Header Ads

ads header

Flash News

‘Ot4k Sempit Laa..” Tidak Solat Jumaat Di Perlis, Rita Rudaini Bid4s Mufti Perlis?


Melalui laman Facebook Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), mereka menyarankan orang ramai agar menggantikan solat Jumaat dengan solat Zohor di rumah masing-masing. Keputusan itu dibuat setelah mengambil tentang apa yang berlaku akibat wabak COVI1D19.

Susulan itu, pelakon Rita Rudaini telah memuat naik status di laman IG mempertikaikan apa yang dibuat untuk menggantikan solat Jumaat dengan solat Zohor. Bagi Rita tidak perlu takut untuk ke masjid kerana masjid merupakan tempat yang selamat.

Mmmm…macam tak kena ja…takyah p jumaat, zohor kat umah?

mmmmm kalau macam tu opis takyah p, keja kt umah ja..sek takyah p, sek kt umah ja..gena? Jangan takut pi masjid…masjid kan tempat yang selamat….
lepas solat Jumaat ramai2 tu buat solat hajat plak…doa ramai2…solat jumaat kan lebih baik….Mmmm tah lahh mufti perlih lebih ‘arif’ kan…
#anakperlihpure


MR :  Orang tak pakai tudung pun raksa tak logik.. Tapi Mufti lebih arif daripada yang lain.. apatah lagi mufti perlis... 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. Apakah ajaran wahabi mengajar jika ada sahaja wabak penyakit yang baru, umat islam tak payah solat berjemaah dimasjid, dan meletakkan tawakkal kepada allah sebagai pegangan yang longgar.nabi mengajar berkumpullah dirumah allah(masjid) bila terjadi sesuatu yang genting dan dalam keadaan bahayal, kerana jika mati pun allah janjikan shurga.mufti munafik patut dipecat, gila dan wajib mengucap kembali

    BalasPadam
  2. COVI1D19 adalah penyakit virus yang sangat berbahaya dan mengancam nyawa dan boleh menyebabkan kematian kepada manusia dan penyakit ini sangat mudah berjangkit kepada orang ramai yang berkumpul di suatu tempat.

    Setakat jam 11 pagi Jumaat, angka kematian direkodkan sebanyak 4,979 kes seluruh dunia manakala angka jangkitan positif COVID-19 mencecah 134,702 kes.

    Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengisytiharkan COVID-19 sebagai pandemik, iaitu merujuk kepada wabak yang menyerang dalam skop lebih besar dan tidak terhad kepada sesuatu komuniti atau daerah semata-mata.

    Oleh sebab itu, keadaan ini adalah keadaan darurat maka wajarlah pihak berkuasa agama Islam membatalkan solat fardhu Jumaat dan meminta umat Islam solat di rumah untuk melindungi umat Islam dari jangkitan virus berbahaya tersebut.

    Masalah timbul apabila puak jahil murakkab mempertikai keputusan ini kerana puak jahil murakkab ini gagal memikirkan keselamatan orang ramai. Adakah puak jahil murakkab ini berani bertanggung jawab jika berlaku wabak virus ini di masjid ???

    Gereja Kristian juga memberhentikan aktiviti agama Kristian yang melibatkan orang ramai di gereja. Kita belum dengar lagi orang Kristian mengkritik keputusan gereja mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penyakit virus covid-19 boleh berjangkit dari seorang individu kepada individu lain melalui titisan pernafasan atau sentuhan.

      Maka keberangkalian untuk dijangkiti penyakit virus covid-19 ini adalah lebih tinggi di tempat orang ramai berkumpul di mana orang yang dijangkiti oleh virus Covid-19 tidak menyedari diri mereka sedang membawa virus tersebut kerana dormant period untuk virus tersebut ialah 1 Hari hingga 14 Hari sebelum virus tersebut menjadi aktif dan pesakit menunjukkan tanda-tanda atau simptom covid-19.

      Virus covid-19 didakwa boleh berjangkit kepada orang lain walaupun virus ini berada dalam dormant period dalam badan manusia.

      Maka keputusan Majlis Agama Islam Perlis adalah selari dengan amalan perubatan untuk mencegah penyakit berjangkit.

      Padam
  3. Wajib mengucap semula kepala bapak kau..wahabi puki mak kau..itu perkataan yg sesuai diucapkan pd unknow

    BalasPadam