Header Ads

ads header

Flash News

Sultanah T’ganu mohon saman diputuskan tanpa bicara penuh


Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah memfailkan permohonan untuk mendapatkan perintah penghakiman terus dalam kes saman yang dikemukakan terhadap pengasas dan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown serta dua lagi.

Saman fitnah itu berhubung kenyataan dalam buku ‘The Sarawak Report – The Inside Story of the 1MDB Expose’.

Perkara itu disahkan oleh peguam Sultanah Nur Zahirah, Mohd Haaziq Pillay ketika ditemui selepas pengurusan kes saman di kamar hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Ahmad Zaidi Ibrahim pagi ini.

"Kami memfailkan permohonan ini di bawah Perintah 14A (dari Kaedah-Kaedah Mahkamah 2012) yang bertujuan supaya perkara itu untuk diputuskan secara terus oleh hakim (tanpa perbicaraan mahkamah) dengan membuat keputusan sama ada kenyataan (oleh Rewcastle- Brown) itu adalah fitnah.

"Mereka (defendan) memfailkan jawapan mereka (berhubung permohonan Perintah 14A) pada 24 Mei tetapi kami masih belum menerimanya. Kami sepatutnya memfailkan afidavit sebagai jawapan pada 12 Jun.

"Saman itu telah ditetapkan untuk pengurusan kes pada 17 Jun untuk hakim memberikan arahan mengenai penghujahan di bawah Perintah 14A," katanya, sambil menambah bahawa permohonan itu difailkan pada 13 Mei lalu.

Menurut Perintah 14A, plaintif boleh memfailkan permohonan untuk saman itu untuk diputuskan tanpa perlu melalui perbicaraan penuh.

Penghakiman terus adalah keputusan mahkamah tanpa melalui perbicaraan penuh di mana kes itu akan diputuskan mengikut fakta undang-undang.

Dalam penyataan tuntutan, Sultanah Nur Zahirah mendakwa sekitar Ogos 2018, Rewcastle-Brown bersama-sama defendan kedua mengeluarkan kenyataan dalam buku berkenaan dan dicetak oleh defendan ketiga.

Defendan kedua adalah penerbit Gerakbudaya Enterprise Chong Ton Sin dan defendan ketiga adalah syarikat percetakan Vinlin Press Sdn Bhd.

Sultanah Nur Zahirah selaku plaintif berkata, fitnah itu antara lain bermaksud beliau mencampuri urusan pentadbiran kerajaan Terengganu, menggunakan peranan untuk mempengaruhi penubuhan TIA dan menolong ahli perniagaan Jho Low atau Low Taek Jho mendapatkan peranan sebagai penasihat dalam TIA.

Plaintif berkata, itu juga bermaksud beliau terbabit dalam rasuah.

Oleh itu, plaintif menuntut ganti rugi am sebanyak RM100 juta daripada setiap defendan dan menuntut defendan kedua menarik balik buku yang mengandungi kenyataan fitnah itu serta memohon defendan ketiga menghenti pencetakan lanjut salinan buku berkenaan.

MR :  Kita tunggu siapa yang kena


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan