Header Ads

ads header

Flash News

Hutang RM1 trilion bukan alasan mungkir manifesto


Tiada debat mengenai status manifesto, sama ada ia niat ataupun janji, kerana Tun Dr Mahathir Mohamad telah pun menyifatkan Buku Harapan sebagai “janji-janji kami.”

Selaras dengan prinsip integriti dan amanah yang dijunjung dalam konsep urus tadbir yang baik, segala janji yang dituturkan mestilah dikotakan.

Firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 34 bermaksud: “dan kotakanlah janjimu, sesungguhnya janji itu akan dipertanggungjawabkan kelak.”

Perintah ini memberi gambaran bahawa janji bukan sahaja dituntut oleh manusia, tetapi turut dituntut oleh Allah Taala. Kesejajaran antara wahyu dan rasionaliti dalam hal ini seharusnya mendorong mereka yang berjanji agar memenuhi apa yang dijanjikannya.

Ada janji yang diikrarkan untuk ditunaikan dalam masa tertentu, ada yang dalam masa yang lebih lama, misalannya 5 tahun.

Apabila janji tidak ditunaikan setelah melewati masa yang ditentukan, ia bererti perlanggaran janji. Namun selagi kita berada dalam tempoh masa itu, ia tidak boleh dikatakan sebagai melanggar janji jika ia belum terlaksana.

Pakatan Harapan (PH) sebelum ini telah menawarkan 60 janji yang dirangka berdasarkan 5 teras untuk direalisasikan sekiranya ia berjaya menawan Putrajaya.

Meskipun Buku Harapan tidaklah sesakral kitab wahyu, namun ia berperanan sebagai dokumen cetak biru untuk merangka tindakan PH dalam mencorak Malaysia baru, terutama dalam meringankan bebanan kehidupan rakyat.

Apabila PH berjanji untuk menunaikan sebahagian daripada manifestonya dalam masa 100 hari, maka rakyat berhak menyifatkannya sebagai melanggar janji sekiranya mereka gagal melunaskannya dalam masa 100 hari.

Namun untuk manifesto yang dijanjikan untuk tempoh lima atau 10 tahun, rakyat berhak untuk mengetahui apakah perancangan Kerajaan untuk mencapai apa yang telah dihasratkan tersebut.

Kegagalan Kerajaan PH dalam menyalurkan maklumat secukupnya berkaitan dengan strateginya untuk merealisasi manifestonya akan mengakibatkan persepsi liar berlegar dalam kalangan awam, melahirkan label seperti pembohong dan sebagainya.

Fenomena tersebut mencerminkan keyakinan dan penerimaan rakyat terhadap kerajaan yang semakin meluntur. Oleh yang demikian, komunikasi berstruktur antara kerajaan dengan rakyat adalah penting.

Kerajaan perlu memberi penjelasan terhadap perkembangan perlaksanaan manifesto untuk menjernihkan kekeruhan dan menamatkan penularan khabar angin.

Mereka perlu menjelaskan apakah janji-janji manifesto yang telah dilaksanakan, apakah yang sedang diusahakan, apakah yang belum diusahakan, dan apakah yang telah dilanggar.

Ini semua merupakan sebahagian daripada pengamalan ketelusan yang wajar diterapkan dalam landskap politik Malaysia Baru.

Misalannya, manifesto untuk menyamaratakan gaji minimum di seluruh negara pada kadar RM1,100 telah dilaksanakan dan proses untuk meningkatkan gaji minimum kepada RM1,500 dalam masa lima tahun sedang dijalankan, seperti yang diumumkan oleh Kementerian Sumber Manusia.

Sebahagian janji manifesto pula mesti digubal semula dan disesuaikan dengan konteks ekonomi dan politik semasa, sekiranya keadaan tidak mengizinkan.

Hal ini selaras dengan kaedah fiqh yang dikembangkan oleh Sultan al-‘Ulama al-‘Izz Abd al-Salam yang menyatakan idha daq al-amr ittasa‘ (apabila keadaan menyempitkan, maka tafsiran hukum mesti diperluas).

Pengubahsuaian ini difahami kerana manifesto ditulis berdasarkan sentimen dan maklumat yang tersedia semasa kempen pilihan raya.

Apabila maklumat sebenar dan keadaan semasa tidak lagi membenarkan terlaksananya manifesto, maka wajarlah sekiranya ia diganti dengan sesuatu yang hampir kepada asal.

Oleh itu, pada hari ini kerajaan perlu menjelaskan sekiranya ada daripada janji manifestonya yang diubah suai dan apakah sebab di sebaliknya.

Kerajaan, menerusi kementerian yang relevan, juga dicadangkan untuk segera menamatkan kekeliruan terkait dengan manifesto PRU13 yang dikelirukan sebagai manifesto PRU14 yang tersebar luas di media sosial, seperti menurunkan harga petrol kepada RM1.50.

Oleh yang demikian adalah penting untuk diselesaikan kerana kekeliruan ini menyumbang kepada persepsi bahawa kerajaan tidak menunaikan janjinya.

Media sosial adalah ruang alternatif yang tidak boleh diabaikan. Adalah tidak wajar untuk kerajaan bergantung kepada media arus perdana dan membiarkan media sosial dikuasai oleh berita palsu.

CH Spurgeon pernah menyebut, khabar angin telah sampai ke seluruh pelusuk dunia saat kebenaran baru melorongkan kakinya ke dalam kasut.

Agar yang demikian tidak berlaku, menteri-menteri yang terlibat perlu proaktif menjawab spekulasi dan salah faham manifesto di media sosial dengan pantas dan bijaksana.

Pada masa yang sama, kementerian yang bertanggungjawab juga perlu berusaha mencari jalan sebaiknya untuk menunaikan manifesto mereka di sebalik kesukaran dan kekangan kewangan.

Ia berhajat kepada kemahuan politik (political will) yang ampuh daripada seluruh ahli kabinet dan petugas-petugas kementerian untuk merealisasikannya. Pepatah tradisi telah menyebut, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Untuk itu, hutang negara RM1 trilion tidak sewajarnya dijadikan sebagai dalih berterusan untuk mengelak daripada menepati janji-janji manifesto.

Apabila watak Napoleon berterusan mengingkari 7 Rukun dalam karya satira Animal Farm dengan memberikan berbagai alasan, beliau sebenarnya sedang mengeruhkan krisis keyakinan dan menanti saat kejatuhannya.

Karya George Orwell tersebut sewajarnya menjadi pengajaran agar manifesto yang dijanjikan tidak dimungkiri.

Dengan kemahuan politik yang ampuh, pasti ada jalan untuk merealisasikannya. Allah Taala telah menjanjikan ganjaran buat mereka yang berusaha menunaikan janjinya dalam surah al-Fath ayat 10 bermaksud: “barangsiapa yang melanggar janji maka akibatnya akan menimpa dirinya sendiri, dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah, maka akan diberikan kepadanya ganjaran yang besar.”

Hilman Fikri Azman pegawai penyelidik di EMIR Research.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..💥🔥🔥
 Dapatkan Vitamin C Harian Anda Disini >>>Klik Sini<<< Sebotol ada 100 tablet Harga RM60 sahaja.Penghantaran PERCUMA ke Seluruh Malaysia





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

    Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

    Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

    Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

    Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

    BalasPadam