Header Ads

ads header

Flash News

Riuh rendah di Dewan Rakyat hari ini, hakikatnya PH tak ada number


Ketika Perbahasan & Penggulungan Belanjawan 2021 di Peringkat Jawatankuasa bagi Jabatan Perdana Menteri, Yang Dipertua Dewan Rakyat telah mengikut prosedur apabila bertanya samada ianya dipersetujui oleh Ahli-ahli Dewan Rakyat.

Jelas lebih suara yang bersetuju!

Akan tetapi, Ahli- Ahli Parlimen Pembangkang tiba-tiba bangun, belum sempat Yang Dipertua Dewan Rakyat meminta 15 Ahli Parlimen yang menuntut undi belah bahagi untuk berdiri.

Setelah undi dikira, sebanyak 105 undi bersetuju berbanding 95 undi yang tidak bersetuju sekaligus Belanjawan 2021 bagi JPM diluluskan.

Sebelum itu, kedengaran suara Ahli-Ahli Parlimen Pembangkang kata “kita akan minta undi belah bahagi bagi setiap kementerian mulai hari ini”.

Wah! Ternyata mereka merasai bahangnya apabila Ahli Parlimen Pembangkang gagal memperoleh 15 orang untuk mengadakan undi belah bahagi ketika memutuskan Belanjawan 2021 di peringkat dasar pada Khamis lepas.

Ramai penyokong PH mengkritik pemimpin PH yang ‘cakap tak serupa bikin’. Mulai hari ini, sandiwara PH akan bermula dan membantah Belanjawan 2021 di peringkat jawatankuasa bagi setiap Kementerian bagi menutup kesilapan mereka pada Khamis lalu.

Wee Ka Siong





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


3 ulasan:

  1. secara logiknya apabila sesuatu dasar atau princip sudah dipersetujui dengan sebulat suara dengan suka rela atau tiada paksaan ugut bunuh umpamanya( dalam kes ini bajet 2021), maka tiada sebab bajet itu ditolak dalam sesi pelaksaan dasar itu dalam perbincangan seterusnya, apa yang perlu dilakukan baik pulih pelaksaan itu jika terdapat kekurangan. menolak bajet semasa perbincangan pelaksaan bermakna telah mehina parlimen dan dihukum mengikut akta parlimen seksen ?

    BalasPadam