Header Ads

ads header

Flash News

1,500 penganut Katolik Indonesia terus upacara mass walaupun diminta dibatal


PETALING JAYA: Kira-kira 1,500 penganut Katotik hari ini menghadiri upacara mass sempena pentauliahan seorang uskup baru di daerah Manggarai Indonesia walaupun himpunan ramai ditegah berikutan kebimbangan berhubung penularan wabak Covid-19, lapor Jakarta Post.

Ketua daerah Manggarai bagaimanapun mempertahankan keputusan membenarkan acara itu dengan berkata, hadirin disaring, suhu badan mereka diperiksa dan pensanitasi tangan disediakan sebelum mereka memasuki bangunan.

“Pelawat yang hadir hanya mewakili 1% daripada penduduk Manggarai Raya. Pentadbiran daerah Manggarai dan penganjur mematuhi protokol yang ditetapkan oleh kerajaan pusat,” katanya seperti dipetik oleh Jakarta Post.

Beliau berkata, acara itu telah dirancang beberapa bulan terdahulu.

Siprianus Hormat dinamakan sebagai uskup baru bagi Ruteng di Manggarai, sebuah daerah di wilayah Nusa Tenggara Timur di kepulauan Flores di Indonesia.

Ketua pasukan tindak balas Covid-19 negara itu Doni Monardo sebelum itu meminta daerah keuskupan Ruteng menangguhkan upacara mass pentauliahan itu.

“Kami merayu anda supaya menangguhkan acara ini atas nama kemanusiaan,” katanya dalam sepucuk surat yang dihantar kepada kardinal seperti dipetik oleh Kompas.com.

Perhimpunan gereja itu diadakan selepas pihak berkuasa di Sulawesi melarang satu perhimpunan besar jemaah tabligh yang menyaksikan kehadiran lebih 9,000 orang dari seluruh dunia.

Penganjur membatalkan acara itu selepas diminta berbuat demikian oleh gabenor.

Indonesia hari ini mencatatkan lebih 25 kematian akibat Covid-19, dengan jumlah jangkitan sebanyak 309 kes.


MR :  Ada setengah orang agama (Islam, Kristian, Hindu dll) yang degil...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan