Header Ads

ads header

Flash News

Tiada rakyat Malaysia dijangkiti cacar monyet


KUALA LUMPUR, 22 Mei — Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menafikan dakwaan yang tular di sosial media mengenai seorang rakyat Malaysia di Singapura dijangkiti penyakit ‘monkeypox’ atau cacar monyet.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan hari ini, berkata dakwaan tersebut adalah berita palsu dan menegaskan tiada kes jangkitan penyakit itu dikesan di negara ini.

“Tiada rakyat Malaysia yang dilaporkan oleh pihak Kementerian Kesihatan (MOH) Singapura menjadi kontak kepada kes ‘monkeypox’ itu.

“KKM sekali lagi ingin menegaskan bahawa tiada kejadian kes ‘monkeypox’ dikesan atau dilaporkan berlaku di Malaysia. Orang ramai diingatkan supaya tidak menyebarkan maklumat atau berita palsu yang boleh menimbulkan keresahan masyarakat,” katanya.

Baru-baru ini, tular di media sosial mengenai kejadian ‘monkeypox’ yang didakwa berlaku di Johor dan Kuala Lumpur.

Pada 9 Mei lepas, Kementerian Kesihatan Singapura dalam satu kenyataan mengesahkan satu kes import monkeypox dikesan melibatkan pesakit warga Nigeria berusia 38 tahun yang menghadiri satu bengkel di negara tersebut pada 28 April.

Terdahalu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebudayaan dan Warisan Johor, Mohd Khuzzan Abu Bakar dalam kenyataan mengesahkan tiada kes ‘monkeypox’ dikesan di negeri itu.

Bagaimanapun katanya, Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) tetap mengambil langkah berjaga-jaga dan tindakan bagi mencegah jangkitan penyakit itu termasuk meningkatkan aktiviti pemantauan di semua pintu masuk Johor, terutamanya mereka yang mempunyai sejarah melawat Nigeria.

Virus monkeypox atau cacar monyet boleh merebak kepada manusia melalui gigitan atau sentuhan langsung dengan darah binatang atau cecair badan dan luka haiwan yang dijangkiti.

Virus itu juga boleh disebarkan melalui sentuhan langsung dengan cecair badan orang yang dijangkiti atau dengan objek yang tercemar virus, seperti tempat tidur atau pakaian.

Tanda dan gejala jangkitan adalah demam, keletihan, sakit kepala serta ruam makulopapular (cacar) yang bermula di muka kemudian menyebar ke tapak tangan dan tapak kaki, diikuti oleh bahagian-bahagian tubuh yang lain. Tiada rawatan atau vaksin khusus untuk jangkitan monkeypox. — Bernama

MR :  Sekarang ini kenyataan kerajaan rasa macam tak berapa yakin aje...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan