Header Ads

ads header

Flash News

Pusat beli-belah beroperasi semula


SHAH ALAM - Pengumuman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada 1 Mei lalu untuk membuka semula aktiviti ekonomi di seluruh negara secara terkawal disambut baik oleh pengendali pusat beli-belah di Lembah Klang.

Selepas dua bulan menjalani tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berikutan penularan wabak koronavirus (Covid-19), pengumuman tersebut memberikan kelegaan kepada pemilik pusat beli-belah untuk meneruskan operasi perniagaan sedia ada sepanjang PKPB sementara mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.


Plaza Shah Alam menjalankan kerja-kerja pembersihan sanitasi mengikuti SOP yang ditetapkan untuk beroperasi.

Selain itu, mereka menggunakan platform media sosial untuk menyalurkan maklumat dan perkembangan operasi perniagaan dari masa ke masa kepada orang ramai.

Pusat beli-belah 1 Utama di Bandar Utama dekat sini dibuka sepanjang pelaksanaan PKP tetapi ia hanya libatkan perkhidmatan penting, pasar raya serta premis makanan dan minuman dengan waktu operasi yang dipendekkan dari jam 10 pagi hingga 8 malam serta dianggarkan kira-kira 100 kedai dibuka daripada lebih 700 penyewa biasa.

1 Utama dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian semalam berkata, dalam tempoh PKPB yang bermula hari ini, pusat beli-belah itu sedang berunding dengan penyewa mengenai prosedur pembukaan semula operasi perniagaan mereka untuk memastikan SOP keselamatan yang ketat dilaksanakan.

Jelas 1 Utama, pusat beli-belah itu akan beroperasi seperti biasa dari jam 10 pagi sehingga 10 malam setiap hari tetapi terdapat kedai yang akan dibuka lebih awal mengikut kategori seperti yang disenaraikan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

“Terdapat juga beberapa kedai yang masih tidak dibuka seperti panggung wayang, gimnasium, salon dan lain-lain,” menurut pihak pengurusan 1 Utama.

1 Utama juga melancarkan pemeriksaan kesihatan pengimbasan QR melalui aplikasi mudah alih untuk pembeli, kakitangan kedai dan penyewa untuk pengesanan hubungan yang diperlukan MKN.

“Kami memastikan aspek kebersihan dan keselamatan sentiasa terjaga untuk mewujudkan persekitaran yang selamat untuk kakitangan, penyewa dan pembeli, dan akan terus melakukannya dengan lebih berhati-hati sepanjang PKPB.

“Kami menyediakan stesen pembersih percuma yang boleh digunakan oleh pembeli dan bangunan dibersihkan dengan disinfektan kelas hospital di kawasan awam.

“Kami juga menggunakan lampu UV yang dipasang di AHU (unit pengendalian udara) untuk membunuh mikrob, bakteria dan virus berbahaya dan sistem penapisan udara yang komprehensif untuk udara dalaman yang segar,” katanya.

Sepanjang tempoh PKP, 1 Utama memasang penanda penjarakan sosial, lif dan lain-lain, lokasi pengambilan makanan dan minuman yang ditentukan untuk memudahkan penghantaran makanan untuk Grab, Foodpanda dan lain-lain untuk pengendalian makanan yang lebih selamat dan keselamatan keseluruhan.

Berfasa

Sementara itu, pusat pemborong terbesar di Malaysia, GM Klang di Klang juga dilaporkan dibuka hari ini kepada pelanggan dan ia tertakluk kepada arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri.

  Sebanyak 1,000 kedai di GM Klang dibuka bermula hari ini.
Pengurus Pengiklanan dan Promosi GM Klang, Norsuhaida Othman berkata, GM Klang menjangkakan lebih 1,000 kedai bakal beroperasi kembali (di bawah kategori perniagaan yang dibenarkan buka) bermula hari ini secara berfasa.

Menurutnya, pengoperasian premis perniagaan di GM Klang secara berperingkat itu dilaksanakan disebabkan terdapat segelintir peniaga memerlukan masa untuk membuat persiapan memulakan operasi.

“GM Klang seperti juga pihak-pihak yang lain akan mengamalkan SOP yang telah dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di kawasan kompleks kami seperti penyediaan sanitasi tangan, saringan kesihatan sebelum para pengunjung memasuki bangunan kom¬pleks,” katanya.

Norsuhaida berkata, GM Klang juga melaksanakan penjarakkan sosial di tempat-tempat sesak seperti lif, medan selera, ruang kaunter perkhidmatan awam dan setiap kedai juga perlu mengamalkan SOP itu bagi memastikan GM Klang sentiasa menyediakan persekitaran yang selamat dan sihat.

Antara pusat beli-belah yang beroperasi di Lembah Klang
1 AEON Retail Malaysia
2 Subang Parade
3 MidValley Megamall
4 1 Utama
5 Citta Mall
6 Melawati Mall
7 IPC Shopping Centre
8 Alamanda Shopping Centre
9 IOI City Mall
10 Tropicana Gardens Mall
11 Suria KLCC
12 Lot 10 Kuala Lumpur
13 Berjaya Times Square Kuala Lumpur
14 Pavilion KL
15 Fahrenheit88 Kuala Lumpur
16 Quill City Mall Kuala Lumpur
17 Setia City Mall
18 Sogo
19 Sunway Pyramid
20 Sunway Velocity Mall


MR :  Nampak lambat lagilah covid-19 akan pulih di Malaysia


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan