Header Ads

ads header

Flash News

PAS suka robohkan kuil di Kedah ke?


Wat Machimmaram, Wat Pikulthong dan Wat Photivihan. Inilah tiga tokong Buddha di Kelantan. Ya betul, Kelantan! Ada macam-macam patung Buddha, yang baring, yang berdiri dan yang duduk. Dan semuanya antara terbesar di Asia Tenggara. Bukankah PAS suka robohkan kuil di Kedah? Jadi kenapa bukan di Kelantan?

Isu di Kedah bukan kerajaan negeri nak menghalang orang Hindu daripada bersembahyang di kuil. Masalahnya apabila kuil itu dibina tanpa kebenaran di atas tanah milik orang lain. Kebebasan beragama di bawah Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan tidak memberikan hak kepada sesiapa untuk mencerobohi tanah orang kerana Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan menjamin hak seseorang ke atas harta bendanya.

MB Kedah walaupun betul dari segi undang-undang apabila mengarahkan perobohan kuil Hindu yang dibina secara tak sah dan apabila enggan memberikan jaminan tiada lagi kuil Hindu yang tak sah akan dirobohkan, cara beliau menjawab dan mengendalikan sidang media, terutamanya apabila membawa isu minum todi, adalah salah. Walau apa pun, kerajaan PAS bukan Taliban.

Nak selesai isu kuil, senang sahaja. Saya memohon kepada kerajaan negeri atau kerajaan tempatan supaya memanggil semua pentadbir kuil Hindu untuk memaklumkan sama ada:

1. struktur kuil dibina dengan kelulusan; dan
2. kuil dibina di atas tanah yang dibeli atau disewa secara sah.

Sekiranya No 1 adalah "tidak", kerajaan negeri atau kerajaan tempatan harus melakukan pemeriksaan dan membenarkan struktur kuil tersebut mendapat kelulusan, dengan syarat No 2 adalah "ya".

Sekiranya No 2 adalah "tidak", maka langkah pantas harus diambil untuk memindah kuil tersebut. Tak payah tunggu arahan Mahkamah keluar baru nak bincang atau minta tolong.

P.S. Pernah tengok atau dengar Gurdwara dirobohkan? Tak sebab tiada satu pun Gurdwara di Malaysia yang dibina bertentangan dengan undang-undang. Tanah untuk membina Gurdwara dibeli sama ada dengan menggunakan duit derma orang ramai atau geran kerajaan. Bak kata pepatah Punjabi, "balle balle", yakni balle balle lah apa lagi. Singh is King!

DR. SHAMSHER SINGH THIND





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


11 ulasan:

  1. Puak india saja nak buat isu.
    Agama hindu agama menceroboh sebb buat kuil ikut suka hati bukan tanah sendiri.
    Jika tanah sendiri buat lah besar mana pun

    BalasPadam
  2. Orang Sikh memang bagus. Kuil Gurdwara di UK semua ikut peraturan.

    BalasPadam
  3. tak pulak puak2 serupa ini dengar2 atau berani buat kuil2 tepi2 jalan, bawah2 pokok, bawah2 flat atau kondominium kat negara jiran sengapura, disiplin pulak puak2 ini, kalu berani buatlah kalu tak dibelasah dek pemerentah singapura cuba lah

    BalasPadam
  4. Kita memuji dan menghormati MB Kedah kerana beliau berani bersikap tegas dan betul dari segi undang-undang apabila mengarahkan perobohan kuil Hindu yang dibina secara tak sah dan apabila enggan memberikan jaminan tiada lagi kuil Hindu yang tak sah akan dirobohkan.

    Hanya puak yang tidak bermoral dan tidak bertamadun berani menentang, melanggar dan menghina peraturan dan undang-undang negeri dan negara.

    Mereka sepatutnya menetap dalam hutan berkawan dengan monyet dan mengamalkan hukum rimba. Habitat yang sesuai untuk mereka ialah hutan Amazon, hutan New Guinea, hutan Afrika dll.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembetulan perenggan 3 komen 7:30 :

      Mereka (puak yang suka melanggar peraturan dan undang-undang) sepatutnya menetap dalam hutan berkawan dengan monyet dan mengamalkan hukum rimba. Habitat yang sesuai untuk mereka ialah hutan Amazon, hutan New Guinea, hutan Afrika dll.

      Padam
  5. Betul ka yg kata mb kedah sebut minum todi tu ?

    Bukan mb sebut minum ja ?
    Rasanya tak sebut todi pun..

    BalasPadam
  6. mcm ni..
    ada pandit dtg depan rumah org
    mereka sembahyang dpn rumah kita.
    lps tu bina tapak.
    mereka ckp itu dewa monyet suka tpt tu..
    apa cerita...

    BalasPadam
  7. Terbaik.bg masuk hutan saja

    BalasPadam
  8. Patut sangat kuil yg dah bertaburan banyak itu ditobohkan sebahgiannya...
    Toomuch...

    BalasPadam
  9. Baguslah Shamser Singh ni.

    BalasPadam