Header Ads

ads header

Flash News

MEMALI dan perjalanan hidup Ayahku


MEMALI dan perjalanan hidup Ayahku yang dijemput ilahi ketika menyampaikan kuliah subuh.

1. 19/11/1985 - 19/11/2017 (32 tahun). Syahidnya Ustaz Ibrahim bersama 13 muridnya di Memali, Pembunuh dan Pemberi arahan sangat zalim lagi durjana!

2. Genap 32 tahun, kezaliman yang tidak pernah mendapat pembelaan. Sedangkan si pelakunya masih hidup menghirup udara dan bermaharajalela. Tanpa rasa bersalah dan tiada langsung permohonan maaf walau sepatah kata.

3. Ya, tarikh tersebut tidak lupa dari ingatan balu dan mangsa, mereka ditembak dan dirobek dengan ganas oleh sang penguasa, menggunakan senjata canggih tanpa belas ihsan sebagai manusia, juga kereta perisai dibawa bersama.

4. Percikan darah merah merata², anak dan isteri  hanya mampu melihat dan meronta², halaman rumah bergelimpangan jasad tidak berdosa, satu jenayah yang tida pernah disangka dan diduka, dilakukan oleh sang penguasa yang gilakan kuasa.

5. Mangsa yang hidup terus ditangkap dan disiksa, tangan di ikat ke belakang ada yang ditutup mata, dilonggok di tepi jalan dipijak² pula, tanpa rasa puas dipukul pula dengan laras senjata.

6. Puan Solehah sempat riba suaminya (Ustaz Ibrahim) yang masih bernyawa, kemudian diacukan senjata disuruh tinggalkan suami tercinta, anak yang berusia 10 bulan (Nurul Syuhada) entah ke mana, beliau berlalu pergi dengan penuh hiba, tangan diangkat dibawa keluar dari rumah mereka, hanya mampu memandang suami dengan linangan airmata.

7. Ayahku ditembak bertubi² sehingga tembus dada, patah tangan dan putus jari, beliau jatuh menyembah bumi, hanya mampu menyebut Allahu Rabbi, beliau tidak pengsan dan belum dijemput Ilahi, beliau dapat melihat dengan jelas sahabatnya yang cedera dan yang mati, dan dapat menyaksikan kejadian dari pagi hingga tengah hari.

8. Ada polis yang datang kepadanya mohon maaf dan menangis, suaranya agak tersekat² dan penuh simpati, polis tersebut menyapu sedikit ubat pada luka ayah, kemudian beliau angkat ayah dan dibawa dan ditinggalkan dibawah cucur atap rumah Ustaz Ibrahim.

9.Tak kurang juga ada yang datang pijaknya tanpa belas kasihan, ada yang kata "janggut ni belum mampus lagi", ayah hanya mampu senyum dan menyebut Allahu Rabbi. Ratapan anak isteri mula kedengaran disegenap inci rumah Ustaz Ibrahim, sepatutnya boleh menginsafkan orang² yang berkuasa meratah mangsa, kerana apa yg mereka lihat tentulah boleh menimbulkan kesedaran, bahawa meraka telah melakukan kezaliman kepada orang² kampung yang tidak berdosa.

10. Tangisan anak dan isteri mangsa yang terbunuh bagaikan pesta nyanyian bagi anggota polis yang tidak insaf, mereka tidak langsung rasa puas terus menyiksa mangsa yang hidup, anak isteri yang mendakap erat ayah mereka dipaksa pisah dengan diajukan senjata. Inilah pertembungan antara hak dan batil di medan syuhada Memali.

11. Ayah tidak lagi mampu bergerak dan hanya mampu melihat apa yang sedang berlaku dengan penuh doa kepada Allah, kekejaman dan kezaliman tiada terhenti dihalaman rumah Ustaz Ibrahim tetapi polis terus menyiksa mangsa sehingga diatas trak untuk dibawa ke balai berdekatan.

12. Para muslimin dan muslimat yang dibawa ke balai dan pusat tahanan, mereka kerap dipanggil untuk disoal siasat, ketika siasatan ramai dikalangan tahanan dipaksa mengucap dengan menyebut "Ibrahim Rasulullah" hanya untuk membuktikan kepada masyarakat seluruh Malaysia bahawa apa yang dibawa dan diajar oleh Ustaz Ibrahim adalah ajaran sesat.

13. Puan solehah berkali² disuruh dan dipaksa menyebut sedemikian, namun tidak sekali² mereka menyebutnya, kerana itu fitnah buat guru mereka, ada dikalangan anak muda dalam tahanan yang dipaksa dan disuruh menyebut, beliau dicucuk² badannya dengan puntung rokok daripada sang penyiasat, beliau tetap tidak menyebut, kesan cucukan itu kekal hingga kini di badannya.

14. Salah seorang balu, Puan Rokiah ditahan bersama anaknya yang berusia setahun 3 bulan ketika itu, masih lagi menyusu. Semua mereka melalui suasana dan tempuh ujian ngeri ini dengan penuh sabar dan terus sabar.

15. Mereka yang mati dibawa ke rumah mayat dan diletakkan di bilik mayat berlainan agama, Almarhum Ustaz Ismail Mahmud (Adik Ustaz Ibrahim) dibenarkan ziarah abangnya setelah 3 hari kejadian, beliau menyaksikan tempat tersebut. Ketika beliau menarik peti yang menempatkan abangnya, terkejut beliau dengan apa yang dilihatnya, darah masih basah di badan abangnya, bahkan dahi masih berpeluh. Benarlah mereka mati syahid!

16. Ayah dibawa ke Hospital Baling, setelah mendapat sedikit rawatan, dibawa pula ke Hospital Sg Petani, selama 3 hari menerima rawatan akhirnya ayah dipindahkan ke hospital Besar Alor Setar. Ayah terpaksa menjalani beberapa pembedahan kecil bagi membuang peluru yang masih berada di badannya, ayah tidak tahu berapa banyak peluru hinggap di tubuhnya sehinggalah dimaklumkan 14 biji kesan peluru di badannya, Allahhh! Ayah hanya tahu yang badanya dipenuhi dengan saluran getah untuk membekalkan oksigen air dan darah.

17. Ketika ini tiada siapa pun dibenarkan melawat Ayah, dengan kawalan yang ketat diletakan dalam bilik tertutup, separuh kayu dan separuh lagi kaca. Selain ayah, ada beberapa lagi mangsa turut mendapat rawatan disitu, antaranya Almarhum Ustaz Harun, banyak kesan tembakan dan lumpuh tanganya, Almarhum Ahmad Ayub yang ditembak dibahagian perutnya, juga Almarhum Hasan Dollah, lumpuh dan meninggal 2 tahun kemudian).

18. Apa yang menakjubkan Ayah, semasa luka² dicuci, Ayah langsung tidak rasa sakit walaupun tidak dibius, malah rasa gatal² sedap, kadang² rasa asyik sangat, Ayah langsung tidak pernah mengaduh kesakitan atau tak dapat tidur akibat kecederaan yang dialami, keadaan Ayah seperti biasa walaupun luka agak banyak.

19. Hampir sebulan Ayah di Hospital Besar Alor Setar, barulah kami keluarga dibenarkan ziarah. Pun begitu kami hanya boleh mengintai dari luar cermin sahaja, tidak dibenarkan masuk. Ketika Ayah sedang makan tengah hari yang dijamu oleh pihak hospital, Kak Hasnah yang ketika itu berusia 12 tahun cuba masuk merapati ayah, Kak Hasnah belum mengerti peraturan pihak polis dan hospital, ayah cuba pegang Kak Hasnah tetapi dihalang oleh pihak polis yang mengawal.

20. Dalam keadaan tak berapa sihat, Mak dukung dan bawa saya bersama, Ayah hanya mampu senyum dan minta kami semua bersabar, ramai pihak hospital yang melihat keadaan itu mengalirkan airmata, Mak langsung tidak dapat bertemu Ayah, hanya berpandangan dicelah² cermin tingkap dari jauh, Mak yang sekian lama tidak sihat hanya mampu mengeluarkan airmata dari jauh disamping doa untuk suami tersayang.

21. Setelah itu, Ayah dipindah pula ke Hospital Sg Petani, disini keluarga boleh ziarah seperti biasa, namun dalam keadaan kesempitan kewangan, hanya Abang Yusuf sahaja yang datang ziarah bersama seorang abang Ayah. Genap sebulan di Hospital Sg Petani, Ayah dibawa ke balai polis Sg Petani dan dimasukan dalam lock-up. Ayah difahamkan oleh Ketua Polis disitu, bahawa Ayah akan dilanjutkan tempoh tahanan selama 2 tahun di Kem Kemunting, Perak. Berita ini disampaikan kepada Mak dan keluarga dengan linangan airmata, mak sangat terkejut, kami hanya dibenarkan bertemu sebelum Ayah dibawa ke sana.

22. Keesokan harinya, Mak dan abang² datang ziarah Ayah dengan kawalan ketat anggota polis, dapat bertanya khabar antara suami isteri dan anak². Ayah sempat membelai kasih anak²nya yang hampir 3 bulan terpisah, Mak hanya mampu mengalir airmata menangis, kata Ayah, bersabarlah 2 tahun tidak lama.

23. Di Kem Kemunting Ayah dapat bertemu ramai sahabat²nya dari Memali, ramai yang menyangka bahawa Ayah dah meninggal. Mereka bercerita tentang apa yang berlaku antara satu sama lain, dan mereka bertekad meneruskan apa sahaja yang diajar oleh guru kesayangan mereka As Syahid Ustaz Ibrahim.

24. Pelbagai pengalaman dilalui dalam tahanan, pelbagai kisah terpahat sebagai sejarah, pelbagai kenangan suka dan duka  dirasai bersama, Ayah dibebaskan lebih awal dari tempuh yang sepatutnya. Alhamdulillah!

25. Selepas dibebaskan, ramai yang datang ziarah, ramai yang melahirkan simpati  termasuk ziarah dari pimpinan PAS ketika itu Nakhaie Haji Ahmad, dan tak kurang juga yang mencemuh dan mengata dengan pelbagai sangkaan yang sama sekali tidak benar.

26. Ayah menjalani kehidupan seperti biasa, cuma tenaga dan kesihatan agak terbatas, kesan cedera dari peristiwa, Ayah menyambung tugas gurunya, mengajar masyarakat tentang aqidah yang sahih, mengajak masyarakat kembali melaksanakan perintah Allah.

27. Kami hidup dalam serba kedhaifan, Ayah tidak boleh lagi buat kerja berat, Mak hanya mampu membuat kueh pagi dan Ayah hantar ke kedai² berdekatan, dalam masa yang sama Ayah dipantau oleh anggota SB yang ditugaskan. Walau dipantau, Ayah langsung tidak ambil peduli, apatah lagi nak rasa takut atau bimbang, beliau tetap menyampaikan risalah agama dalam masyarakat ketika itu, pernah Ayah diugut nak ditahan semula dalam ISA, namun katanya, beliau tak pernah gentar, peluru dah pernah rasa, hospital dan penjara dah pernah lalui, cuma mati sahaja belum lagi, sememangnya Ayah nak mati ketika peristiwa, tapi belum menjadi rezki syahid bersama guru dan rakan² yang lain.

28. Ayah menceritakan apa yang berlaku kepada anak², Ayah juga merupakan antara saksi utama kejadian, sememangnya peristiwa menyayat hati itu sangat segar di ingatannya, ramai masyarakat Malaysian datang ziarah Ayah, bukan setakat orang sekitar Baling dan dalam negeri Kedah sahaja, bahkan orang² luar daripada Kedah, termasuk juga pelajar² universiti.

29. Kami membesar dalam suasana itu, ayah dipanjangkan umur 16 tahun selepas peristiwa tersebut, kami anak² dihantar belajar di sekolah Memali yang diasaskan oleh As Syahid Ustaz Ibrahim, kemudian saya, Abang Yusdi dan Abang Yusni dihantar belajar di Pakistan.

30. Ayah terus mengajar di sekolah Memali, disamping itu dijemput juga menyampaikan kuliah dan ceramah diluar daripada Baling, malah luar daripada Kedah, Ayah pernah di jemput ke Perlis, Penang, Perak, Kelantan, Terengganu, Selangor/KL, Melaka dan juga tempat² lain.

31. Seperti yang diceritakan oleh Abang Hafiz (orang yang selalu bawa dan bantu ayah) dalam tahun 2001 sekitar bulan mei, kami masih lagi di Pakistan, Ayah dijemput berkuliah/ceramah ke Pulau Pinang dan terus ke Perlis, tanggal 5/5/2001 pagi sabtu, Ayah menyampaikan kuliah subuh disalah satu masjid di Perlis, Ayah menggunakan kitab hikam. Kalamnya seperti biasa, tiada tanda apa², cuma jemaah agak pelik dengan telahan ayah yang seolah bertanya, kenapa jemaah ramai sangat pagi ni? Jemaah saling paling antara satu sama lain kerana jemaah tak ramai pun pagi itu, kemudian Ayah bertanya lagi kenapa ramai sangat yang berjubah putih? Sekali lagi jemaah agak pelik, disangkakan mungkin Ayah bergurau, kemudian Ayah meneruskan kuliahnya seperti biasa antara kalamnya yang jelas "kita mestilah mencari keredhan Allah daripada keredhan manusia" lalu Ayah jatuh di meja kuliah, dan disitulah nafas terakhirnya beliau dijemput Allah ketika sedang menyampaikan kuliah subuh. Allahu Rabbi!

32. Kami bertiga di Pakistan tidak sempat melihat Ayah buat kali terakhir, saya ketika itu sedang menghabiskan hafazan Al Quran yang hanya berbaki 7 helai untuk khatam 30 juzuk, berita sedih ini sampai kepada kami, namun hanya mampu menangis, sangat sedih memikirkan keadaan mak dan adik beradik yang lain, namun kami sangat bangga kematian ayah sangat mulia dan tidak putus berdoa untuk Ayah tersayang yang pergi buat selama²nya.

إنا لله وإنا إليه راجعون
اللهم اغفرله وارحمه وعافه واعف عنه.














Mohamad Zuhdi Mat Piah.
(Anak Mangsa Memali 1985)


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

4 ulasan:

  1. subhanallah semoga tenang kalian di sana....aaaminnn

    BalasPadam
  2. Bila agaknya mereka ini yang terlibat akan dibawa ke muka pengadilan, sehingga dulu ada pembela kini jadi barua. Al-fatihah buat semua syahid Memali.

    BalasPadam
  3. semoga Allah memberi ganjaran n balasan kepada yg terlibat

    BalasPadam
  4. Dulu boleh la malaun2 yg Islam hya pada nama ni menyorok cerita2 yg sebenarnya kerana hya ada RTM... klu skrg dia buat onar lagi... aku yakin Malaysia akn darurat.

    Bawah ni cerita dongeng, sila jgn percaya...
    Genting Highland akn jadi padang jarak suatu hari nanti sebelum dijadikan pangkalan pemerintahan Islam... jgn percaya tau...

    BalasPadam