Header Ads

ads header

Flash News

Umany juga mohon maaf, tarik balik artikel mengenai peranan Agong


Persatuan Belia Baru Universiti Malaya (Umany) hari ini memohon maaf daripada Yang di-Pertuan Agong dan menarik balik kenyataan yang mempersoalkan kuasa Seri Paduka Baginda yang disiarkan pada 30 Oktober lalu di media sosial.

"Selepas merujuk kepada nasihat daripada ahli-ahli pakar perlembagaan, pihak Umany telah membuat keputusan untuk menarik balik kenyataan bertajuk YDPA Should Not Interfere in National Affairs yang dipaparkan di halaman Facebook bahasa Cina dan bahasa Inggeris Umany pada 30 Oktober 2020.

"Pihak Umany ingin menegaskan bahawa kami mematuhi sistem raja berperlembagaan di Malaysia serta menghormati peranan Yang di-Pertuan Agong dalam perlembagaan.

"Selain menzahirkan maaf kepada masyarakat, pihak Umany ingin secara khususnya mengemukakan permohonan maaf dan memohon ampun Tuanku atas kekurangan pemahaman kami terhadap perlembagaan," kata Umany dalam satu kenyataan.



Umany sedang disiasat di bawah Akta Hasutan dan Akta Komunikasi dan Multimedia selepas Universiti Malaya membuat laporan polis berhubung kenyataan itu.

Sehubungan itu, Umnay mendesak polis untuk menghentikan segala siasatan terhadap ahlinya.

"Akta Hasutan dan Akta Komunikasi dan Multimedia juga merupakan undang-undang zalim yang menindas kebebasan bersuara rakyat.

“Kita menuntut pihak polis untuk menghentikan segala siasatan yang dijalankan di bawah akta-akta tersebut terhadap ahli-ahli Umany dan menggesa kerajaan agar memansuhkan undang-undang zalim ini, yang menyekat kebebasan bersuara," katanya.

Umany turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang memberikan sokongan dan solidariti.



Polis menyiasat kumpulan pelajar itu bawah Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Siasatan itu dibuat susulan kenyataan kumpulan berkenaan pada 30 Okt berkaitan keputusan Yang di-Pertuan Agong tidak mengisytiharkan darurat seperti dicadangkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Bekas presiden Umany, Wong Yan Ke akan didakwa esok di Mahkamah Majistret Petaling Jaya.

Wong ditangkap polis pada 7 Nov ketika polis melakukan serbuan ke atas penggantinya, Yap Wen Qing, di Petaling Jaya.



Peguamnya Chong Kar Yan, yang berada di tempat kejadian, berkata anak guamnya itu ditahan kerana cuba merakam video anggota polis ketika kejadian.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Nik Ezanee Mohd Faisal sebelum ini memberitahu Wong ditahan kerana menghalang tugas penjawat awam.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.



15 ulasan:

  1. so what asshole??? jgn biar lepas! saman je! buat hal, mintak maaf, selesai. esok lusa buat lagi!

    kalau lepas, kita boleh ucap babai je la pada 'ketuanan melayu'! takyah nak gebang dah pasal bangsa melayu la bagai!

    BalasPadam
  2. Coward!!! As a responsible Malaysian (people if they think they are China citizens), they have to be responsible for their action. Damage has been done. Appropriate action MUST be taken on these DAPigs supporters. This will setve as a reminder for others. In fact, the political party behind them has to be hunted down as well.

    BalasPadam
  3. Kau ingat kau pelajar U bijak2 ke..nak tunjuk pandai..kau tu budak mentah lagi

    BalasPadam
  4. ada dalang dibelakang yg patut disiasat dan ambil tindakan tegas agar puak2 sial ini dapat pengajaran.....

    BalasPadam
  5. Diharap PDRM teruskan dgn tindakan undang2 kerana puak2 DAP ini sudah muak dan perlu diajar. Setiap kali tindakan kurang ajar akan disusuli dgn permohonan maaf

    BalasPadam
  6. Mengapa mereka perlu dibebaskan..ini lah ahli komunis yg di latih dari dlm..mohon pihak polis buat siasatan terhadap pertubuhan mereka yg terlalu kurang ajar...mempertikaikan perlembagaan Malaysia...mohon siasat habis2 am.

    BalasPadam
  7. Berani buat berani tanggung n jgn kecut telo

    BalasPadam
  8. Babi sepet
    Ko asyik buat hal je
    Sial babi anjing punye kaum
    Penakan babi nie perangai memang haram jadah
    Babi sial
    Balik tiongkok la setan babi anjing
    Ko nk stay malaysia biat pe lagi babi
    Puake penye kaum
    Sial setan mak ko babi anjing haramjadah
    Puihhhhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Engkau nie lahabau,drp keturunan mana?Punya bahasa mengalahkan Berok Mat Yeh

      Padam
  9. Politik PUAK ULTRA KIASU DAP yang buat BANGSA CINA MALAYSIA MENJADI KURANG AJAR..DIAJAR SUPAYA BANGSA CINA SENTIASA TIDAK CUKUP DENGAN APA DIBERI OLEH KERAJAAN KETUANAN MELAYU...BANGSA CINA ULTRA KIASU DIAJAR SUPAYA TIDAK BERTERIMAKASIH DENGAN APA SAJA YANG DIBERI OLEH KERAJAAN MELAYU...HAKIKAT YANG TERPAKSA DITERIMA OLEH MALAYSIA..

    BalasPadam
  10. Awanama
    Babi sial ko
    G mampos la ko anak haram babi sial mk ko bodoh
    Ade aku kesah babi hanat

    BalasPadam
  11. Memang polimik Anak Muda hari ini suka menunjukkan Sikap Kurang Ajar. Mereka fikir dengan bersikap demikian, mereka telah matang/dewasa dalam mengharungi hidup bernegara. Dalam keadaan ada undangx atau akta hasutan dan akta SKMM ini pun mereka berani, inikan pulak bila tiada atau dimansuhkan nanti. OLIH ITU KAMI WARGA OTAI MALAYSIA yang telah bersusah payah membangunkan MALAYSIA mendesak agar diperketatkan lagi segala AKTA yang bolih menyekat aktivitas tidak harmoni ini.

    BalasPadam
  12. Mana boleh minta maaf. Ini perbuatan khianat memerangi Raja.
    Lucutkan kerakyatan mereka sekarang.

    BalasPadam
  13. Babi anak aramm laa puak ni.. Cibaiii looo.. Tak memahami pulak.. Puki mak luu.. Lu blajar pandai tp bengong tahap babi.. Cibaii looo
    Peruntukan undang2 yg ada tu kluarkan.. Kasi hantam sama babi2 ni.. Ajaq kasi rapat.. Babi cibaii loo

    BalasPadam