Header Ads

ads header

Flash News

Kisah Sultan Abdul Hamid II membela kehormatan Rasulullah SAW


Pada akhir 1800-an, Sultan Abdul Hamid II mendapat laporan bahawa satu pementasan komedi berkenaan kehidupan Nabi Muhammad (ﷺ) sedang ditayangkan di sebuah teater di Paris, Perancis. Sebagai khalifah kpd seluruh umat Islam, Sultan Abdul Hamid II nekad utk menamatkan teater ini krna ini adalah satu penghinaan terhadap Islam.

Baginda menulis surat amaran kpd kerajaan Perancis supaya mereka menghentikan teater tersebut. Selepas berbincang mengenai perkara tersebut, kerajaan Perancis bukan sahaja menghentikan teater itu, bahkan mereka juga membuang pelakon2 tersebut ke United Kingdom utk memujuk sultan.

Selepas beberapa ketika, baginda mendapat tahu bahawa teater sama yg menghina umat Islam akn ditayangkan sekali lg di London. Sultan Abdul Hamid II menjawab isu ini dan menulis surat kpd kerajaan British dgn amaran yg sama, dgn memaklumkan mereka bhwa teater itu telah diharamkan di Perancis baru2 ini. Kerajaan British menjawab surat baginda dgn menyatakan “Ini bukan Perancis. Kami mempunyai kebebasan di wilayah kami.”

Setelah menerima surat ini, Sultan Abdul Hamid II menulis surat balas yg cukup agresif kpd British dan menyatakan: “Nenek moyang beta mempertaruhkan nyawa mereka tanpa ragu2 utk kepentingan dan kejayaan Islam. Dlm isu ini, beta dgn segera akn memberikan arahan kpd semua umat Islam di seluruh dunia dan memaklumkan mereka tentang sikap sombong anda yang berterusan dan kedegilan untuk membenarkan teater yang menghina umat Islam ini diteruskan. SEKARANG ANDA PERLU MEMPERTIMBANGKAN APA YANG AKAN BERLAKU NANTI.”

Disebabkan British mempunyai hubungan diplomatik yang luas dengan Sultan Abdul Hamid II, mereka memahami dengan mendalam personaliti Sultan. Mereka sedar bahawa kata2 baginda bukanlah satu ancaman kosong, dan dengan serta-merta mereka menamatkan teater tersebut


# Sumber :  Khairul Affendy II  

MR :  Semoga Allah selamatkan kita dengan peminpin beriman  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan