Header Ads

ads header

Flash News

Mahkamah tangguh rayuan Wan Ji kurangkan hukuman penjara


Rayuan pendakwah bebas, Wan Ji Wan Hussin untuk mengurangkan hukuman penjara berhubung dakwaan mengikut Akta Hasutan ditangguhkan pada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.

Peguamnya, Ram Karpal Singh yang mengesahkan penangguhan itu berkata, Mahkamah Rayuan akan menetapkan satu tarikh baru berhubung rayuan tersebut.

“Mahkamah tangguhkan kes itu pada tarikh yang akan ditetapkan. Kita belum tahu sebab akan bagi tarikh baru,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Wan Ji sebelum ini memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 9 Julai 2019 yang menambah hukuman penjara daripada sembilan bulan kepada setahun susulan sabitan terhadapnya.

Ini selepas Mahkamah Tinggi membenarkan rayuan silang pihak pendakwaan untuk menambah hukuman yang dijatuhkan Mahkamah Sesyen Shah Alam.

Wan Ji, didakwa pada 10 September 2014, menerbitkan perkataan yang menghina Sultan Sharafuddin Idris Shah, termasuk membabitkan isu agama dalam Facebook (FB) dengan nama wanji.attaaduddi.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di Pejabat Perumahan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Tingkat 5, Bangunan Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah, Seksyen 5, di Shah Alam pada 10 pagi, 5 November 2012.

Dia didakwa mengikut Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan, yang membawa hukuman penjara tidak lebih tiga tahun atau denda tidak lebih RM5,000.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. Saya syorkan ditambah hukuman SEBATAN 10X ,biar dia rasakan. Apa pulak itu saja tuduhan keatas nya, kan banyak lagi kesalahan, nak hapuskan Sultan, nak tukar Msia jadi Republik, nak mansuhkan jawatan Mufti lah,
    ikut aku hukuman SULA bontot sedalam 6 inci ditambahkan.

    BalasPadam