanya setakat kencing ...kononnya pandai sangat..masaalah air dan kilang haram milik mata sepet pun tak boleh nak selesaikan...paling pandaipun setakat tak benarkan baju melayu dalam dun..phuii

      Padam
    2. Kau mmg penghurung TAIK DAP

      Padam
  11. Pasal pemakaian baju pun nk d politikkan apakah bende, rakyat tgh susah ni yg hal remeh temeh pon nk gaduh.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.