Header Ads

ads header

Flash News

RM3,429.50: Harga sawit tertinggi semenjak 8 tahun


PUTRAJAYA, 9 Nov –
Harga minyak sawit mentah (MSM) telah meningkat kepada RM3,429.50 satu tan pada Jumaat lalu, harga ini merupakan yang tertinggi  pernah dicatatkan sejak Mei 2012.

Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) memaklumkan, harga komoditi itu telah menunjukan peningkatan harga melebihi RM3,200 satu tan sejak dari  minggu yang lalu iaitu bermula RM3,209.50 pada 2 November sehingga RM3,357 pada 5 November.

Peningkatan harga tersebut disebabkan  oleh faktor permintaan MSMyang tinggi diperingkat global iaitu daripada pembeli utama, India dan China.

MPOB berkata, permintaan MSM dari China juga dijangka akan terus meningkat menjelang Festival Pertengahan Musim Luruh (Mid-Autumn Festival) dan Minggu Keemasan (Golden Week) yang telah bermula bulan lepas.

Menurut MPOB, pengukuhan harga minyak kacang soya (SBO) di US Chicago Board of Trade (CBOT) dan di China’s Dalian Commodity Exchange membantu menaikan harga MSM.

Harga MSM juga dipengaruhi oleh pergerakan harga minyak kacang soya kerana kedua-duanya bersaing di dalam pasaran minyak sayuran global.

Peningkatan harga ini bukan sahaja menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), malah ia turut memberi manfaat kepada pekebun dan pemain industri Sawit di Malaysia dimana dapat membantu rakyat yang sedang bergelut dengan sumber kewangan akibat daripada pandemik COVID-19.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


9 ulasan:

  1. Kn
    Klu ph memerintah harga mcm babi
    Woi rba babi
    X nk komen ke
    Sial dapat tulang sekerat ko tdo sbln
    Babi anjing
    Puihhh

    BalasPadam
  2. Ph atoh nak tak kembali bkusa hidup rakyat senang hga swt mampoi

    BalasPadam
  3. Buatlah terbaik..pegang amanah sebaiknya.

    BalasPadam
  4. Menteri pas perintah ada keberkatan.mereka ada hubungan dengan tuhan.mereka mintak pada Allah insyaallah allah akan bagi.
    Hb

    BalasPadam
  5. Magic..kata ari tu lobai q7 gi turki nak promosi sawit. Tp yg beli skrg ni india hindu sm china komunis. So lobai gi turki tu jumpa sapa?
    Kpd lembu2 ternakan Pas, bg link sini gmbr menteri mana lobai q7 ni jumpa ms kat turki?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini sekor jebon ifrit belaan dapig yang irihati dengan pencapaian menteri lebai..woii jebon ternakan dapig...pernahkah menteri lebai ini memusuhi buddha atau hindu...dhpp parti lebai pun ada hindu dan buddha..

      Padam