Header Ads

ads header

Flash News

Belum terlambat kembali ke pangkal jalan, kata Zahid pada PAS


Presiden Umno hari ini secara bersahaja dan berlapik mengingatkan PAS mengenai sikap yang wajar diambil sebagai sekutu dalam Muafakat Nasional (MN).

Kata Ahmad Zahid Hamidi, MN itu dijelmakan dengan iringan air mata dalam kalangan ahli kedua-dua parti selepas mereka bersengketa selama lebih enam dekad.

Melalui MN katanya kedua-dua parti bersetuju untuk tidak tergesa-gesa menyertai mana-mana gabungan parti politik dan Umno bertegas dengan ketetapan itu.

Tambahnya, dalam keadaan kedua-dua kaki Umno "berpijak di bumi sama", parti itu tidak akan mengambil sikap seperti lalang ditiup angin.

"Piagam MN yang termeterai belum sampai ke penghujungnya. Namun belum terlambat untuk kita kembali ke pangkal jalan. Kaki kita mesti berpijak di tapak yang sama.

"Tapak yang berbeza tidak menjanjikan sebarang keberuntungan, apatah lagi, pertambahan kerusi," katanya pada Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2020 di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur, hari ini.

Ia secara halus boleh dianggap teguran kepada PAS yang kini menjadi sebahagian daripada parti komponen Perikatan Nasional (PN) yang diketuai Bersatu.

Isu penyertaan PAS dalam PN sudah berkali-kali dibangkitkan pimpinan Umno namun ia kekal secara tersirat. Bagaimanapun Pemuda PAS semasa menzahirkan rasa tersinggung mereka apabila Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki memetik peristiwa pertembungan Khawarij dan Sayidina Ali Abi Talib dalam ucapannya.

Jujur terjemah piagam MN

Pemuda PAS kemudian mengeluarkan amaran agar Umno tidak biadab di depan pemimpin mereka hari ini.

Untuk rekod Presiden PAS Abdul Hadi Awang berada di atas pentas utama bersama kepimpinan Umno semasa Ahmad Zahid menyampaikan ucapan dasarnya pagi ini.

Menurut Ahmad Zahid sebagai rakan politik, Umno akan terus jujur menterjemah piagam dan persefahaman yang dimeterai dengan PAS.

Bekas timbalan perdana menteri itu juga menjelaskan, apabila dia bercakap mengenai penetapan semula (reset) politik negara, ia merujuk kepada MN namun disalah faham oleh ramai orang.

Katanya penjajaran politik yang dimaksudnya adalah kesediaan BN untuk memperkasakan Muafakat Nasional (MN) bersama PAS menjadi kuasa baru politik negara.

"Kita yakin permuafakatan ini mendapat sokongan padu dalam kancah politik negara dan membuka ruang kepada Umno dan BN kembali menerajui negara.

"Umno akan terus jujur menterjemahkan piagam MN yang kita telah tandatangani.

"Inilah ramai yang telah tafsir bila saya sebut jajaran politik baru," katanya.

Pada Dis tahun lalu Ahmad Zahid berkata Umno dan BN tidak menolak kemungkinan berlaku penjajaran baru politik merujuk kepada situasi politik Perak.

Kenyataan itu susulan perubahan dan krisis politik yang melanda negeri itu membawa kepada pertukaran menteri besar.

Selepas kenyataan Ahmad Zahid itu timbul spekulasi yang mengaitkan kerjasama parti itu dengan DAP dan juga PKR bagi membentuk kuasa baru politik negara.

Bagaimanapun Majlis Tertinggi (MT) Umno membuat ketetapan menolak sebarang kerjasama dengan DAP dan juga PKR.

MR : kata-kata tu isyarat tak lama UMNO akan mampus bila ada PRU-15 nanti



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. UMNOGOK DENGAN KLUSTER2 KRONI KAYANGAN MAHKAMAH DAN RASUAH yang telah KECUNDANG yang SEPATUTNYA KEMBALI KE PANGKAL JALAN...mereka cakap tidak serupa bikin dan 1 jari pada musuh 4 JARI PADA DIRI

    BalasPadam