Header Ads

ads header

Flash News

Pemimpin UMNO, Zahid perlu 'berkorban' demi parti


SHAH ALAM -
Pucuk pimpinan UMNO termasuk Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi perlu 'berkorban' untuk mengundurkan diri daripada terus memegang jawatan utama parti demi memastikan kelangsungan parti itu terus relevan dalam landskap politik tanah air.

Ketua UMNO bahagian Simpang Renggam, Datuk Zakaria Dullah berkata, jika UMNO mahu benar-benar berubah, maka jalan terbaik ialah melalui pembaikan politik membersih dan membuang imej parti feudal 'warlord' dalam parti.

Jelas beliau, kepimpinan UMNO sedia ada dilihat sebagai satu kepimpinan yang mempunyai liabiliti dan imej negatif kepada kelangsungan UMNO bagi menghadapi cabaran pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

"Sebagai pemimpin parti termasuk Presiden, sepatutnya mereka (pucuk kepimpinan parti) tahu ketika mana pengorbanan perlu dilakukan, lebih-lebih lagi dalam menentukan masa depan perjuangan agama, bangsa dan tanah air.

"Berundur setapak bukan bermakna kita akan hilang segalanya...Berundur setapak sebenarnya bagi mendapat nikmat yang jauh lebih baik di depan sana," katanya kepada Sinar Harian pada Isnin.

Baru-baru ini, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pontian, Mohd Helmi Buang meminta Ahmad Zahid melepaskan jawatannya sebagai Presiden UMNO jika mahu menteri dalam parti itu meletak jawatan atas dasar kepentingan bersama.

Sentimen itu turut disokong Penasihat UMNO Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dalam satu kenyataan yang menyarankan pemimpin UMNO yang berdepan pertuduhan mahkamah harus berehat daripada parti atau meletak jawatan kerana mereka meninggalkan tanggapan buruk dalam kalangan rakyat.

Sementara itu, Felo Kanan Majlis Profesor Negara, Dr Jeniri Amir turut sependapat dengan Zakaria dan menganggap Ahmad Zahid akan dilihat lebih mengutamakan kepentingan peribadi sekiranya beliau mahu terus mempertahankan jawatan berkenaan.

Jelas beliau, Ahmad Zahid seharusnya memberi laluan kepada pemimpin UMNO yang dilihat lebih layak iaitu Timbalannya sendiri, Datuk Seri Mohamad Hasan untuk memulihkan kembali imej dan reputasi UMNO yang kini tercalar teruk.

"Saya yakin Tok Mat (Mohamad Hasan) lebih berupaya, bersih dan berwibawa untuk mengemudi parti pada PRU15 sekali gus membantu UMNO kembali bangkit.

"Bagi saya, sebagai seorang pemimpin yang sudah berpengalaman dalam mengikuti jatuh bangun UMNO, Ahmad Zahid diyakini akan memahami keperluan UMNO diberi peluang bernafas bermula.

"Kalau UMNO itu dapat bertahan dan muncul kembali nanti, maka kedudukan beliau mungkin akan diselamatkan UMNO di kemudian hari," katanya.


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. jika kita tak pertahankan presiden kita,,siapa lagi? apa punya tak cerdik,,jatuh pimpinan,,bermakna jatuh bersamanya parti. kenapa la dok terpengaruh dengan musuh luar yg sememangnya mahu memperburukkan parti umno dgn pelbagai helah? dah terbukti bwrsalah di mahkamah ka? jika bersalah, adakah betul2 berlandaskan keadilan atau kerana motif politik? seburuk2 umno,,60 tahun lebih menabur bakti,,ph,,baru 22 bulan,,bersepah tahi di merata jalan,,,,sedarlah ahli umno,,jgn terikut2 dgn tari musuh...

    BalasPadam