Header Ads

ads header

Flash News

RM3 Billion untuk 10 juta vaksin Mujahid dapat mana angka tu?



Pertama saya mengucapkan terima kasih kerana terima teguran bahawa yg disebut "RM3 Billion untuk 10 juta vaksin" itu adalah jauh dari kebenaran.

RM3 Billion adalah peruntukan yg ada untuk beli vaksin Covid19 yg cukup untuk 70,% rakyat Malaysia. Saya beritahu setakat rundingan yg sebahagiannya belum dimuktamadkan, kosnya baru dalam lingkungan RM2.3B, jauh lebih rendah dari RM3 Billion. Ia mungkin akan menjadi lebih rendah kerana kerajaan belum memutuskan lagi jenis vaksin yg mana selain dari Pfizer dan fasiliti COVAX dan berapa peratus masing masing vaksin yg lain.

Ada dibangkitkan tentang harga yg didedahkan oleh Menteri Kesihatan Belgium. Saya pun mengambil peluang menelitinya.

Apa yg saya boleh rumuskan, tidak jauh sangat bezanya dengan apa yg dibayar oleh Kesatuan Eropah untuk Vaksin berkenaan.

Yang menjadi kekeliruan mungkin kerana tidak faham perbezaan kos untuk seorang rakyat dengan kos untuk setiap dos vaksin.

Kebanyakan vaksin memerlukan 2 dos bagi mencapai tahap pertahanan badan yg diperlukan. Ada jenis yg hanya memadai satu dos sahaja. Vaksin Pfizer-Biontech perlukan 2 dos. Kerana itu dalam jawapan di Parlimen dimaklumkan pembelian 12.8 juta dos Vaksin Pfizer adalah untuk 6.4juta rakyat Malaysia atau 20% dari populasi.

Terima kasih sekali lagi.

Ahmad Amzad Hashim


MR : Tentulah daripada boss dia.. AMANAH ni kan suara DAP

"7 Disember 2020: Peruntukan RM3 bilion vaksin Covid-19 termasuk kos penyimpanan, pengangkutan"
Kos yang didedahkan Belgium itu adalah 12 euros (RM60) setiap dos.

"18 Dec 2020: The table briefly published by De Bleeker showed the Belgian government paid 12 euros ($14.7) per dose to buy about five million shots of the Pfizer/BioNTech vaccine."




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.



5 ulasan:

  1. mujahid adalah pemuja dap...munafik ikram yg menyelinap masuk ke dalam pas ( pimpinan pas tahu asal usul mujahid dan kebanyakan alami mesir dan lain2 irc yg meyertai pas,,kerana mereka menyakinkan pimpinan pas kunonnya mereka akan mensistematikkan program tarbiyyah pas ) , masuk pas dgn tujuan merampas tampuk kepimpinan,,tp mereka tidak berjaya. Pas dipelihara Allah swt drpd golongan munafik ikram alami ni. Semasa jd menteri ugama, tiada satu sumbangan besar kpd ummah dan islam drpd mujahid . Yang jelasnya, dia ajar kita beberapa perkara :
    - pasangan berzina yg sukarela, tak boleh kacau.
    - kena iktiraf golongan lgbt.
    - usung keranda org kafir bila depa mati.
    - aset2 t.haji seperti hotel2, anak2 syarikat yg memberi untung di jual dgn harga yg murah,,krn permintaan tokong dap.
    ....itu la serba sedikit sumbangan dr drpd parti rahmatan lilkafiriin...jika dahulu,,hangpa gagal rampas pas,cuba hangpa usaha rampas pengurusan kandang babi drpd dap pulak,,kut2 berjaya.

    BalasPadam
  2. Puak pandap mendapat angka dari makhluk asing dari planet Marikh yang dijangkiti oleh penyakit covid-19 sebaik sahaja angka-sawan pandap mendarat di planet Marikh.

    BalasPadam
  3. X pa la mahal pun ,tanda kerajaan PN ada duit berbanding kerajaan 22bulan duit x dak hapak haprak ada,
    Pirah mujahat oi..p tgk sajat lg bgus .
    Ada hati nk selidik duit.ph bukan ada duit.
    Tabung harapan tinggal nama

    BalasPadam
    Balasan
    1. SYUKUR kami tidak terlibat dgn Tabung haram pan...fitnah berjela duit hanya ada rm 450juta semasa mentadbir kononnya sudah disonglap..tergila2 nak HAPUSkan PENCEN PA..mansuhkan DAN kecilkan PA segala subsidi BRIM nelayan..MUNAFIK dalam manifesto TIADA lagi Hutang peneroka FELDA..ptptn..mansuh tol pendidikan percuma ..semua hebat dari RAFIZI..KEMARUK jadi PM dari anwar GILAAA

      Padam