Header Ads

ads header

Flash News

Angka suku billion (257 juta) adalah manipulasi baru macam hutang negara?


A. Kadir Jasin menulis "For 16 months to April this year, a total of RM256.9 million had been allocated to the Yang di-Pertuan Agong for purposes of accommodation, residence and palace, personal items, aircraft and transportation, training and escort equipment, clothing and ceremonial items, gifts and souvenirs, overseas visits and salaries of palace staff."

Kemudian kita pula disajikan dengan 'skrin capture' spreadsheet Microsoft Exel dengan perincian perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong melalui WhatsApp, Telegram, facebook dan We Chat, seperti yang katakan oleh A. Kadir Jasin, kini semacam "tukang canang" Pakatan Harapan. Mengikut sebaran itu, dalam tempoh hanya 16 bulan, sejumlah RM256, 907, 470 telah dibelanjakan oleh Sultan Muhammad V dari Kelantan untuk pelbagai tujuan termasuk perjalanan persendiriannya di luar negara.


Adakah sebarang ini benar atau manipulasi seperti hutang negara bagi tujuan tertentu?
Mengikut laman The Third  Force bahawa "spreadsheet" yang diedarkan itu adalah palsu dan sengaja dibuat untuk menjadikan rakyat melawan Institusi Beraja di Malaysia. Kenyataan ini dikuatkan dengan membandingkan perbelanjaan sebenar perbelanjaan Agong pada 2017 dan 2018 yang rasmi dikeluarkan oleh pihak kerajaan. Lihat di bawah.


Daripada perbelanjaan yang melibatkan 231 pegawai hanya RM13.5 juta sahaja dan ini jauh daripada apa yang digembar gembur oleh pihak A. Kadir Jasin.

Apakah tujuan permainan persepsi dan manipulasi ini? Adakah untuk melemahkan kedudukan raja-raja Melayu serta menekan mereka supaya tunduk kepada kehendak kerajaan Pakatan Harapan?

Permainan ini bukan sahaja melemahkan raja-raja Melayu tetapi membuatkan kedudukan Islam makin lemah dengan kedudukan kerusi bukan Islam sekarang ini 85 daripada 222 yang sebahagian besar berada di Pakatan Harapan.
Bersambungan...
perbandingan perbelajaan Agong dan PM, siapa lebih banyak?

ABBAS MOHD NOOR


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR | Telegram MR | Facebook MR

# Boleh pilih (klik) nak komen guna facebook atau blogger

10 ulasan:

  1. Nak jahanamkan Islam macam ni
    Memang kita pun tak suka raja-raja tapi jangan tebuk kapal

    BalasPadam
  2. Boleh saman tak kalau macam ni?

    BalasPadam
  3. Ini lah cara team atok memusnahkan raja raja melayu dan islam.orang islam sendiri bersuara bagi pihak kafir malaysia.Kalau zaman dahulu satu keluarga kena sula untuk penderhaka.

    BalasPadam
  4. Geng2 gerakan GHAIB dah masuk jarum

    BalasPadam
  5. Kerajaan PH sepatutnya tumpu kepada pentadbiran bukan tembak peluru kapur sana tembak sini..kencing sana kencing sini...tipu sana bohong sini kepada rakyat..hari ini petrol ron 97 dah naik 19 sen...jenis punahsihat puak puak penasihat warga emas PH

    BalasPadam
  6. Pelik.. kenapa guna ‘Suku bilion’ digunakan berbanding dengan ‘250juta’.
    Mcm kes hutang 1 trillion. Dulu sebut HUTANG 1 trillion. Bila dah tersebar luas.. rakyat makin menyampah dgn BN.. then tukar HUTANG & LIABILITI.. 1 trillion. Sama jugak kes fitnah PAS UG dgn BN
    Tujuan sebenarnya adalah mewujudkan persepsi... supaya org bersikap prejudis dan menilai buruk.

    BalasPadam
  7. Meskipun sekadar perang psikologi tapi kalau berterusan, meskipun tiada dara yang tumpah, akan tetap ada pengaruh negatif kepada minda 'baby boomers'.

    Pemahaman main streets terhadap peranan council of elcer adalah pemberi pandangan dan buah fikiran secara profesional namun apa yang nampak setakat ini adalah provokasi atau konfrantasi.

    BalasPadam
  8. Apa tujuan AKJ tulis macam tu?
    Test power?
    Nak suruh org melayu turun penuhi jalanraya?
    Provoke?

    BalasPadam