Header Ads

ads header

Flash News

Kit Siang gesa adakan sidang parlimen kecemasan atas talian


Anggota Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang menggesa kerajaan Perikatan Nasional (PN) supaya meneroka kemungkinan untuk mengadakan sidang parlimen kecemasan secara ‘maya’ atau atas talian bagi membincangkan cara membendung penularan pabdemik Covid-19 dan kesannya ke atas ekonomi.

“Kita berdepan krisis yang sangat luar biasa dan memerlukan penyelesaian luar biasa,” kata Lim dalam kenyataan media hari ini.

Dewan Rakyat dijadualkan bersidang pada 18 Mei, yang berkemungkinan lewat untuk kerajaan membuat perubahan legistatif kepada Belanjawan 2020.



Setakat ini, Putrajaya komited melaksakan pakej suntikan fiskal langsung sebanyak RM25 bilion sebagai sebahagian daripada pelan rangsangan tetapi akhirnya ini memerlukan kelulusan parlimen melalui belanjawan tambahan.

Merujuk kepada data penularan wabak Covid-19 yang memberi kesan kepada seluruh dunia, Lim menegaskan Malaysia peru mengeluarkan apa jua strategi bagi memenangi perang ke atas wabak tersebut serta menjamin ekonomi negara.

“Kelewatan pengumuman pakej ekonomi buat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) adalah contoh bahawa kerajaan Malaysia masih belum menggunapakai apa juga strategi untuk menghadapi krisis yang belum pernah terjadi di dunia ini bagi menyelamatkan kehidupan orang ramai,” kata Lim.

Rancangan ransangan yang diumumkan pada 27 Mac lalu hanya menyatakan pinjaman kepada PKS dan skim subsidi sebanyak RM600 yang kebanyakkan syarikat tidak layak memohon.



Para pengkritik berpendapat bahawa langkah-langkah ini ternyata lesu berbanding dengan tindakan di negara-negara seperti Singapura dan China yang mengumumkan skim subsidi gaji yang jauh lebih besar untuk mengelakkan pekerja daripada dipaksa berhenti.

Lim berkata Malaysia bukan berdepan kemelesetan normal, yang penyelesaiannya adalah dengan merancakkan penggunaan.

"Dalam perang melawan Covid-19, kerajaan perlu meletakkan ekonomi dalam “koma palsu”tetapi mesti memastikan pesakit terus hidup.

"Dalam keadaan ekonomi pandemik, sekurang-kurangnya dalam jangka pendek, matlamatnya bukan meningkatkan permintaan tetapi untuk membekukan ekonomi dan untuk rakyat ‘tinggal di rumah dan bertahan’,” kata Lim.


Gambar di atas menunjukkan Lim Kit Siang sedang berjalan di lapangan terbang Jakarta sambil menggenggam telefonnya yang memaparkan antaramuka permainan pokemon. (baca di sini)



MR :  PH ni semasa memerintah nak masuk Parlimen pun malas... lihat gambar atas.. sekarang asyik nak sidang aje


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. dulu masa jadi kerajaan... otak beku
    sekarang dah cair balik..

    sorry la..lambat sgt

    BalasPadam
  2. Masa berkuasa dahulu kuat ponteng parlimen. Sekarang desak buat parlimen. DAP ini memang kumpulan biadap dan tidak boleh lagi diberikan Amanah. Cakap besar. Buat kerja tak reti. Pandai mengarah sana sini, tapi tang logistik tak masuk akal langsung.

    BalasPadam
  3. Musa berkata: “Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah memberi kepada Fir’aun dan pemuka-pemuka kaumnya perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia, ya Tuhan Kami -akibatnya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan Engkau. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta benda mereka, dan kunci matilah hati mereka, maka mereka tidak beriman hingga mereka melihat siksaan yang pedih”. (QS. Yunus [10]: 88).

    BalasPadam
  4. Harap puak PH jangan jadi bahalol nak sidang tak tentu hala pakai on Line. Bangang ke apa... bahalol tul lah ph ni.ada ke patut sorang sana sorang sini YDP speaker kat lain itu bukan mesyuarat itu ibarat beruk dapat pisang berangan nama nya.

    BalasPadam