Header Ads

ads header

Flash News

Tak boleh guna “Mahafiraun” guna “MahaKarun”


Beberapa perkataan yang biasanya digunakan untuk mengutuk musuh politik disenaraikan dalam panduan "Bahasa Terlarang" Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Beberapa perkataan, yang biasanya digunakan oleh jaguh siber dan pahlawan papan kekunci di alam maya turut disenaraikan.

Ia termasuklah perkataan Maha Firaun yang digunakan untuk mengkritik Perdana Menteri Tun Dr Mahathit Mohamad, DAPig untuk mengutuk DAP, Umngok untuk menghina Umno dan Pascai untuk menghina PAS.

Panduan itu disediakan oleh SKMM dengan bantuan Dewan Bahasa dan Pustaka, Lembaga Penapisan Filem, Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CMCF) dan Commercual Radio Malaysia (CRM).

"Menyedari kepentingan kesantunan bahasa dan usaha mempertingkatkan kualiti kandungan siaran dalam media penyiaran, rujukan industri ini diharapkan dapat meningkatkan kefahaman para pengaramal media penyiaran dalam penyelarasan tafsiran dan suntingan berkaitan penggunaan bahasa terlarang khususnya bahasa kasar, kesat dan lucah," kata Ketua Pegawai Keselamatan Rangkaian dan Penguatkuasaan SKMM Zulkarnain Mohd Yasin.

Ia tidak menyebut secara langsung tindakan yang boleh dikenakan jika panduan itu dilanggar.

Bagaimanapun, menurut panduan itu, ia perlu dirujuk bersama peruntukan dan tiga lagi garis panduan lain, iaitu:
  •     Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998
  •     Kod Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia
  •     Garis Panduan Penapisan Filem, Kementerian Dalam Negeri 2010

MR : Mahathir sekarang agak lembut sedikit, tak nak tangkap orang dia dan tukar MAHAZALIM, MAHAFIRAUN kepada MAHAQARUN....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :



4 ulasan:

  1. Demokrasi terpimpin buat comeback. Sampai bahasa netizen pun nak kawal keh3 lawak sungguh, paranoid ke atau takut kena stroke kali ke3 bila baca perkataan2 tu? Nasib baik blh pakai Mamak, Madey/t dan Pakatun.

    BalasPadam
  2. KERAjaan pakatun tidak membenarkan perkataan 'DAPig' digunakan untuk mengutuk DAP tetapi pemimpin-pemimpin DAP pula bebas menghina dan mengutuk agama Islam dan menafikan hak umat Islam.

    Adakah KERAjaan pakatun telah mengiktiraf DApig sebagai DAP sehinggakan penggunaan DAPig dianggap 'suci' dan tidak boleh digunakan oleh orang lain?

    Mengapa KERAjaan pakatan tidak mengambil tindakan ke atas DAP yang telah mengamalkan perkauman dan menghina Islam dan menafikan hak umat Islam dari dulu hingga sekarang?

    Mengapakah penggunaan perkataan 'DAPig' dilarang diwaktu puak bebas menghina dan mengutuk Islam dan umat Islam?

    Inilah sikap double standard @ hipokrit yang diamalkan oleh KERAjaan pakatun terhadap Islam dan umat Islam.

    BalasPadam
  3. Pembetulan:

    Mengapakah penggunaan perkataan 'DAPig' dilarang tetapi puak munafik liberal dan puak kafir harbi pula bebas menghina dan mengutuk Islam dan umat Islam?

    BalasPadam
  4. "Menyedari kepentingan kesantunan bahasa dan usaha mempertingkatkan kualiti kandungan siaran dalam media penyiaran" pak hang!!!!fitnah berleluasa,skmm main peliaq dalam pejabat ka?islam di hina,skmm cari pungkoq lorong belakang ka?perkataan "skmm penjilat pakaturn fitnah" tak di larang kan?

    BalasPadam