Header Ads

ads header

Flash News

Terserah pada Anwar untuk buktikan sokongan atau tidak kata Loke


Mesyuarat majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) semalam menyentuh mengenai rancangan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk mengambil alih kerajaan pusat tetapi tidak banyak perincian yang dinyatakan mengenai perkara itu, kata Setiausaha Organisasi kebangsaan DAP, Anthony Loke.

Pemimpin tertinggi PKR, DAP dan Amanah semalam berkumpul di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya bagi menghadiri mesyuarat majlis presiden PH.

Mesyuarat itu yang pertama diadakan setelah Anwar mendakwa dalam sidang media pada 23 September bahawa dia memperoleh majoriti di Dewan Rakyat untuk membentuk kerajaan baru dan menggantikan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

Pemimpin PH dijangka akan memberikan beberapa petunjuk mengenai rancangan Anwar tetapi tidak ada perincian yang dinyatakan setelah pertemuan itu selain menggambarkan perkara itu ada "dibincangkan".

Loke, ketika dihubungi, juga tidak memberi banyak penjelasan.

"Tidak ada perkembangan, itu saja," katanya.

Pengkritik Anwar menafikan dakwaannya dengan mengungkit dakwaan seumpamanya yang dibuat presiden PKR itu pada 2008 tetapi tidak menjadi kenyataan.

Sekutu-sekutu Anwar juga tidak kelihatan yakin.



Loke, ketika ditanya apakah DAP yakin dengan percubaan terbaru Anwar, hanya mengatakan bahawa terpulang kepada Anwar untuk membuktikannya.

"Tidak perlu dikatakan ada keyakinan atau tidak. Terserah kepadanya untuk membuktikannya.

"Saya tidak tahu. Anda harus bertanya kepadanya," kata Loke, yang juga anggota Parlimen Seremban.

Sejak pertemuan itu semalam, terdapat spekulasi mengenai apa yang dibincangkan.

Sebagai contoh, akhbar harian China, Sin Chew Daily, memetik sumber, mendakwa Anwar mendedahkan dalam pertemuan itu bahawa dia mendapat sokongan lebih daripada 120 anggota parlimen.

Loke, ketika ditanya mengenai perkara ini, menolak spekulasi tersebut.

"Saya tidak tahu dari mana (media mendengarnya). Mungkin wartawan mereka berada dalam pertemuan itu," kata Loke, yang hadir semasa pertemuan itu.

Loke, ketika diminta memberi pendapatnya sendiri mengenai mesyuarat itu mengatakan bahawa tidak banyak perbincangan mengenai isu berkenaan.

"Kami tidak membahas perinciannya semasa perbincangan semalam," katanya.

DAP sebelum ini menyatakan turut terkejut dengan rancangan Anwar mengambil alih kerajaan yang dikatakan turut akan melibatkan ahli parlimen Umno.



Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng telah mengatakan bahawa pihaknya tidak akan bekerjasama dengan pemimpin Umno seperti Ahmad Zahid Hamidi dan Najib Razak, yang menghadapi tuduhan rasuah.

Najib telah didapati bersalah dalam beberapa tuduhan terhadapnya. Dia pada 28 Julai dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Dia kini dibebaskan dengan jaminan sementara menunggu rayuan.

Malaysiakini memahami bahawa Lim tidak menghadiri mesyuarat majlis presiden PH semalam kerana dia menjalani kuarantin rumah setelah kembali dari kempen pilihan raya negeri Sabah.

Ketika ditanya apakah DAP menyatakan keraguannya dalam pertemuan itu, Loke mengatakan masih terlalu awal kerana sekutu PHbelum mengetahui siapa sebenarnya anggota parlimen yang terlibat.

"Kami tidak tahu siapa yang menyokong Anwar," katanya.



Rabu lalu, Anwar mendakwa dia telah memperoleh majoriti. Namun, dia enggan mendedahkan berapa banyak Ahli Parlimen yang menyokongnya kerana dia ingin menyampaikannya kepada Yang Di-Pertuan Agong terlebih dahulu.

Yang Di-Pertuan Agong dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) sejak Isnin kerana keracunan makanan diikuti dengan rawatan untuk kecederaan sukan dan belum boleh menerima mengadap.

Pihak Istana bagaimanapun berkata Yang Di-Pertuan Agong dalam keadaan stabil dan akan keluar dari IJN dalam masa terdekat.

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin memiliki majoriti rapuh di Dewan Rakyat, dengan menguasai hanya 113 dari 222 kerusi.

Hanya dua ahli parlimen beralih sokongan cukup untuk mengorbankan majoriti Muhyiddin. Namun, pembangkang juga ketika ini berpecah.

Pada masa ini, PH mempunyai 91 anggota Parlimen di Dewan Rakyat dan memerlukan 21 anggota Parlimen lagi untuk majoriti sederhana.

Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) yang belum didaftarkan yang mempunyai lima anggota Parlimen dan dipimpin oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, telah menunjukkan bahawa mereka tidak akan menyokong Anwar.

Warisan dan Upko yang mempunyai 10 Ahli Parlimen setakat ini menyokong Mahathir di blok ketiga tetapi kemungkin membuat pensejajaran semula sokongan selepas kekalahan mereka dalam pilihan raya Sabah Sabtu lalu.

MR :  Ayat macam tak yakon aje..  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan