Header Ads

ads header

Flash News

Syarikat Australia batal hasrat ambil alih Lynas, kata laporan


PETALING JAYA: Sebuah konglomerat Australia, Wesfarmers dilapor membatalkan rancangan untuk mengambil alih pengeluar nadir bumi kontroversi, Lynas Corporation, lapor The Australian.

Akhbar itu memetik sumber sebagai berkata, Wesfarmers menarik diri daripada perjanjian itu, walaupun sudah membayangkan ia kekal sebagai pembeli berpotensi.

Keputusan Wesfarmers itu menyusul selepas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad pada Khamis lalu berkata, kerajaan akan membenarkan Lynas terus beroperasi selepas lesennya tamat September ini kerana ia adalah “pelaburan Australia yang besar”, tetapi masalah sisa radioaktif perlu diatasi.

Mac lalu, Wesfarmers menawarkan A$2.25 bagi setiap saham Lynas, tetapi tertakluk kepada pembaharuan lesennya. Perjanjian itu bernilai A$1.5 bilion (RM4.4 bilion), tetapi ditolak lembaga pengarah Lynas.

Susulan pengumuman Mahathir itu, saham Lynas melonjak di Australia dan ditutup A$3.05 pada Jumaat lalu, jauh lebih baik daripada tawaran Wesfarmers.

Menurut laporan itu, kenaikan harga saham Lynas itu turut dipengaruhi kemungkinan China membatalkan eksport nadir bumi ke AS, susulan perang perdagangan antara kedua-dua negara terbabit.

Selain Lynas, laporan itu berkata, Wesfarmers turut menghubungi kerajaan Malaysia mengenai penyelesaian membuang sisa di klang dengan menghantarnya ke Australia dan membuat satu lagi tawaran untuk membeli sebuah lagi syarikat nadir bumi, Kidman Resources pada harga A$776 juta.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan