Header Ads

ads header

Flash News

Macai PH cuba bandingkan Brunei berkenaan ketua hakim negara


1. Bagi orang luar yang belum memahami cara pentadbiran Brunei memang agak terperanjat bila baca isu perlantikan bagi YAB Dato Steven Chong sebagai Ketua Hakim Negara... Apa yg harus di fahami adalah maksud Ketua Hakim Negara bagi mahkamah apa... Beliau dilantik bagi Ketua Hakim Negara iaitu Ketua Hakim bagi Mahkamah Sivil.. Manakala Hudud di jalankan dalam Mahkamah Syariah...

2. Jadi ada perbezaan diantara Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah.... Mahkamah Sivil di jawat oleh rakyat Kebawah Duli Baginda Sultan tak kira apa agama sekalipun sebab dalam mahkamah sivil hanya membicarakan perihal diluar hukum agama islam... Manakala Mahkamah Syariah di jawat oleh rakyat Kebawah Duli Baginda Sultan yg hanya beragama islam... Jadi untuk itu siapa ketua Hakim tak menjadi masalah untuk pengetahuan macai PH.

3.Negara Brunei adalah negara Monarki Mutlak dibawah pemerintahan Sultannya. Dialah ketua negara dialah Ulul Amri... Setiap keputusan hal ehwal negara ditangan sultannya... Berbeza dengan Malaysia Raja berperlembagaan. Ini Macai PH bodoh memahaminya.

4. Walaupun Steven Chong berbangsa Cina namun beliau juga adalah rakyat Kebawah Duli Baginda Sultan dan apa bangsa sekalipun mempunyai hak memegang kedudukan tinggi jika ianya atas titah sultan... jadi di Brunei tak ada masaalah dan tidak hairan mengenai perlantikan kaum Cina bukan Islam tapi sangat berbeza dnegan Malaysia.

Macai cuba nak kencing rakyat dengan hujah bodoh dan perbandingan tak ada ilmu.

MR : Saya tak setuju kalau kata bodoh, saya rasa lebih sesuai 'berniat jahat' atas kepentingan tamak dan kemaruk jawatan....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

BANNER IK :

8 ulasan:

  1. Macai Pakatun jadikan isu Ketua Hakim Brunei utk membenarkan tindakan kerajaan Pakatun melantik Ketua Hakim Malaysia seorg non Malay. Kenapa taknak tiru hukum Hudud di Mahkamah Syariah Brunei utk dilaksanakan di Mahkamah Syariah Malaysia supaya Malaysia jadi sama 100% mcm Brunei? Pandai plak memilih2 isu yg nak ditiru ye. Memang bangkai Pakatun ni.

    BalasPadam
  2. Barua-barua ternakan pakatan adalah penjilat tegar pakatan yang sibuk mencipta pelbagai alasan karut marut yang tidak masuk akal untuk menyokong dan menghalalkan tindakan kera jaan pakatan memberi keutamaan kepada puak kafir dan menafikan hak agama Islam dan hak umat Islam.

    Barua-barua ini juga cuba memutar-belitkan ajaran Islam untuk menghalalkan kezaliman, penipuan dan penindasan kera jaan baru ke atas agama Islam dan umat Islam termasuk kaum Melayu Islam.

    Tanpa merasa malu dan segan, barua-barua ini juga menyokong dan membela tindakan kera jaan pakatan sengaja memungkiri semua janji dalam manifesto pakatan dengan pelbagai alasan bodoh yang tidak masuk akal manusia normal.

    Barua-barua tersebut juga hidup dalam dunia fantasi dedak cap roket kerana mereka menolak dan menafikan semua fakta seperti beban rakyat bertambah berat kerana memikul biawak pakatan, harga barang keperluan meningkat, rezab kera jaan merosot, ekonomi negara merundum dan pelabur asing mengeluarkan pelaburan mereka keluar dari negara lain dll.

    Bagi barua-barua bodoh sombong ini , dedak cap roket adalah lebih penting dari kebajikan rakyat !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembetulan:

      Barua-barua tersebut juga hidup dalam dunia fantasi dedak cap roket kerana mereka menolak dan menafikan semua fakta seperti beban rakyat bertambah berat kerana memikul biawak pakatan, harga barang keperluan meningkat, rezab kera jaan merosot, ekonomi negara merundum, nilai ringgit merost dan pelabur asing mengeluarkan pelaburan mereka keluar dari negara ini dll.

      Padam
  3. Barua2 puak ph adalah red bean army yg 100 berjuang untuk dap.

    BalasPadam

  4. Jom kita jadikan Malaysia seperti negara Brunei....Agong mempunyai kuasa penuh terhadap kerajaan.... Dia boleh melantik dan menyingkirkan sesiapa saja yang dia suka.......

    Saya sangat bersetuju jika Malaysia menjadi seperti Brunei.

    BalasPadam