Header Ads

Header ADS

YM Tengku Zafrul hairan knapa Tun dan Lim Guan Eng membuat pinjaman sedangkan Kewangan Negara Kukuh


YM Tengku Zafrul Menteri kewangan hairan knapa Tun dan lim guan Eng membuat pinjaman sedangkan Kewangan negara kukuh

Apa tujuan Mahathir dan Lim Guan Eng berhutang?

APA MUSLIHAT MEREKA ????

Kenapa mereka menipu rakyat tentang status kewangan negara?

Kedudukan Kewangan Negara KUKUH

Menteri kewangan Tengku Zafrul Aziz telah membuat kenyataan bagi menzahirkan rasa pelik beliau berhubung keputusan kerajaan PH pimpinan Tun Mahathir membuat pinjaman luar kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh dan keputusan kerajaan PH meminjam menimbulkan banyak persoalan pelik

Beliau dilaporkan berkata
Adalah menjadi persoalan besar bagi saya kenapa kerajaan PH begitu rakus membuat pinjaman wang melalui bon samurai sedangkan kedudukan negara masih kukuh? Apa sebenarnya motif Tun Mahathir dan Lim Guan Eng selaku menteri kewangan ketika itu telah menimbulkan banyak tandatanya?.

Secara tidak langsung kenyataan Tengku Zafrul menjelaskan bahawa negara tidak perlu membuat pinjaman di luar negara. Kenyataan Tengku Zafrul telah membongkar berhubung tujuan pinjaman tersebut dibuat.

Ramai berpendapat ada perkara yang disembunyikan oleh Tun Mahathir dan Lim Guan Eng dari pengetahuan rakyat berhubung tujuan pinjaman melalui bon samurai.

Sehubungan itu rakyat berpandangan adalah perlu bagi kerajaan menjalankan siasatan samada oleh SPRM atau pun satu RCI ditubuhkan bagi mencari jawapan mengapa Tun Mahathir dan Lim Guan Eng membuat pinjaman wang melalui bon samurai sedangkan kewangan negara kukuh.

Lebih-lebih lagi Mahathir telah membuat kenyataan terakhir sebagai Perdana Menteri sementara bahawa negara mempunyai simpanan dana kewangan bernilai rm2 trillion atau rm 2 ribu billion dan RM1.2 trillion dikumpul ketika 9 tahun Najib Razak menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Sepanjang PH mentadbir negara selama 21 bulan rakyat dihidangkan dengan rintihan berterusan oleh Tun Mahathir dan Lim Guan Eng yang mengatakan keraaan tiada duit. Duit Najib curi.

Manakala Lim Guan Eng tidak putus putus membuat kenyataan menipu rakyat dan Parlimen kononnya beliau mengharungi keadaan getir apabila mendakwa 5 bulan pertama beliau hanya berbekalkan hanya RM450 juta sahaja.

Kenyataan Guan Eng ini ternyata disambut sinis oleh sebahagian besar rakyat kerana mereka tahu bayaran gaji dan elaun penjawat awam pun sudah lebih RM8 billion sebulan. Tiada seorang pun penjawat awam yang tidak menerima atau terlewat dibayar gaji dan elaun masing masing.

Kenyataan Tun Mahathir ketika menjawat jawatan PM sementara bahawa negara mempunyai dana yang besar. Nilai RM2 Trillion seperti yang dinyatakanoleh Tun sesuatu yang jauh berbeza dari apa yang telah dinyatakan oleh Guan Eng .

Penulis berpendapat oleh kerana angka yang terlalu jauh bezanya antara angka yang dinyatakan oleh Tun Mahathir ketika menjawat jawatan terakhir sebagai Perdana menteri sementara dengan angka yang dinyatakan oleh Lim Guan Eng. Tanpa niat mahu memenjarakan sesiapa penulis merasakan adalah wajar kerajaan menubuhkan RCI berhubung kenyataan berbeza oleh dua orang penting negara ketika dibawah kerajaan PH itu.

Amat keji bagi sesebuah kerajaan dari awal hingga akhir berterusan menipu rakyat kononnya kantung negara hampir kehabisan wang kerana kononnya telah dicuri oleh bekas Perdana menteri sebelum itu semata mata mahu membunuh imej personaliti tersebut.

Apa pun, penulis sangat bersetuju dengan kenyataan Timbalan Presiden UMNO Tok Mat Hassan yang menyebut "sekiranya terdapat sebarang penyelewengan berhubung pengurusan kewangan negara tindakan tegas akan diambil.. Tindakan awal sepatutnya berhubung kenyataan tidak benar di Parlimen berhubung kedudukan kewangan negara.

Walau pun begitu kerajaan perlu mengambil ikhtibar dari tindak tanduk kerajaan terdahulu yang begitu terdesak untuk mengambil tindakan keatas bekas Perdana Menteri sehingga menimbulkan suasana lucu dikalangan rakyat apaabila dakwaan telah dibuat tetapi bukti bagi menyokong dakwaan sampai kesudah tidak dapat dikemukakan walau mahkamah berkali kali meminta agar peguam negara mengemukakan bagi penelitian hakim.

P/S: Mohon sebarkan

MR :  Nak kencing rakyat Najib rompak wang rakyat.. dia dan anak beranak dia bukan perompak!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


31 ulasan:

  1. Golongan ni tak ada niat nak tolong rakyat khususnya orang melayu. Malangnya ramai melayu masih menjadi tukang cacai pembawa najis puak2 ni.

    BalasPadam
  2. Tanya bro jib and bro jolo. Tentu depa blh jawab kut.

    BalasPadam
  3. Sekarang zaman bukan zaman katak dalam tempurung.
    Dewan rakyat ada.
    Berbahaslah
    Sprm & polis ada buat lah laporan..

    Setakat blogger cap ayam punya ulasan baik masuk tong sampah saja.

    Tun dalam kabinet lebih dari separuh usianya.

    LGE dalam politik pun cukup lama, tahu sepak terajang nak bantu rakyat.

    Dia salah seorang pemimpin negeri yg boleh kurangkan hutang.

    Harapkan pemimpin pas.
    Kelantan masih termiskin.
    Bahkan hampir2 tak mampu nak bayar gaji kakitangan nya.

    Trengganu bilion2 dapat toyalti.
    Tak ada perkembangan dari segi ekonomi, apalagi zaman hadi jadi MB

    Jadi kalau nak kelentong rakyat, tak perlu bermadah-madah..

    Skrg covid bukan ancaman lagi.
    Walaupun kerajaan masih kenakan pkp-b.
    Cubalah lihat diluar sana.
    Bezanya hanya memakai tutup hidung dgn menjaga penjarakkan sosial saja.

    Jadi kenapa kerajaan tebuk atap takut sangat nak adakan sidang dewan seperti biasa..
    Sebagai mana dulu zaman ph hingga bawa kemalam.

    Kenapa tak diutama kan dulu selesaikan kedudukan muhyidin yasin sebagai PM.

    Lihat & sejauh mana kepercayaan ahli parlimen.

    Buat lah undi dulu.

    Jika kerajaan ini merasa kuat, tiada alasan utk dihalang.

    Jadi kenapa takut ??

    Bukankah Ghanimah sudah hampir habis di Faraid.

    Bukan kan wang rakyat sudah dibelanjakan dgn melantik kabinet yg sangat besar & duta2 bertaraf menteri.

    Apakah ini jawatan balas bakti @ jasa dari kejayaan mengkhianati undi rakyat.

    Ingatlah.
    Dosa pengkhianat & penyokong pengkhianat adalag sama.
    قُلِ الْحَقَّ وَإِنْ كَانَ مُرًّا

    “Katakan kebenaran, sekalipun itu pahit”.

    Beberapa surah yg Allah bagi peringatan kepada orang-orang yg khinat :
    @kerajaan Pakatan Nasional
    @Kerajaan Johor.
    @Kerajaan Melaka.
    @Kerajaan Perak.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahuakbar..
      Sesungguhnya Engkau maha Besar ya Allah.yg maha hebat perancangannya.Hasbunallah Wa ni'mal wakil.

      Padam
    2. Politic... .politic... Macam2.. Cukup2lah... Org2 melayu mmg kronic. .

      Org melayu klu buat baik mmg hebat...
      Org melayu klu kencing org pun hebat...
      Org melayu bab ckp pun hebat
      Namun org melayu yg duduk bwh kolong pun masih ade...
      Org melayu yg kaya raya pun hebat..
      Org melayu yg jadi pecacai pun hebat...

      Nak satukan org2 melayu kelihatan sprti satu perkara yg mustahil...

      Lebih baik kita fikir satukan umat islam sbb yg masuk Syurga Allah adelah org2 islam...

      Pendapt saya jer...✌

      Padam
    3. Tun separuh umur dlm politik dulu umno, bukan ph.

      LGE lama pun bukan kerajaan, dia pembangkang rasis.

      Duit royalti zaman TGHH? mana duit? umum saja duit tak bagi.

      22 bulan kena kencing x puas lg ke? Melayu kena caci x terasa? Islam kena hina x marah? LGBT duk menyalak suka hati x semak?

      Masih buta hati..

      Tun resign, TSMY buktikan pd agong yg dia dpt sokongan majoriti, agong lantik dia jd PM. Apa lg ko tak faham?

      X puas hati sbb DSAI x jd PM? Salahkan tun la sbb x buat peralihan kuasa, dan aku rasa dia mmg xde niat pun nk bagi..

      Padam
    4. Arif muluk...kenale laa agknya Allah gelapkan hati kamu agar kamu tdk dpt memilih dan menilai yg lebih baik..??

      Padam
    5. 22bln cukup lah ape yg di rasai,
      22bln cukup lah ape yg telah di lakukan,
      22bln juga lah agama Islam,bangsa melayu,AGONG dihina dicerca dgan begitu rakus skali,
      22bln terasa seperti 22tahun hilang nya tergadai nya aset2 negara terutama aset berkaitan melayu Islam...
      22bln golongan LGBT berleluasa tanpa dihukum dgan undang2 yg betul...
      22bln juga Pro DAP@pahaman komunis,Liberal besar kepala...
      KAO JANGAN JADI RBA ANJING BELAAN DAP,AKU TOLAK SEMUA PARTI YG ADE KAITAN DENGAN DAP...SMOGA TSMY KEKAL MENJADI PM DAN WARISAN PM YG TIADA DAP DALAMNYA...

      Padam
  4. ARIF MULUK.

    Jangan buat fitnah, lebih2 lagi dalam bulan puasa ni..

    Tuduh faraidh apa bagai ni.

    Ada bukti just report pdrm dan sprm..

    INGAT.. tulisan anda ni akan anda jawab sendiri di athirat nnti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapalah nak tambah dosa di bulan puasa ni. Cukup2lah berpolitik. Kita ni terikut rentak mereka tu kenapa. Jangan ikut mereka ke Neraka. PERSETAN kan mereka tu kalau asyik sibuk be rebut kuasa je.

      Padam
  5. Sudah terang lagi bersuluh....yang tersirat telah kian nyata ....GLC umat Islam di tukar nahoda....perkiraan dendam terbalas sudah.

    BalasPadam
  6. Susah bila manusia yg di beri akal fikiran tidak blh menilai dan tidak blh berfikir sbaik baik2 nye..

    BalasPadam
  7. arif muluk a.k.a non arif non muluk:- ur comments did not jive well with ur dignified arifmuluk! pls adapt ur self with the new set of capable and able ministers. pls do lots of doa to help them carry out their duties well.

    BalasPadam
  8. Arif muluk.. Sembang x kena byr.. Dasar kaki jilat dapig

    BalasPadam
  9. Bersih kena jilat dgn penjilat

    BalasPadam
  10. Arif muluk xpayah lebih2 sgt dibulan ramadan ni,over sgt ulasan hang,ckp hang pun mcm sampah jgk kat cni,pilah wat report

    BalasPadam
  11. Halo semuanya
    Nama saya JOSEPHINE JUMAWAN CABALLO, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin memberikan selamat kepada ibu yang baik KARINA ROLAND karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya meminjam pinjaman secara online yang mendukung saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya meminta pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulai bisnis saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di dubai yang ditolak saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di dubai, karena saya berutang bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia teman saya menelepon susan Ramirez setelah membaca kesaksiannya tentang Bagaimana dia mendapat pinjaman dari Mrs. KARINA ROLAND LOAN COMPANY, jadi saya minta menghubungi Susan Ramirez dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Mrs. KARINA ROLAND dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diselesaikan dan diteruskan dan dalam waktu 6 jam pinjaman saya ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut tentang ini kejutan dan saya harus memberikan informasi tentang kerja yang baik dari Ny. KARINA ROLAND jadi saya perlu semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Mrs. KARINA ROLAND PERUSAHAAN PINJAMAN: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya +1 (585) 708-3478 dan saya jamin Anda akan meminta bantuan yang saya inginkan dan ingin Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Mrs.karina Roland email saya: (josephinejumebahasaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan meminta ibu KARINA ROLAND untuk memperbaharui keuangan saya.

    BalasPadam
  12. Ada duit simpanan ASB 200 ribu. Dividen 7%. setahun.Ada pulak orang nk jual tanah harga 200 ribu. Kaki nk buat projek pertanian bela kambing. Bank pertanian offer pinjaman secara Islamic 3% setahun utk beli tanah tersebut. Mana lagi baik guna duit asb beli tanah tersebut atau buat pinjaman bank pertanian?. Minta pendapat saudara2.

    BalasPadam
  13. Berani bahas di Parlimen? Biar LGE kasi sekolah budak kecil ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak sempat bahasa sbb bakal jadi pembakang semula 19 mei ni hahha kesian kerajaan terpendek di dunia

      Padam
  14. Hello bodoh! 2 trillion itu dari mana? Duit kerajaan atau duit dari rakyat di dalam dalam kwsp, kwap, tabung haji?

    Guna otak babi awak fikir, jika kerajaan ada 2 trillion, kenapa scandal 1mdb berlaku?

    Jika kerajaan ada 2 trillion, Malaysia boleh jadi power house di asia dengan beli beberapa biji aircraft carrier, tahu tak bodoh?

    BalasPadam
  15. Minta kerajaan tubuhkan rci segara.

    BalasPadam
  16. kah kah kah..dh kantoi..maki hamun..xleh nk balas dgn fakta..itu lah pnyokong tegar fuckatan hancing...hahaha

    BalasPadam
  17. Report ja wab ni ramai2 anjing2 umno melayu mambangsatkan melayu dalam wab side ni... Kesian bakal jadi kerajaan terpendek di dunia tinggal 7 hari ja lagi... Ulamak paslu melayu bangsat umno

    BalasPadam
  18. Halo semuanya, saya sangat bersemangat hari ini. Saya melihat komentar dari orang-orang yang telah menerima pinjaman dari Sabinhelps@gmail.com dan kemudian saya memutuskan untuk mendaftar berdasarkan rekomendasi mereka. Beberapa jam yang lalu, saya mengkonfirmasi total 10.000 euro yang saya minta dari rekening bank saya sendiri. Ini benar-benar berita hebat, dan saya menyarankan siapa pun yang membutuhkan pinjaman nyata untuk mengirimkan aplikasi melalui email: sabinhelps@gmail.com atau whatsapp padanya di +79267494861.

    BalasPadam
  19. Our proposed offer for clients in the new year is positive and total commitment, so working with us gives you maximum assurance of getting funded for we have an A+ rating in financing. Frank Loan Services (FLS) over the years has been highly rated as one of the best online companies with a cheaper interest rate. If you are in need of financing, don’t hesitate to contact us through phone (+1-713-389-6778) or E-mail: k.frankloans@gmail.com

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.