Header Ads

ads header

Flash News

Sejarah Ringkas Darurat 12 Tahun Yang Pernah Berlaku Di Tanah Melayu


Perkataan darurat menjadi semakin popular hari ini selepas adanya ura-ura mengenai kabinet sudah bersetuju untuk melaksanakannya. Tahukah anda, Malaysia pernah berdepan dengan sejarah darurat selama 12 tahun (1948-1960) semasa masih bergelar Tanah Melayu?

Pendudukan Jepun di Tanah Melayu antara tahun 1942 hingga 1945 telah menyemarakkan semangat nasionalisme orang-orang Melayu pada masa tersebut. Selepas Jepun menyerah kalah kepada British pada 15 Ogos 1945, Tanah Melayu mengalami ‘kekosongan kuasa’ terutamanya di kawasan-kawasan pedalaman.

Kontinjen pertama British tiba di Tanah Melayu pada 3 September 1945 diikuti dengan ketibaan di Singapura pada 8 September 1945. Dalam masa seminggu. anggota MPAJA (kemudiannya dinamakan sebagai Parti Komunis Malaya – PKM) telah keluar dan menunjukkan kuasa.

Pada masa tersebut ramailah penduduk Tanah Melayu yang terdiri daripada orang Melayu, India dan Cina telah diseksa dan diperlakukan dengan kejam terutamanya orang Melayu yang bertugas sebagai anggota polis semasa pemerintahan Jepun.

Korban yang melibatkan tiga orang pengurus ladang berbangsa Eropah di Sungai Siput, Perak pada 1948 menjadi tutuk mula kepada pengisytiharan darurat di seluruh kawasan Tanah Melayu yang sebulan kemudiannya PKM telah diharamkan.

Undang-undang Darurat

Undang-undang darurat kemudiannya telah diperkenalkan. Antara isinya termasuklah:

  1. parti politik bersifat radikal telah diharamkan
  2. sesiapa yang disyaki terlibat dalam kegiatan komunis akan ditangkap dan dibuang negeri
  3. hukuman mati buat mereka yang bersubahat dengan komunis.

Dalam tempoh darurat kira-kira 40,000 orang tentera termasuk beberapa Rejimen Askar Melayu dikerah dengan kelengkapan perang seperti meriam, kapal terbang dan kapal laut untuk menghapuskan anasir komunis.

Polis British dan anggota-anggota Special Branch telah diperketatkan dan ditambah ke 70,000 orang. Sistem Home Guard diperkenalkan supaya orang ramai boleh menyumbang bantuan dalam membanteras kegiatan komunis dan seramai 20,000 anggota berjaya direkrut.

Kawasan Hitam dan Kawasan Putih

Perintah berkurung dilaksanakan di kawasan-kawasan yang dikenal pasti aktif dengan aktiviti-aktivi pengganasan komunis.

Konsep Kawasan Hitam dan Kawasan Putih diperkenalkan bagi memudiahkan Pihak Pentadbiran Tentera British melaksanakan kerja-kerja mengekang yang mana Kawasan Putih menandakan kawasan tersebut bebas daripada anasir politik dan sebaliknya. Negeri pertama yang diisytiharkan sebagai Kawasan Putih di Tanah Melayu ialah Melaka.

Kad Pengenalan

Pada masa ini juga Kad Pengenalan digunakan dan diwajibkan sebaik sahaja individu mencapai umur 12 tahun bagi memudahkan proses identifikasi diri. Mana-mana yang tidak memiliiki Kad Pengenalan boleh ditahan oleh anggota keselamatan.

Sejarah Ringkas Darurat 12 Tahun Yang Pernah Berlaku Di Tanah Melayu

Konsep Kampung Baru

Sir Harold Briggs dalam Rancangan Briggs telah melancarkan rancangan sebagai usaha menghapuskan aktiviti komunis termasuklah menempatkan semula orang Cina dalam konsep Kampung Baru. Kampung baru telah dibina di kawasan-kawasan baru yang dipilih khas untuk menempatkan orang-orang Cina.

Penempatan semula orang Cina adalah kerana sebahagian besar ahli PKM terdiri daripada orang-orang Cina. Dengan penempatan semula orang-orang Cina, ianya memudahkan proses pengawalan dan pengurusan ke atas aktiviti komunis.

Sebelum penempatan Kampung Baru, kawasan perumahan setinggan orang Cina dianggap sebagai sumber utama bagi PKM mendapatkan maklumat dan makanan.

Sejarah Ringkas Darurat 12 Tahun Yang Pernah Berlaku Di Tanah Melayu 1

Namun dengan adanya Kampung Baru yang dikawal ketat Home Guards, PKM dan agen-agen Min Yuen (gerakan rakyat) untuk menyalurkan bantuan kepada komunis dapat dikekang dengan efektif.

Walaupun ketenteraan diperkuatkan, ianya dilihat sebagai sesuatu yang kurang berkesan kerana pengganas komunis menggunakan kaedah peperangan gerilla untuk bertempur.

Darurat Tamat

Pada 31 Julai 1960, darurat ditamatkan. Dalam tempoh tersebut, kira-kira 11,000 orang terkorban termasuklah 2,500 yang terdiri daripada orang awam.

Tiga tahun sebelum darurat ditamatkan, Tanah Melayu diisytiharkan merdeka pada 31 Ogos 1957 di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur pada 12 tengah malam.

Upacara penurunan bendera Union Jack diadakan bagi menandakan berakhirnya sudah penjajahan British di Tanah Melayu dan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat, setraf dan setimpal dengan semua negara-negara berdaulat di dunia.

Pada ketika ini bendera Persekutuan Tanah Melayu telah dinaikkan oleh anggota Tentera Laut Diraja Malaysia sambil disaksikan sendiri oleh Tunku Abdul Rahman.

Sejarah Ringkas Darurat 12 Tahun Yang Pernah Berlaku Di Tanah Melayu 2

Malaysia Darurat

Pada 19 September 1997, Malaysia pernah mengisytiharkan darurat sebanyak tiga kali akibat daripada situasi jerebu teruk yang melanda negara yang mana Sarawak pada ketika itu bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencecah 600.

Seterusnya pada 11 Ogos 2005 di Kuala Selangor dan Pelabuhan Klang yang mana IPU telah melebihi 500 dan pada 23 Jun 2013 di Muar dan Ledang, Johor selepas IPU melebihi 500.

Sumber: UUM, Irma Musliana, Tiew Wai Sin

   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan