Header Ads

ads header

Flash News

Lebih ramai pilih PAS sebagai pelindung isu Melayu Islam kata satu kajian


PAS mendahului Umno sebagai pelindung kepada isu mengenai Melayu dan Islam, dedah satu tinjauan yang dilakukan terhadap 2,614 responden.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Dr Mohd Yusri Ibrahim berkata hampir 30 peratus orang Melayu-Islam memilih PAS sebagai pelindung utama isu Melayu dan Islam berbanding hanya 27 peratus memilih Umno.

PKR menduduki tempat ketiga iaitu sebanyak 17 peratus diikuti oleh Bersatu (4 peratus) dan Amanah (3 peratus), kata Yusri.

Tinjauan mengenai sentimen Melayu-Islam dijalankan antara 1 Oktober hingga 24 Disember melibatkan 2,614 orang Melayu-Islam di seluruh negara.

Menurut Yusri, 34 peratus Melayu-Muslim memilih Umno dan 29 peratus lagi memilih PAS dalam kaji selidik yang sama dijalankan pada Ogos tahun lepas.

“Ini sebelum ahli Parlimen Umno mula keluar parti," katanya dalam Forum Nadi Melayu: Nilai, Persepsi dan Sentimen Melayu-Muslim, di Kuala Lumpur malam tadi seperti dilapor The Malaysian Insight.



Antara penemuan dalam laporan awal yang dilakukan bersama Penang Institute menunjukkan orang Melayu di negara ini umumnya bersikap konservatif.

“Ada yang cenderung ke arah nasionalisme Melayu manakala yang lain lebih nasionalisme Islam,” kata Yusri.

Walaupun konservatif, Yusri berkata orang Melayu masih terbuka terhadap idea demokratik.

Mengenai persoalan Tanah Melayu, 86.7 peratus bersetuju orang Melayu adalah pemilik yang berhak. Pada masa yang sama, 83.5 peratus juga berkata Malaysia milik semua rakyat.

Sebanyak 72.3 peratus bersetuju orang Cina dan India tidak sepatutnya meminta hak yang sama selagi mereka dibenar mengekalkan pendidikan dalam bahasa ibunda manakala 79.5 perartus juga bersetuju semua rakyat Malaysia patut dilayan dengan adil.

Mengenai Islam pula, 83.9 peratus berpendapat undang-undang syariah seharusnya menjadi undang-undang tertinggi negara ini tetapi 91.7 peratus menyokong negara berbilang agama di mana semua agama lain boleh diamalkan secara bebas.

Naratif Islam PH sukar diterima

Kajian itu mengatakan orang Melayu-Islam pada umumnya mendapati naratif Islam oleh Pakatan Harapan (PH) terlalu sukar diterima.



“Kerajaan sekarang perlu menggambarkan imej yang lebih tepat dan tidak progresif kerana ia boleh disalah anggap sebagai liberal. PH tidak boleh pergi kepada golongan konservatif juga kerana ia sudah dipegang oleh PAS dan Umno.

“Walaupun nasionalisme Melayu lebih tinggi sekarang, kami menjangkakan nasionalisme Islam akan bangkit pada masa depan.”

Seorang lagi ahli panel Dr Faisal Hazis berkata ia akan mengambil masa untuk mengubah negara.

“Anda tidak boleh berharap untuk beralih kepada Malaysia Baru selepas 61 tahun Malaysia Lama,” katanya.

Ahli panel lain termasuk Dr Wong Chin Huat daripada Penang Institute dan Dr Liyana Khairuddin. Sesi itu dimoderator oleh Mohd Izzuddin Ramli.



MR :  Jika Islam selamat Melayu akan selamat, melayu tak boleh ambil jalan lain untuk kebangkitan bangsa


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm lumayan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan