Header Ads

ads header

Flash News

Perpaduan umat tidak relevan pada masa ini, melainkan serah jawatan PM kepada UMNO kata pemimpin Umno


PETALING JAYA:
Seorang ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno (MT) berkata, cakap-cakap mengenai perpaduan umat Islam tidak relevan pada masa ini dengan menambah bahawa ia harus menjadi fokus hanya selepas pilihan raya umum akan datang.

Abdul Rahman Dahlan berkata, ini tidak bermakna Umno mengetepikan perkara ini, sebaliknya kerana terdapat isu lain yang perlu diberikan perhatian, misalnya kestabilan politik.

“Apabila kita bercakap tentang perpaduan umat, bagi saya, ia tidak begitu relevan dalam konteks sekarang.

“Apabila kita menang dalam pilihan raya umum akan datang (PRU15), Umno akan menjadi parti teras yang membentuk kerajaan dan agenda utama kami ialah perpaduan umat Islam,” katanya pada satu forum malam tadi.

Rahman membuat komentar itu susulan gesaan PAS supaya parti orang Islam-Melayu bersatu selepas Umno memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan PPBM dan Perikatan Nasional (PN) dalam PRU15.

Bekas menteri pusat itu seterusnya mencabar PPBM supaya menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Umno jika ia benar-benar prihatin terhadap perpaduan umat.

“Mereka perlu mengiktiraf kedudukan Umno sebagai parti dengan jumlah Ahli Parlimen paling ramai.

“Jika (PPBM) benar-benar mahukan perpaduan umat Islam, apalah salahnya mereka membuat pengorbanan itu? Tetapi adakah PPBM bersedia menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Umno?” katanya.

Berhubung keputusan Umno untuk menamatkan kerjasama dengan PPBM, Rahman berkata, PPBM sepatutnya berasa lega, terutama dari segi pengagihan kerusi.

Beliau berkata, PPBM kini boleh bertanding di semua 222 kerusi Parlimen, termasuk kerusi yang menyaksikan penyandangnya, yang sebelum ini bertanding atas tiket Umno, melompat parti ke PPBM.

“Pada pandangan saya, tidak perlu pening kepala dalam hal ini.”





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. umat melayu sudah tdk percaya lagi pd parti umno...lebih2 kpd sebagian besar pemimpin yg dikepalai najib semua korup, tdk amanah,pemipu rakyat sebagainya...
    umat melayu perlu tolak umno dan beealih kpd muafakat baru iaitu PN....demi utk umat melayu dan Islam...

    BalasPadam