Header Ads

ads header

Flash News

Kita lihat siapa 'khianat' rakyat petang ini, kata Annuar Musa


Menjelang pengundian Belanjawan 2021 hari ini, Setiausaha Agung BN Annuar Musa berkata, petang ini, semua pihak dapat melihat siapa yang "khianti rakyat".

Jelasnya, ahli parlimen BN membuat pendirian menyokong belanjawan kerana sedar betapa pentingnya belanjawan itu untuk rakyat.

"Semasa BN pembangkang pun kita tak tolak bajet. Apa lagi jika penolakan bajet membawa ketidakstabilan negara, rakyatlah yang jadi mangsa.

"Petang ini kita dapat lihat siapa yang khianati rakyat," katanya melalui ciapan Twitter.

Umno sebelum ini memberi isyarat bahawa mereka mungkin mempertimbangkan untuk tidak menyokong belanjawan kecuali permintaan mereka agar skim pengeluaran KWSP diperluas dan moratorium pinjaman automatik untuk semua B40 dan M40, diambil kira.

Semalam, ahli parlimen Umno termasuk presiden parti Ahmad Zahid Hamidi bertemu dengan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz untuk membincangkan tuntutan mereka.

Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan - yang berada dalam pertemuan itu - mengatakan bahawa mereka akan menunggu pengumuman hari ini.

Undian belanjawan telah dilihat sebagai proksi untuk usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin menguasai Parlimen dengan hanya 112 undi berbanding 108 yang dipegang pembangkang.

Angka ini berkurang 111 jika ada ahli parlimen dari kerajaan tidak hadir atau beralih sokongan.

Sekiranya belanjawan berjaya diluluskan dalam undian di Dewan Rakyat hari ini, undian seterusnya akan diadakan semasa peringkat jawatankuasa.

Biasanya, segala usaha untuk menolak belanjawan hanya dilakukan semasa peringkat dasar, dan rang undang-undanf perbekalan akan melepasi peringkat jawatankuasa dengan undian suara.

Bagaimanapun, Pakatan Harapan pada 2017 telah melakukan kejutan semasa peringkat jawatankuasa, dan hanya kalah undia dengan beza satu undi.

Ahli Parlimen BN dan PAS juga melakukan kejutan semasa peringkat jawatankuasa pada 2019.

Ahli Parlimen pembangkang sebelum ini memberitahu Malaysiakini bahawa sekiranya Belanjawan 2021 tidak diluluskan, Artikel 102 Perlembagaan Persekutuan dapat dirujuk untuk mengemukakan rang undang-undang yang berasingan bagi meluluskan peruntukan untuk perbelanjaan penting.

Perbelanjaan penting boleh merangkumi emolumen penjawat awam dan perbelanjaan penjagaan kesihatan yang diperlukan untuk memerangi wabak Covid-19.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


6 ulasan:

  1. Nak selamatkan tembolok sendiri, dikata khianat rakyat. Kepala tengkorak ko la nuar musang!
    Najib mintak moratorium sm kuar epf 10k je. X kacau pun duit kerajaan. Rakyat bkn mintak duit bpr bln2. Aku mmg menyumpah melaun2 yg nyusahkan rakyat ni. Termasuk la penyokong2 laknat diorg ni!

    BalasPadam
  2. err.. kwsp dah lulus pun 10k tu .. baru keluar gua lubang mana

    BalasPadam
    Balasan
    1. Woi badigol! Tu bersasar je la. Siap nak kena tnjuk bukti bagai. Skrg ko gi cari jambatan, pastu ko terjun. Ko idup pun xde faedah.

      Padam
  3. Rupa2nya Pemimpin2 Islam/Melayu BODOH kita telah diPERANGKAP habis2an dr. segenap penjuru, oleh si PENGKHIANAT2 DALANG DUA MUKA dr. Melayu2 LIBERAL paling TAK GUNA-disyaki si EJEN2 rejim PH Parasit dlm. KERAJAAN PN kita ni!!

    BalasPadam
  4. berita tergempar...Belanjawan negara utk rakyat LULUS...Alhamdulillah....pembangkang dan penyokong2 LEMBU CUCUK HIDUNG dan ANJING MENYALAK BUKIT jangan MARAH dam MEROYAN LAGI...saya ulang..saya ulang...

    BalasPadam