Header Ads

Header ADS

Hindu ini sekolahkan kebodohan cybertropper PH


SALAM
sejahtera. Di sini saya ingin memberi sedikit pencerahan mengenai adat atau cara mengapa masyarakat India, terutamanya yang berugama Hindu, Kalung Bunga Malai kepada pemimpin atau jemputan atau orang kenamaan.

Bunga adalah satu simbol kesucian, kebersihan, aroma, dan kecantikan untuk kaum India, di mana ia digunakan untuk semua upacara-upacara melibatkan keagamaan, perkahwinan, penghiasan diri atau rumah dan juga kematian.

Bunga yang wangi dipilih dan diikat bersama jadikan ia sebagai Kalungan Malai, tidak kena mengena dengan pemujaan. Saya ulangi, bukan untuk pemujaan.

Bunga Malai ini dikalungkan pada seseorang untuk memberi atau menunjukkan kepercayaan, kebanggaan, penghormatan dan terima kasih secara simbolik.

Ini adalah adat resam yang dibawa oleh kaum India beribu tahun di mana pada waktu itu ini adalah cara untuk kita memberi pengiktirafan kepada seseorang yang membanggakan atau melakukan sesuatu pencapaian. Contoh seperti kalung pingat kepada pemenang dalam acara sukan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan-kawan seperjuangan dalam PAS kerana meminta penjelasan dari saya mengenai adat ini. Pada waktu yang sama kepada yang tidak tahu mengenai adat kaum lain, tolong jangan politikkan dan persendakan adat seseorang hanya kerana mereka bukan berpihak pada kita.

Tolong jangan menghina seseorang untuk menunjukkan kesetiaan anda pada yang lain.

BK. KUMARESAN
Ketua Dewan Himpunan Pendukung PAS (DHPP) Kedah

MR :  Duit punya pasal fitnah tak apa.. itu manifesto PH


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


8 ulasan:

  1. Bersikap adil la. Jika letak pandangan org hindu, apa kata letak juga pandangan Islam atau mufti. Baru semua orang dapat penjelasan

    BalasPadam
  2. Dalam islam jika ia tidak melibatkan agama dan akidah ia halal,,,tapi kalau pakat2 dgn penyamun dlm ph yg kata suci tu mmg haram jadah

    BalasPadam
  3. Kalau setakat kalung bunga, takde kena mengena dgn pemujaan, tiada isu lah.

    Dah ketandusan isu. Kalung bunga pun jadilah.

    BalasPadam
  4. Syarat sokong PH ialah bodoh. kalu tak bodoh tadak la dua warga emas tu berebut nak jadi PM. malaysia dah ada Pm tapi ada makhluk tua berebut bagai

    BalasPadam
  5. lahanat PAN buka posa dalam tokong mcm mana?

    BalasPadam
  6. Pan pengikut ayah pin kot.

    BalasPadam
  7. Analogi mudah ialah MB kedah pakai kalung bunga malai samalah dengan si Lim atau si Ramasamy pakai songkok..takde kena mengena dengan agama masing masing

    BalasPadam
  8. Sahabat2 kita dlm PAN sedar laahh....balik laa ke perjuangan asal mu..

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.