Header Ads

ads header

Flash News

Kompaun RM1,000 Jika Tidak Daftar MySejahtera Ketika Isi Minyak?



Kegagalan mendaftarkan diri dengan aplikasi MySejahtera ketika mengisi minyak boleh dikenakan kompaun RM1,000.

Perkara itu dinyatakan sendiri Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman DCP Datuk Mior Faridalathrash Wahid.

Baru-baru ini, viral rakaman suara yang menceritakan bagaimana ayahnya telah dikenakan kompaun RM1,000 kerana gagal mendaftar aplikasi MySejahtera sebelum mengisi minyak walaupun memakai pelitup muka.

Menurutnya, orang ramai yang bertandang ke stesen minyak untuk mengisi minyak perlu mendaftarkan diri dengan MySejahtera meskipun tidak memasuki premis.

“Jika orang ramai tidak mendaftar, bagaimana pihak berkuasa boleh menjejaki mereka seandainya terdapat kes Covid-19 di kawasan terbabit?” katanya menurut China Press.

Jelasnya, stesen minyak adalah kawasan awam dengan jumlah pelanggan yang tinggi maka mandatori untuk orang ramai memakai pelitup muka, mendaftar MySejahtera dan membuat pemeriksaan suhu. – MM

-------

Tak Perlu Imbas MySejahtera Untuk Isi Minyak – Persatuan Pengusaha Stesen Minyak

Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) menjelaskan orang ramai hanya perlu mengimbas kod QR MySejahtera ketika memasuki premis, menggunaakan surau dan tandas sahaja.

Perkara itu dijelaskan Presiden PDAM, Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz yang menjelaskan bahawa mereka telah diarahkan untuk hanya mendaftarkan pelanggan yang memasuki premis.

Jelasnya, tiada keperluan untuk mengimbas kod QR MySejahtera jika hanya mengisi minyak.

“Kami diberitahu bahawa kod QR dan pemeriksaan suhu hanya perlu dilakukan oleh pelangggan yang memasuki kedai, surau dan tandas.

“Tiada keperluan untuk melakukannya jika tidak memasuki kawasan ini,” jelasnya.

Pada masa sama, Khairul menjelaskan bahaya menggunakan telefon pintar berhampiran pam minyak.

Menurut laporan media tempatan, pihak Pusat Kesiapsiagaan Dan Tindak Cepat Krisis (CPRC) turut menjelaskan bahawa orang ramai hanya perlu mengimbas kod QR MySejahtera jika hendak memasuki premis.

Semalam, Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman DCP Datuk Mior Faridalathrash Wahid menjelaskan orang ramai boleh dikenakan kompaun RM1,000 jika tidak mengimbas kod QR sebelum mengisi minyak. – The Star




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. Nampaknya datuk mior tu yang bodoh, macam Mana boleh jadi polis

    BalasPadam
  2. Tak wajib imbas MySejahtera jika tidak masuk kedai stesen minyak

    10 November 2020

    KUALA LUMPUR - [DIKEMASKINI] Pelanggan yang tidak memasuki kedai stesen minyak untuk membuat transaksi pembayaran bagi mengisi minyak adalah tidak diwajibkan mengimbas kod MySejahtera.

    Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia melibatkan individu yang membuat transaksi menggunakan kad kredit dan debit serta aplikasi dalam talian dan membayar melalui tingkap 'pigeon hole’ serta mereka yang mengisi angin tayar dan menggunakan khidmat cuci kereta secara automatik.

    Katanya, bagi individu yang melakukan pembayaran atau transaksi di dalam kedai di stesen minyak sama ada untuk membuat pembayaran petrol, pembelian barangan dan mengeluarkan duit di ATM, perlu mendaftar melalui aplikasi MySejahtera atau manual.

    “Individu yang menggunakan surau dan tandas juga perlu mendaftar melalui aplikasi MySejahtera atau manual. Begitu juga dengan mereka yang menghantar kenderaan ke bengkel di stesen minyak dan mereka yang menggunakan perkhidmatan cuci kereta secara manual,” katanya pada sidang akhbar perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), di sini hari ini.

    Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/109561/BERITA/Nasional/Tak-wajib-imbas-MySejahtera-jika-tidak-masuk-kedai-stesen-minyak
    © 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

    BalasPadam