Header Ads

ads header

Flash News

Tahukah Anda Kenapa Kerajaan PH Tidak Menyekat Pelancong Dari China??


Kenapa orang ramai menyalahkan pentadbiran kerajaan PH kerana gagal menyekat kemasukan pelancong dari China?

Apakah hujah dan fakta separuh masak seperti tuduhan macai PH nak pertahankan tidakan bodoh pemimpin mereka tanpa memahami keutamaan-keutamaan yang perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil.

Disini saya gariskan beberapa perkara yang menjadi sebab utama mengapa pelancong China tidak disekat dari awal dan menjadi faktor kepada merembaknya covid-19 untuk golombang kedua.

Bagi menghalang mana-mana warga asing daripada memasuki Malaysia atas sebab wabak, penyakit itu perlu diisytihar sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) terlebih dahulu oleh World Health Organisation (WHO).

WHO hanya mengistiharkan Covid-19 sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) pada 30 Januari 2020. Namun WHO tidak meminta supaya negara menyekat sepenuhnya kemasukan warganegara China pada mulanya.


Kerajaan Malaysia tak buat apa-apa pun sekadar beberapa langkah perlu dan sesuai ketika itu bagi mengurangkan kemasukan pelancong asing warga China. itu Sikap kerajaan PH kononnya takut rugi disektor pelancongan dan ini berkaitan rapat dengan menjaga hati DAP yang sokongan cina.

Nasib baik Negara China sendiri telah menyekat penerbangan antarabangsa komersil keluar atau masuk ke Wuhan dan Hubei. Mereka juga tidak membenarkan pakej pelancongan secara berkumpulan bagi warganya ke luar negara sejak 23 Januari lalu. Kalau tak makin ramai Cina dari Wuhan dan Hubei datang ke Malaysia akibat sikap sambil lewa kerajaan PH.

Malaysia pula mengambil langkah penggantungan visa ke atas semua warganegara China yang berasal dari wilayah Wuhan dan Hubei, yang merupakan pusat penyebaran wabak virus berkenaan setelah beberapa punca covid-19 di Malaysia datang daripada pelancong dan kematian yang tinggi di China.

Sekatan perjalanan kemudian dilanjutkan ke dua wilayah lagi iaitu Zhejiang dan Jiangsu pada 9 Feb apabila negara China membuat 'lockdown' yang sangat extrem.

Semua pintu masuk negara memperketatkan kawalan kemasukan dengan semua langkah-langkah yang perlu termasuk kuarantin selama 14 hari bagi mereka yang baru tiba. Di buat.

Sehingga 24 Februari dengan semua kaedah dan pentadbiran yang kononn cekap dan tersusun dibawah kawalan kerajaan mereka. Menteri PH berbangga dengan kes Covid-19 yang pulih sepenuhnya adalah sebanyak 20 kes. Mereka tidak hirau amaran GOLOMBANG KEDUA oleh pihak WHO.

Mereka ego dan sombong kerana bagi mereka hanya dua lagi pesakit masih menerima rawatan di Hospital menjadikan jumlah keseluruhan hanyalah 22 kes. Mereka pun memberi kKredit kepada Dr. Wan Azizah dan Dr. Dzulkefly Ahmad. Macai-macai PH pun kata PH hebat dalam mengurus gejala,

Kemudian..... Apa berlaku.....

Degil nak buat kawalan pergerakan, degil dengan amaran, perhimpunan Ijtimak Jord Qudama dan Ulama Malaysia di Masjid Jamek Sri Petaling - anjuran Markaz Tabligh Malaysia Sri Petaling pada 28 Februari hingga 2 Mac lalu jelas menunjukkan semasa itu kerajaan PH ambil mudah atau kurang sedar akan ancaman jangkitan Covid-19 tidak membatalkan perhimpunan awal-awal lagi.

Satu persoalan yang bermain dalam fikiran saya, jika PH memerintah lagi adakah PH akan membuat kawalan pergerakan. Adakah mereka akan sekat pasar-pasar yang ramai satu kaum masih tidak endah apa yang berlaku? Nak guna askar pun mereka tak setuju.

Agaknya berapa kes covid-19 jika PH masih memerintah?


MR :  Ini macai PH kena jawab


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. Kalau PH memerintah, lagi ramai rakyat yang terkena covid19 dan mati, kerana mereka tak berani hendak buat perintah kawalan sebab takut kroni² tokey² mereka akan rugi seperti kedai nombor,pubbar, dan mereka juga takut tidak dapat nak bagi ceremah, salah satu contoh
    kenyataan LGE yang risau pasal rakyat y
    bekerja di Singapore, walhal kedua² negera sudah berbincang untuk kebaikan bersama.

    BalasPadam
  2. Ini pun mereka dah salah pn..sedang mereka asik dgn roadshow serta membidas pn...

    BalasPadam
  3. Pn tak payah layan ph ni, rakyat dah tahu sangat sifat ph ni, pn buat je yg terbaik utk rakyat utk menghindar covid 19,rakyat menyokong pn

    BalasPadam
  4. Nasib baik la PH awal tumbang,klu.x ramai lagi rakyat Malaysia ni yg. tumbang oleh covid ni..mmg.jahanam la waktu DAP ada dlm.goverment.Sah la DAP ni pembawa sial..puii

    BalasPadam