Header Ads

ads header

Flash News

Jangan lupa…RUU Anti Lompat Parti ‘hasil percikan’ skandal 1MDB



TEBUAN Tanah (TT) rimas bila ada orang dok kait tindakan wakil rakyat lompat parti sebagai pengkhianat, tak bertanggungjawab dan tidak ada maruah. Jadi mereka kata, pasal tu terpaksa wujud undang-undang anti lompat parti.

Bila dengar perbahasan kat Dewan Rakyat semalam, hampir semua dok cakap pasal ‘Langkah Sheraton’ dan tindakan Ahli Parlimen UMNO lompat masuk ke Bersatu. Cuma TT perasan ada yang cakap tu seolah-olah tak pernah nak kaji kenapa kedua-dua itu berlaku.  Cuma fikirkan bagaimana ‘Langkah Sheraton’ boleh wujud? Dan macam mana Ahli Parlimen boleh lompat parti?

Jangan lupa  segalanya bermula apabila BN tumbang dalam PRU-14. Kenapa BN tumbang dan UMNO hilang kuasa? Salah satu faktor utama ialah isu 1MDB. Isu inilah mengubah senario politik negara sekarang sehingga terpaksa dibuat undang-undang khas untuk halang wakil rakyat lompat parti.

Apabila isu 1MDB wujud, siapakah paling lantang dalam UMNO yang minta kepemimpinan parti khususnya Najib Razak membuat penjelasan? Jawapannya Muhyiddin Yassin yang kini adalah Presiden Bersatu dan Pengerusi PN. Akibat bersuara lantang dalam isu yang hari ini telah terbukti menggemparkan dunia dan memalukan negara kita, Muhyiddin disingkirkan dari kerusi Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri.

Perjuangan beliau pada masa itu turut disokong oleh Dr.Mahathir Mohamad, Mukhriz Mahathir dan Shafie Apdal. Akhirnya terwujudlah Bersatu dan bergabung bersama PH untuk menumbangkan BN dalam PRU-14.

Kita boleh kata apa sahaja kepada wakil rakyat UMNO yang melompat ke Bersatu…ikutlah nak kata apapun…tetapi hakikatnya  keadaan itu tidak akan berlaku jika siapapun yang menjadi kerajaan memberi layanan adil kepada pembangkang dan siapa yang berada dalam kerajaan memahami sensitiviti dalam sesuatu tindakan.

Cuba tanya sekali lagi, apa punca “Langkah Sheraton’? Bukankah ia disebabkan Dr.Mahathir meletakkan jawatan tanpa berunding dengan sesiapa termasuk Kabinet PH ketika itu dan sekaligus dari segi undang-undang keseluruhan kerajaan bubar. Tanyalah Dr.Mahathir apa punca sebenarnya beliau meletakkan jawatan sehingga runtuh kerajaan PH, bukannya persoal Langkah Sheraton yang bertujuan selamatkan negara?

Untuk menyelamatkan negara, Muhyiddin mengambil inisiatif berunding dengan parti-parti lain termasuk UMNO dan Pas untuk menubuhkan kerajaan serta memilih seorang Perdana Menteri baharu.

Ketika itu semua kepemimpinan UMNO menyokong untuk bekerjasama dengan Bersatu. Masa itu tak ada pula orang nak potong bawang kat dapur pertikai langkah Muhyiddin? Maknanya sedikit sebanyak pokok pangkal sehingga tercetusnya undang-undang lompat parti ini adalah bermula dengan ‘percikan’ skandal kewangan melibatkan 1MDB.

Kalau 1MDB tak ada, mungkin situasi politik negara kita berbeza, siapa tahu? Sepatutnya kita berterimakasih kepada Muhyiddin. Disebabkan keberanian beliaulah, negara terselamat daripada penyelewengan, salah guna kuasa dan rasuah yang lebih besar melibatkan 1MDB.

Oleh itu logikkah kita anggap seorang ahli Parlimen itu menjadi pengkhianat atau tidak bertanggungjawab dan harus kosongkan kerusi semata-mata mahu menegakkan kebenaran sepertimana dilakukan oleh Muhyiddin?

Sekurang-kurangnya Muhyiddin dan ahli-ahli Parlimen UMNO yang menyertai Bersatu kerana tidak mahu bersekongkol dengan pemimpin yang ada masalah integriti bukannya seperti  tahun 1988 apabila ramai ahli Parlimen masuk ke Parti Melayu Semangat 46 atas sebab politik bila Ku Li kalah dalam merebut jawatan Presiden UMNO menentang Dr.Mahathir.

Sebab itulah TT minta yang dok kutuk-kutuk ahli Parlimen atau ADUN lompat parti ini, bermuhasabah dan kaji betul-betul fakta. TT percaya ahli Parlimen terlibat juga tak kisah nak buat undang-undang lompat parti itu tetapi biarlah adil bukan akhirnya menjadi zalim sepertimana kata Muhyiddin semalam.

Susahlah seorang Ahli Parlimen hilang kelayakan apabila dipecat partinya. Kalau macam tu siapa yang berani nak tegur kepemimpinan parti…tak kanlah parti dok sanjung pemimpin bermasalah, ahli Parlimen kena sokong jugak… kalau tak kena pecat.

Satu lagi TT nak tanya…yang mana lebih khianat…diam saja bila pemimpin lakukan salahguna kuasa atau lompat parti kerana tak mahu bersekongkol dengan pemimpin yang korup? Fikirlah sendiri.

TERBUAN TANAH




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan