Header Ads

ads header

Flash News

PAS 'mungkin' tak kerjasama dengan Umno jika tanpa Bersatu kata Annuar



Umno kini tidak lagi ada pilihan untuk bertanding dalam PRU akan datang hanya bersama PAS sebagai sekutu, seperti rancangan awalnya dahulu, menurut Setiausaha Agung BN Annuar Musa.

Katanya, ini memandangkan PAS bertegas bahawa Umno mesti turut menjadi rakan sekutu dengan Bersatu.

“Dalam kajian kita, Umno dan PAS ada kekuatan sendiri dan memang boleh menang (dalam PRU akan datang).

 

 “Tapi tanya PAS, adakah PAS boleh menerima idea hanya Umno dan PAS dan tinggalkan Bersatu?

“Pilihan ini tidak wujud. […] PAS berpegang pada dasar Umno, PAS dan Bersatu hendaklah bersama,” katanya dalam temu bual bersama Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan malam tadi.

Annuar mendakwa PAS menyatakan pendirian itu dengan jelas dalam mesyuarat Muafakat Nasional (MN) Rabu lalu.

Selepas kerjasama antara Umno dan PAS membuahkan kemenangan di beberapa PRK selepas PRU 2018, kedua-dua parti itu memeterai kerjasama Muafakat Nasional pada September 2019.

Penganalisis politik malah berpandangan jika Umno dan PAS berganding bahu dalam PRU akan datang, mereka mampu menyingkirkan Bersatu yang diketuai Muhyiddin Yassin dan merampas Putrajaya.

Bagaimanapun, PAS kini merupakan antara ahli Perikatan Nasional gagasan Bersatu. Usaha turut dilakukan untuk membawa Bersatu dalam Muafakat Nasional secara rasmi.

Umno bagaimanapun dilihat berselisih dengan Bersatu apabila parti itu mendakwa tidak mendapat layanan dan penghormatan sewajarnya sebagai parti terbesar dalam gabungan PN yang membentuk kerajaan Persekutuan.

Pun begitu, kata Annuar, naratif itu adalah rekaan semata-mata.

“Itu cerita rekaan...Separuh daripada kabinet adalah (daripada) BN...Apa benda yang kita buat dalam kerajaan kita boleh buat, dan kita boleh ambil tanggungjawab.

“Tapi mengapa nak reka cerita kita tak dilayan dengan baik?” soalnya.

Menurut Annuar, Umno telah menerima struktur kabinet tersebut ketika menyertai kerajaan pada Mac, justeru dia mempersoalkan mengapa suara tidak puas hati timbul selepas itu.

Dia turut menyifatkan Umno ada kala terperangkap dalam superiority complex (kompleks tinggi diri), dan lupa bahawa ia tewas dalam PRU lalu.

Dia berkata keputusan untuk bekerjasama dengan Bersatu adalah keputusan bersama parti itu, dalam usaha untuk menolak kerjasama dengan presiden PKR Anwar Ibrahim dan DAP.

Berkenaan jawatan timbalan perdana menteri daripada Umno pula, dia berkata parti itu harus jelas sama ada tuntutan itu dibuat mewakili parti atau untuk kepentingan individu tertentu.

Soalnya, apakah Umno mahu Muhyiddin mungkir janji untuk tidak melantik pemimpin yang berdepan tuduhan rasuah di mahkamah dalam kerajaan, atau apakah ia mahu mengabaikan pendirian presiden Ahmad Zahid Hamidi untuk membersihkan namanya di mahkamah.

“Kalau tak mahu semua itu, bagitahulah demikian,” katanya.

MR :
Katakan UMNO ego ikut kata penasihat parti Kuli bertanding solo atas BN. Agaknya PAS-BERSATU, PH dan BN.. Siapa yang menguasai?



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. Perlu ramai mcm DSAM dlm parti Keris

    BalasPadam
  2. Batu api talam dua muka adu domba fitnah dan munafik adalah PENYAKIT HATI lebih bahaya dari virus Corona covid 19....sama-sama berMUHASABAH DIRI utk kesatuan ukhwah yang lebih mantap dan jitu sebagai kunci kejayaaan.

    BalasPadam
  3. Buat ketika ini Org Islam perlu berharap gabungan MN + PN

    BalasPadam