Header Ads

ads header

Flash News

Tanda-Tanda Tinggi Gula Dalam Darah

Kandungan gula dalam darah yang meningkat sudah pasti akan mengubah fungsi tubuh. Berikut adalah tanda-tanda  gula yang tinggi dalam darah:

1. Selalu merasa haus, dan kerap buang air kecil.
Hati-hati kalau selalu merasa haus walaupun dah minum banyak air. Rasa haus yang tak hilang adalah tanda tingginya gula dalam darah. Punca nye dari fungsi ginjal yang terganggu. Cairan yang seharusnya diserap kembali oleh ginjal, keluar bersama gula. Keadaan ini pada akhirnya membuatkan badan kita kekurangan air dan sering buang air kecil sekaligus.

2. Merasa keletihan dan penat
Gula adalah sumber utama tenaga di dalam badan. Kalau tinggi gula, seharusnya tenaga yang dimiliki semakin banyak. Tapi kenyataannya tinggi gula dalam darah, tidak dapat diproses dengan baik dan mengganggu fungsi insulin. Hinggakan sistem badan tidak berfungsi dan mengakibatkan kekurangan tenaga. Dan itu yang membuat kita jadi cepat letih dan penat.

3. Selalu lapar dan berat badan makin turun
Walaupun dah makan banyak, tetap saja gula dalam darah tak dapat di proses menjadi tenaga, akibat terlalu banyak. Sel-sel badan tak dapat makanan, hinggalah kita rasa terus lapar dan nafsu makan meningkat. Keadaan ini jugak dapat membuat berat badan turun secara tiba-tiba.

4. Penglihatan menjadi kabur
Tanda kadar tinggi gula dalam darah lainnya adalah kemampuan melihat yang menurun. Jadinya, saat gula dalam darah meningkat, tubuh tak mampu menjana tenaga yang seharusnya diguna untuk jadi bahan bakar semua jaringan tubuh, termasuk sistem saraf. Dalam hal ini, jaringan saraf pada indera penglihatan jugak dapat terganggu, dan akhirnya penglihatan juga jadi kabur.

5. Mulut kering
Mulut kering atau yang biasa disebut dengan xerostomia, merupakan tanda tinggi gula dalam darah. Gula dalam darah yang tinggi menyebabkan kelenjar air liur terganggu hingga tak dapat hasilkan air liur secara normal. Biasanya gejala ini adalah rasa ngilu dan sakit pada gusi serta gigi.

Bagaimana cara menjaga kadar gula darah tetap normal dan stabil?
Kadar gula dalam darah nibsangat berkaitan erat dengan pola makan serta gaya hidup kita sehari-hari. Bila kita mengalami kenaikan kadar gula dalam darah, cuba perhatikan dan study gaya hidup kita sekarang ini. Mengambil sejumlah makanan secara tidak terkawal dan tidak melihat jumlah kalori atau hidangan dapat membuat kadar gula dalam darah melonjak. Apalagi tidak diiringi dengan kebiasaan senaman rutin, maka tak mustahil jugak pada akhirnya kita akan mengalami diabetes mellitus.

Memang payah untuk kendalikan nafsu makan yang tinggi dan menahan perut supaya tak lapar.  Apalagi kalau sudah terdiagnosis mengidap diabetes mellitus atau pun pra-diabetes. Padahal dalam keadaan yang sebegini, kita seharusnya boleh kendalikan portion makanan serta memilih jenis makanan yang tepat.

Sila share agar ramai lagi yang tau akibat gula yang berlebihan ni!



MR :  Kesihatan anugerah Allah yang perlu dijaga dengan baik


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 ๐Ÿ”ฅ๐Ÿ”ฅ๐Ÿ’ฅCara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..๐Ÿ’ฅ๐Ÿ”ฅ๐Ÿ”ฅ
 Dapatkan Vitamin C Harian Anda Disini >>>Klik Sini<<< Sebotol ada 100 tablet Harga RM60 sahaja.Penghantaran PERCUMA ke Seluruh Malaysia





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan