Header Ads

ads header

Flash News

Filem yang menghina nabi Muhammad diizin tayang di youtube


Filem anti-Islam yang bertajuk Innocence of Muslims telah diberikan kebenaran untuk ditayangkan semula melalui laman sosial Youtube. Filem yang mengandungi kandungan menghina Nabi Muhammad SAW sebelum ini diharamkan pada tahun lalu.

Walau bagaimanapun, disebabkan oleh rayuan yang dibuat oleh pembuat filem yang berhujah dengan undang-undang hak cipta, mahkamah akhirnya membenarkan filem itu berjalan semula.


Mahkamah Rayuan Persekutuan Amerika Syarikat yang membatalkan larangan pemutaran filem hanya mengarahkan Google dan Youtube untuk menyensor bahagian kontroversial yang boleh menimbulkan kekacauan, bukan hanya di Amerika tetapi di peringkat antarabangsa.


"Kami berharap filem ini ditapis, berdasarkan teori yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam hak cipta," kata Hakim Hakim M Margaret McKeown, yang dipetik oleh BBC, Rabu (5/20).


Pihak Google juga mengakui gembira dengan keputusan mahkamah yang memberi kebenaran untuk filem kontroversial ini. Google menganggap keputusan mahkamah tahun lepas yang mengharamkan filem itu adalah pelanggaran undang-undang hak cipta.


"Kami gembira dengan keputusan terbaru ini, Kami telah lama percaya bahawa penguasa terdahulu telah menyalahi undang-undang hak cipta," kata seorang jurucakap Google.


Bagaimanapun, ia tidak semestinya meletupkan pelakon Cindy Lee Garcia yang mengambil bahagian dalam filem Innocence of Muslims. Kerana sejak filem itu dikeluarkan setahun yang lalu, Cindy mendakwa mendapat banyak keganasan dan ancaman kerana dianggap telah menghina umat Islam.

Cindy menyifatkan dirinya ditipu oleh pembuat filem Nakoula, Basseley Nakoula. Kerana Cindy tidak tahu bahawa filem itu membintangi filem anti-Islam yang menerima banyak reaksi negatif dari dunia antarabangsa.


Nakoula Basseley Nakoula adalah keturunan Mesir-Amerika. Dalam filem Kesucian Islam, beliau menggambarkan tokoh Nabi Muhammad SAW sebagai tokoh pedofil, pembunuh dan seksual gay. Mahkamah tinggi Amerika Syarikat pada tahun lalu mengharamkan penyaringan filem ini kerana ia akan menimbulkan emosi melampau di Timur Tengah.


Salah satu daripada hasil pemotretan filem ini tahun lalu adalah serangan oleh Duta AS ke Libya. Kerana masyarakat Muslim tempatan tidak senang dengan penghinaan melalui penyiaran filem Kesucian umat Islam.


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR | Telegram MR | Facebook MR

2 ulasan:

  1. Bilangan mukmin di negara Barat bukanlah ramai namun jumlah itu sepatutnya mencukupi untuk menghasilkan kerja pelurusan kepahaman dan pelurusan persepsi yang jauh terpesong yang kini mahu dikembang menerusi laman maya. Tentunya ia satu cabaran yang besar. Ia juga satu ujian yang besar. Apa yang diharapkan ialah semoga keberadaan di zon hujan emas dan zon selesa tidak menimbulkan kelesuan, kebisuan dan hilang kepekaan.

    BalasPadam
  2. Kena tukar channel lain selain Youtube.

    BalasPadam