Header Ads

ads header

Flash News

Bukti jelas Facebooker Pro - Pakatan "Suara Rakyat" Bingai & Bodoh


Inilah sebabnya saya kata penyokong PH ni ramai yang bodoh.

Sebelum GST, kerajaan BN pun memang ada SST, pada kadar yang sama juga - 10% + 6%.

Pihak Kastam telah buat kajian bahawa semasa SST di bawah BN, kerana cara sistem kutipan SST, saiz ekonomi gelap (yang lari dari bayaran SST) adalah di anggarkan RM30 bn.

Setelah GST di jalankan, dalam masa setahun di implementasikan, saiz ekonomi ini menguncup kepada RM10 bn.

GST juga berjaya membawa aliran pendapatan tunai sebanyak RM40 bn - RM45 bn.

Dengan SST harga barang meningkat membebankan rakyat tetapi kerajaan hanya menerima RM20 bn atau setengah dari kutipan GST.

Jumlah kutipan ini sumbernya dari Menteri Kewangan Lim Guan Eng sendiri. Katanya, jumlah baki yang tidak di kutip adalah “hadiah untuk rakyat”.

Hadiah apa?

Jumlah RM20 bn - RM25 bn yang tidak di kutip itu bukan masuk poket rakyat tetapi melekat di dalam poket towkay-towkay yang tidak amanah.

Dengan kutipan penuh di bawah GST, rakyat mendapat banyak manafaat termasuklah pembayaran bonus dan kenaikan gaji untuk penjawat awam, pelbagai program bantuan dan juga kelestarian bayaran BRIM.

Memang penyokong PH amat bodoh dan cetek pemikiran.


MR : Ramai yang tak faham perbezaan antar SST dan GST. Paling mudah nak fikir kenapa 160 ++ negara dulu bertukar daripada SST kepada GST? GST mengelak daripada mengelapkan cukai....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

Tiada ulasan