Header Ads

ads header

Flash News

Mengapa hanya Najib tidak Zeti dan Nor Mohamad Yakcob didakwa kes SRC International?


Saya akhirnya mengetahui mengapa para pendakwa SRC memutuskan untuk tidak memanggil kedua-dua bekas Gabenor BNM Zeti dan bekas menteri EPU Nor Mohamad Yakcop sebagai saksi pendakwaan untuk memberi keterangan terhadap Najib pada saat-saat terakhir.

Kerana kedua-duanya dikaitkan dengan membuat WANG BESAR dari Jho Low SEBELUM Najib pernah mendapat satu sen pun yang dikaitkan dengan SRC atau 1MDB.

Malah The Edge merasa pelik bahawa kedua-duanya tidak dipanggil memandangkan peranan penting mereka dalam keseluruhan urusan SRC ketika mereka menulis ini:

“It is unclear why Zeti and Nor Mohamed were not called to testify — or whether they will be asked to do so in Najib’s 1Malaysia Development Bhd (1MDB) trial.

But given that Zeti was the central bank governor during the critical period while Nor Mohamed played a role in the first RM2 billion loan that SRC took with Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) or KWAP, their testimonies could have been illuminating.

Nor Mohamed’s testimony, for instance, could have given the public a glimpse into the thinking behind the mega SRC loans totalling RM4 billion from KWAP as he was instrumental in helping the state-owned entity obtain the government guarantee for the company’s first RM2 billion KWAP loan.

The former minister is an experienced technocrat, having previously held the position of finance minister II and economic adviser to the prime minister. He has also been an adviser to Bank Negara and is seasoned in corporate matters, having sat on a number of boards.”

BACA sini:
https://www.theedgemarkets.com/article/najibs-src-trial-prosecution-wraps-case-chooses-not-call-zeti-or-nor-mohamed-offers-them

Yang tidak disebutkan oleh The Edge mengenai Nor Mohd adalah bahawa dia JUGA orang yang:


1) Meluluskan penubuhan SRC bahkan memberikan geran percuma RM20 juta kepada SRC untuk tujuan penubuhannya

2) Orang yang menerima permohonan SRC mendapatkan geran dan pinjaman untuk dinilai daripada Najib.

3) Orang yang sebenarnya membentangkan permohonan jaminan bon SRC dalam mesyuarat kabinet untuk kelulusan.

Seperti yang di laporkan oleh Sinar Harian:

“Datuk Seri Najib kemudian mengeluarkan arahan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop supaya menimbangkan permohonan itu untuk dikaji dan menyediakan ulasan,” katanya.

“Nor Mohamed kemudian menandatangani memo dan menyokong peruntukan itu menerusi surat bertarikh 12 Oktober sebelum dihantar ke Pejabat Perdana Menteri dan diluluskan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 Oktober 2010,” katanya.

BACA sini:
https://www.sinarharian.com.my/article/26281/BERITA/Mahkamah/SRC-International-terima-geran-RM20j-sebagai-modal-permulaan

Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, hanya dua syarikat asing yang dilantik oleh Ambank sebagai pelanggan sekunder untuk bon 1MDB pertama bernilai RM5b pada tahun 2009 – Country Garden Securities Thailand dan Aktis Capital Singapura.

BACA sini:
https://tokabahkau.com/lagi-pendedahan-yang-rembat-duit-1mdb-tetapi-di-lindungi-oleh-ph-pn/

Kedua-dua syarikat membuat keuntungan lebih dari RM600 juta dalam satu hari dengan bantuan Ambank setelah mereka menjual semula bon 1MDB.

Country Garden Securities bertindak atas nama Jho Low yang mana kita tahu lebih AS $ 16 juta (RM70 juta) telah dibayar serta merta kepada keluarga Zeti di Singapura.

Aktis Capital Singapore bagaimanapun bertindak atas nama syarikat bernama Morningstar Equities Ltd dan memperoleh keuntungan AS $ 21.1 juta (RM85 juta).

Dan Morningstar Equities dimiliki oleh rakyat Malaysia Vincent Cheah Chee Kong dan Shaik Aqmal Shaik Allaudin.

BACA sini:
https://www.theedgemarkets.com/article/1mdb-update-two-malaysians-apart-jho-low-profited-2009-1mdb-bond-flip

Dan siapa Shaik Aqmal?

Maklumlah, dia adalah ANAK SAUDARA dan yang telah lama diketahui menjadi proksi Nor Mohd Yakcop.

BACA sini:
“2010: Shaik who?”
http://www.apanama.my/2010/01/shaik-who.html

“2013: Azeez, Ismee and LTH will be taken to task for a rumour going around that a crony of Dato Kalimullah and Tan Sri Nor Mohamed Yakcop by the name of Sheikh Akmal was acting as go between and cavorting with Kuwaitis to skim off from deals to sell properties to Malaysian institutions.”

BACA sini:
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2013/07/the-mamak-dilemma.html

Oleh itu, keluarga Zeti, yang mengesyorkan kepada Najib untuk membuka akaun atas namanya untuk menerima sumbangan itu diminta oleh Najib untuk memantau akaun banknya untuk transaksi yang mencurigakan, menerima RM70 juta serta merta dari Jho Low pada tahun 2009 yang mereka sembunyikan dan belanjakan di luar negara .

Dan ANAK SAUDARA (dan proksi yang sudah lama disyaki) Nor Mohd Yakcop yang berperanan dalam menubuhkan SRC, diminta oleh Najib untuk menilai dan menangani SRC dan juga mengemukakan jaminan pinjaman SRC-KWAP, membuat dan menerima RM85 juta segera dari slip bon 1MDB direkayasa oleh Jho Low yang kemudian mereka sembunyikan dan habiskan di luar negara.

Tetapi Najib harus dipenjara selama 12 tahun dan membayar denda RM210 juta kerana dia “mengambil bahagian atau terlibat” dalam jaminan SRC-KWAP dan kemudian harus menunggu 4 tahun untuk menerima 1% (RM42 juta) yang tidak pernah dia sembunyikan dan ada dalam akaun di bawah namanya di Malaysia yang kemudian dia habiskan untuk amal?

BACA sini:
https://malaysiannow.com/src-international-najib-didapati-bersalah-atas-7-pertuduhan/.

Salah guna kuasa SRC utama Najib adalah kerana dia “mengambil bahagian atau terlibat dalam” jaminan kerajaan RM4b KWAP-SRC.

(Dia tidak didakwa kerana mengarahkan jaminan kerajaan atau meluluskannya)


Bagaimana dengan orang yang menubuhkan SRC, yang diminta oleh Najib untuk menilai SRC dan yang sebenarnya menyediakan dan mengemukakan jaminan kerajaan untuk diluluskan di kabinet yang syarikat ANAK SAUDARAnya di luar negara menerima RM85 juta?

Lebih jelas lagi, Zeti dan Nor Mohd sama-sama menjadi orang kepercayaan Mahathir walaupun kedua-duanya juga terlibat dalam skandal RM30 bilion Bank Negara Malaysia (di mana satu sen tidak pernah di perolehi semula). Nor Mohd malah dijadikan penasihat ekonomi kepada Mahathir semasa krisis kewangan 1998.

Dan yang lebih pelik lagi ialah KEDUA-DUAnya keluarga Zeti dan Nor Mohd Yakcop tidak pernah dikenakan tindakan pelucutan hak harta mereka oleh SPRM semasa era pemerintahan PH.

Ibu Tunggal yang menerima RM100,000 daripada Najib telah didakwa dan diminta oleh SPRM untuk membayar balik.

Naza Kia yang menerima RM160,000 dari Najib untuk membeli kereta bagi sebuah NGO diminta oleh SPRM untuk membayar balik.

Jakel yang menerima RM60 juta dari Najib untuk peralatan ibadat bagi semua masjid di Malaysia dan pakaian untuk mangsa banjir selama lebih dari 4 tahun diminta oleh SPRM untuk membayar balik.

Agensi pelancongan yang menerima RM100,000 dari Najib untuk menghantar jemaah haji diminta oleh SPRM untuk membayar balik.

Tetapi keluarga Zeti yang menerima RM70 juta dan ANAK SAUDARA Nor Mohd yang menerima RM85 juta dari perjanjian di mana Ambank perlu membayar penyelesaian RM2.83b tidak pernah diminta oleh SPRM untuk membayar balik?





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    BalasPadam
  2. Emergency Cash Loans Hello Everybody, My name is Mrs. Phyllis Sue South. I live in UK London and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $350,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 2 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $350,000.00 U.S. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs. Phyllis Sue South that refer you to him. contact Dr. James Eric via email: financialserviceoffer876@gmail.com Whats-App +918929509036

    BalasPadam