Header Ads

ads header

Flash News

Jumaat 1/5 - 69 kes baharu, 39 pulih dan tiada kematian


PUTRAJAYA: Kes jangkitan baru Covid-19 mengatasi bilangan pesakit yang pulih hari ini, di hari ke-3 perintah kawalan pergerakan fasa 4.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media hari ini melaporkan 69 kes jangkitan baru dilaporkan setakat 12 tengah hari tadi, berbanding 39 pesakit yang pulih dan dibenarkan keluar wad.

Semalam, 57 kes jangkitan baru dilaporkan berbanding 84 pesakit yang pulih dan dibenarkan keluar wad.

“Ingin dimaklumkan daripada 69 kes baharu yang dilaporkan hari ini, 12 kes adalah kes import. Ini bermakna, kes penularan tempatan adalah sebanyak 57 kes,” kata Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media hari ini.

Jumlah keseluruhan kes pulih membentuk 69.3% daripada jumlah keseluruhan kes positif Covid-19, iaitu 4,210 kes pulih daripada 6,071 kes positif.

Ketika ini, 1,758 kes aktif sedang dirawat. Daripada jumlah tersebut, 37 kes di unit rawatan rapi dengan 14 pesakit memerlukan bantuan pernafasan.

Sementara itu, Hisham mengumumkan terdapat 1 kematian berkaitan Covid-19 dilaporkan hari ini, korban ke-103 wabak koronavirus itu.

Mangsa seorang lelaki tempatan berusia 66 tahun dengan latar belakang penyakit barah. Mempunyai sejarah kontak rapat dengan kes jangkitan ke-4818, mangsa dirawat di Hospital Kuala Lumpur pada 14 Apr dan disahkan meninggal dunia pada 30 Apr 4 petang.

Hisham berkata kes kematian membentuk 1.69% daripada jumlah keseluruhan kes.


MR :  Tak menentu lagi covid-19 di Malaysia


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan