Header Ads

ads header

Flash News

Ahmad Faizal gagal dapat sokongan undi percaya


Adun Chenderingan yang juga Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu gagal mendapat sokongan majoriti daripada wakil-wakil rakyat negeri itu dalam undian percaya hari ini.

Sebanyak 48 undi menolak usul percaya itu berbanding 10 yang menyokongnya. satu undi rosak atau berkecuali.

Dengan itu Ahmad Faizal akan berundur daripada jawatannya sebagai menteri besar. 

Usul tersebut dibawa Adun Pengkalan Baru dari Umno, Abd Manaf Hashim. Asalnya usul tersebut disenarai untuk dibahaskan selepas pembentangan Belanjawan 2021 Perak.

X

Bagaimanapun dua usul tergempar yang dibawa Salbiah Mohamed (BN-Temenggor) dan Howard Lee (PH-Pasir Pinji) kepada DUN diterima Speaker Mohamad Zahir Abdul Khalid.

Adun Tebing Tinggi, Abdul Aziz Bari (PH) kemudian memohon agar pengundian dijalankan secara belah bahagi. Ia diterima Mohamad Zahir selepas lebih 10 Adun berdiri untuk menyokongnya.

Dalam ucapan yang disampaikan sejurus selepas keputusan dibacakan, Ahmad Faizal berkata, dia menerima ketetapan yang dibuat Adun Perak.

"I miss you guys sometimes actually, seriously (Sebenarnya kadang-kadang saya rindukan kamu semua, betul," katanya.

Dia dijadual membentangkan belanjawan negeri pada hari ini. Bagaimanapun dengan perkembangan yang berlaku tadi, ia terpaksa ditunda kepada Rabu depan.

Tempoh itu perlu bagi membolehkan speaker dan Ahmad Faizal mengadap Sultan Nazri Shah bagi menyembah maklum apa yang berlaku dalam DUN hari ini.

Ahmad Faizal juga menjanjikan peralihan kuasa menteri besar akan dijalankan secara lancar.

"Saya berbangga berkhidmat kepada negeri dan menunjung kasih kepada Sultan Perak atas kesempatan menabur bakti kepada baginda," katanya.

Mohamad Zahir kemudian menangguhkan sidang DUN Perak sehingga ke jam 2 petang pada 9 Dis ini.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


7 ulasan:

  1. What u give, u get back!

    BalasPadam
  2. ppbm ditubuhkan atas idea lksiang dap,,tujuan...untuk "menjatuhkan umno yg kkeptokrat"...maka berduyun2 org2 melayu mengikut ppbm yg diterajui keling kerala mahathir. tanpa mereka sedar tujuan sebenar lksiang dan mahathir ialah memecahbelahkan org melayu dan akhirnya putrajaya jatuh ke tangan cina. ppbm ini sebenarnya pengkhianat melayu,,elok sangat kerajaan negeri perak kembali diterajui umno...ppbm sepatutnya dibubarkan sahaja dan kembali kepada umno...lagipun petualang melayu dlm ppbm dah lari keluar ke pejuwang...

    BalasPadam
  3. Dah nasib badannnn...rezeki takat tu jerr..

    BalasPadam
  4. Kita sudah merasa meloya nak muntah melihat sikap sebilangan ahli poliTIKUS yang sangat mementingkan agenda peribadi mereka sendiri sehinggakan mereka terlupa penderitaan rakyat akibat dari wabak covid-19 yang sedang melanda negara.

    Oleh sebab itu kita mahu PRU15 diadakan segera supaya parti yang memenangi PRU15 boleh menubuhkan kerajaan persekutuan yang kukuh, kuat dan stabil untuk menjaga kebajikan rakyat.

    Setelah kita membuat perbandingan pelbagai parti, kita mendapati pemimpin-pemimpin parti Islam yang mempunyai rekod bersih layak menjadi pemimpin kerajaan yang bersih, jujur dan amanah.

    Cukuplah 22 bulan rakyat dikencing demgan pelbagai janji palsu dll.

    BalasPadam
  5. Dulu mengkhianati.. kini dihianati.. muhasabah diri.. alami sendiri bagaimana rasa dikhianati oleh gabungan sendiri.. dulu anda melakukan perkara sama.. mudahan selepas ini anda berubah menjadi lebih baik..

    BalasPadam