Header Ads

ads header

Flash News

Kerajaan PH Tidak Serius Tangani Isu Pengangguran


Data terbaru daripada Jabatan Statistik Negara sekali lagi menunjukkan peningkatan peratus kadar pengangguran di Malaysia daripada 3.3% pada Februari 2019 kepada 3.4% pada bulan March 2019. Menjadikan jumlah pengangguran dalam pasaran buruh sebanyak 521,300 orang, meningkat sebanyak 1% berbanding bulan lepas.

Jumlah pengangguran telah meningkat sebanyak 2.5% dalam masa setahun antara bulan Mac 2018 dan bulan Mac 2019. Menjadikan angka peningkatan sebanyak 12,600 dalam tempoh setahun. Manakala trend peningkatan kadar pengangguran ini telah bermula sejak Disember 2018.

Peningkatan jumlah pengangguran ini perlu ditangani segera oleh Kerajaan PH sebelum keadaan bertambah parah. Kadar pengangguran yang terlalu tinggi menyumbang kepada masalah kegawatan ekonomi, masalah sosial yang kronik dan masalah besar yang lain.

Tindakan kerajaan PH menghentikan program Skim Latihan 1 Malaysia, pemberhentian projek-projek besar seperti MRT3 dan penjualan aset-aset kerajaan yang lain sedikit sebayak menyumbang kepada masalah peningkatan pengangguran ini.

Di samping keghairahan Menteri Kewangan mengumumkan hutang negara sebayak 1 Trillion juga telah menakut-nakutkan para pelabur sekaligus menutup peluang pekerjaan hasil daripada pelaburan asing.

Pemberhentian elaun sara hidup kepada nelayan dan petani juga telah menyebabkan sektor pekerjaan ini tidak lagi menjadi pilihan generasi muda memandangkan tiada jaminan pendapatan yang stabil ketika musim tengkujuh atau bencana besar. Kesemua tindakan ini telah menyebabkan rakyat biasa dan berpendapatan rendah terus dirundun malang.

Kerajaan PH perlu segera berhenti bermain politik dan mula berkhidmat untuk rakyat. Bertambah malang apabila rakyat terus dihimpit kesusahan, kerajaan negeri Perak tiba-tiba mengumumkan pembelian kereta eksekutif baharu.

Muhammad Thalhah Bin Kamarol Zaman Ahli Jawatankuasa Parti BERJASA


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan