Header Ads

ads header

Flash News

Kerajaan PH ‘bailout’ hartanah untuk warga asing


KEPUTUSAN
 Kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk menurunkan harga minima hartanah yang boleh dibeli oleh warga asing dari RM1 juta kepada RM600,000 telah diumumkan pada sidang Belanjawan 2020 ketika rakyat Malaysia menghadapi masalah untuk memiliki rumah sendiri justeru itu mengejutkan. Hari ini walaupun kerajaan tersebut telah tumbang dan Kerajaan Perikatan Nasional telah menggantikannya namun belum ada pengumuman rasmi yang membatalkan peraturan tersebut.

Pada 22 Disember lepas, Exco Perumahan Kerajaan Negeri Selangor, YB Rodziah Ismail, menegaskan Kerajaan Negeri Selangor tidak akan menurunkan harga minima ini kepada RM600,000 sepertimana peraturan Kerajaan Persekutuan. Ketika PAS adalah sebahagian dari Kerajaan Negeri Selangor, harga minima ini adalah RM2 juta dan hari ini ia masih RM2 juta. Sejak dari dahulu lagi harga minima di Selangor adalah berbeza dari Kerajaan Persekutuan.

Penurunan ini dilihat seperti untuk membantu para pemaju menjual hartanah yang tidak laku (property overhang).Pemaju sepatutnya telah melakukan kajian pasaran untuk mengelakkan perkara ini dari berlaku. Permintaan hari ini adalah terhadap rumah mampu milik dan bukan hartanah mewah.

Menurut data Pusat Maklumat Hartanah Negara (NAPIC), pada suku pertama 2019 daripada 32,936 unit kediaman yang tidak terjual yang bernilai RM19,964.20 juta hanya 13.86 peratus atau 4,567 unit bernilai RM548.15 juta adalah terdiri dari rumah di bawah RM200,000 seunit. Ini membuktikan permintaan adalah terhadap rumah mampu milik.

Kerajaan perlu memberi tumpuan kepada usaha-usaha untuk membantu rakyat berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah. Pemaju telah mengambil risiko membina rumah mewah dan rumah kos tinggi. Mereka menjangkakan mengaut keuntungan yang lebih besar berbanding membina rumah mampu milik walaupun rumah mampu milik amat diperlukan. Oleh itu, tidak wajar kerajaan membantu mereka apabila mereka gagal. Mereka telah membuat pilihan maka mereka perlu menyelesaikan masalah mereka sendiri.

Harga minima RM600,000 adalah rendah berbanding dengan pendapatan rakyat di negara-negara seperti Singapura dan Hong Kong. RM600,000 adalah 196,656 Dollar Singapura (SGD) atau 1,124,279 Dollar Hong Kong (HKD).

Sebagai perbandingan kita perlu melihat nilai harga rumah RM600,000 itu dan pendapatan rakyat di negara-negara yang mungkin menjadi sasaran pemaju Malaysia itu. Di Malaysia, pendapatan median isi rumah adalah RM6,275 sebulan (M40) dan harga rumah RM600,000 ini bersamaan dengan 95.60 bulan pendapatan bulanan mereka.

Sementara bagi rakyat Singapura, pendapatan median isi rumah mereka adalah 9,293 SGD atau RM28,325 dan ini bersamaan dengan hanya 21.16 bulan pendapatan bulanan mereka.

Bagi rakyat Hong Kong pula, pendapatan median isi rumah adalah 28,100 HKD atau RM14,974 dan ini bersamaan dengan 40.00 bulan pendapatan bulanan mereka. Oleh yang demikian, harga minima hartanah ini adalah terlalu rendah bagi mereka. Hartanah tersebut akan laku dijual seperti kacang goreng panas.

Polisi ini akan menyebabkan komposisi bandar-bandar kita berubah. Struktur masyarakat juga akan berubah dengan kebanjiran warga-warga asing ini. Kita sedang berusaha menyelesaikan masalah-masalah sampingan yang datang dengan tenaga kerja asing dan kita akan menambah masalah dengan polisi baru ini. Polisi baru ini adalah satu ‘bailout’ walaupun kerajaan tidak perlu mengeluarkan satu sen namun kesannya akan ditanggung oleh kita semua.

Tetapi yang paling menyedihkan rakyat tempatan sedang menghadapi masalah untuk memiliki rumah walhal warga asing boleh memilikinya dengan mudah. Bantulah mereka yang memerlukan bukan para pemaju.

Tetapi apakah penyelesaiannya? Terdapat pihak yang berpandangan kerajaan negeri atau Pihak Berkuasa Tempatan perlu bertindak dengan lebih tegas. Mereka perlu mengawal bekalan hartanah yang dilambakkan ke dalam pasaran. Kelulusan tidak boleh diberikan semata-mata kerana ia mematuhi Rancangan Tempatan ( RT ) seperti zon gunatanah dan kepadatan pembangunan atau keperluan-keperluan teknikal yang lain tetapi keupayaan pemaju menjual hartanah yang hendak dibangunkan. Kajian pasaran yang disediakan oleh pihak yang bebas perlu diambilkira. Agensi kerajaan seperti NAPIC perlu dilibatkan di dalam OSC (One Stop Centre).

Bagaimana pula dengan hartanah yang tidak laku? Ia sebenarnya bukan masalah kerajaan. Masalah hartanah yang tidak terjual ini telah wujud sejak berlaku Krisis Kewangan Asia (Asian Financial Crisis) dalam tahun 1997. Tetapi para pemaju terus mengulangi kesilapan mereka. Hartanah terus dihasilkan dengan harapan sebarang kemelesetan ekonomi akan berlalu dan kerajaan akan membantu. Justeru kerajaan perlu tegas. Menurunkan had minima sehingga RM600,000 adalah melampau. Di Selangor, YB Rodziah yang mewakili kerajaan negeri berkata mereka boleh mempertimbangkan serendah RM1.5 juta sahaja.

Walau bagaimanapun saya berpandangan sebarang penurunan perlu dikaitkan dengan komitmen pemaju untuk membangunkan perumahan mampu milik. Mereka mungkin diwajibkan menyumbang kepada satu tabung khas untuk membinanya. Selain dari itu perlu ada kuota yang boleh dijual kepada warga asing bagi sesuatu pembangunan malah blok. Pelepasan bukan automatik tetapi berdasarkan kes demi kes (case to case) dan pemilik warga tempatan mestilah majoriti yang tidak tercabar atau ‘overwhelming majority’.

DATO’ ISKANDAR ABDUL SAMAD
Ketua Penyelaras
Pusat Kajian Untuk Kemajuan Masyarakat Dan Perumahan (REACH)

– HARAKAHDAILY 31/12/2020





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


12 ulasan:

  1. Bodoh babi punye ph,,,
    Mne penyokong babi ph nie
    Menyorok dlm pepek babi ke???
    Sial mk ko anjing punye penyokong babi ph,,,
    Keturunan jual puki punye ph,,,
    Hey sial ngan phberpusah tiada
    Babi anjing punye ph
    Jual rumah murah kt warge asing
    Bgi diskaun 40%....
    Memang anak babi punye ph mate sepet sial bodoh anjing

    BalasPadam
  2. HEy babi penyokong ph
    X kuar lagi ke dari pepek babi???
    Sial punye penyokong babi anjing ph bodoh nk mati sek x abis bodoh sial blajo kt jenty gurney
    Mk ko babi bapak ko anjing sial ph haram jadah babi

    BalasPadam
  3. Bukankah keputusan KERA jaan Pee H untuk menurunkan harga minima hartanah yang boleh dibeli oleh warga asing ketika rakyat menghadapi masalah untuk memiliki rumah sendiri membuktikan KERA jaan Pee H tidak peduli tentang kebajikan rakyat walaupun lidah biawak Pee H selalu menjerit "Mandat Rakyat !" ?

    Bukankah ini membuktikan KERA jaan Pee H cuba memusnahkan kuasa politik kaum Melayu Islam sebagai rakyat majoriti dengan mengimport rakyat China komunis dll ke negara kita supaya populasi kafir meningkat tinggi di negara kita ?

    Kasihan rakyat negara kita kerana kebajikan mereka dinafikan oleh KERA jaan Pee H dengan alasan karut-marut konon KERA jaan Pee H tidak ada wang.

    Kasihan umat Islam kerana hak mereka dinafikan dan agama Islam dinafikan oleh puak Pee H pimpinan sifu kafir harbi.

    Bahkan puak Pee H telah kencing rakyat hingga hancing dengan pelbagai janji palsu dll.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembetulan komen 3:48:

      Kasihan umat Islam kerana hak mereka dinafikan dan agama Islam dihina oleh puak Pee H pimpinan sifu kafir harbi.

      Padam
    2. X payah ckp nk berhujah2 sngt
      Maki kn teros je puak babi haramjadah nie
      Die ingat org bodoh yg g ofer harge rumah murah kat org asing to dh knape
      Babi sial bodoh haram jadah
      Budak k pop ko boleh la bodoh kn babi sial
      Haramjadah punye pe ehhhh
      Puihh kt puki mak ko sial

      Padam
  4. BUKAN bermaksub untuk membuat fitnah atau menghasut, ini fakta sejarah yang nyata, melihat pada gambar bangsa mana yang paling ramai, bukan orang biasa tapi yang mengdokong sesuatu pemerentah, terpulanglah masing2 menbuat andaian, jadikanlah ia sebagai satu indikator atau dorongan siapakah yang mesti atau wajib dipilih dalam pru15 akan datang, bangsa itu sendirilah yang menjual atau mempertahankan tanah airnya sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suaraku
      Tulis panjang2 tpi mcm babi,,,
      Ko punye ckp mcm ko ckp melayu yg jual bansenye sendri,,,
      Hey babi anak anjing,,,
      Ko thu x sape abg besa mse ph memerentah babi anak anjing,,,
      Ke mate ko bute mcm budak kpop to,,,
      Sial babi ko
      Dh thu dap to abg beso semue kne yess la babi
      Bodoh babi anjing ko
      Ko nie mesti salah satu melayu ph yg kecewa kn,,yg menharap ble bertukar kerajaan ade pembaharuan
      Kpale babi ko pembaharuan
      Puihhhhhh kt puki mak ko

      Padam
    2. gua rasa ko ni orang kuat dapig, cara gaya tukisan pun dah tahu,
      gua tak perlu maki ko, semua berbalik kepada ko sendiri, gua tak mahu kait ko ni bangsa apa, tapi tulisan dah tahu ko ni jenis ' Dh thu dap to abg beso semue kne yess la babi' masih lagi mempertahankan dapig dan sekutu2nya.


      Padam
    3. Suaraku
      Ko spm bm lulus ke x anjing.....
      Puihhhhh

      Padam
    4. Baboon adalah RBA ternakan sifu roket tak basuh berak.

      Padam
    5. Bodoh tahap babi
      Simpan sikit bodoh to ntok ank cucu ko sial ank anjink

      Padam
  5. Sedap2 ckp aku penyokong dap babi sial ank anjink to,,,
    Mk ko ijo

    BalasPadam