Header Ads

Header ADS

Saya kongsi semula cerita "Najib jual Proton"

Pada tahun 2011, Proton masih milik kerajaan.

Masa itu, PM ke-4 sebagai penasihat Proton mahu Proton dijual.

13 Disember 2011: Mahathir Harap Syarikat Kaya Beli Kepentingan Proton
https://www.mstar.com.my/…/mahathir-harap-syarikat-kaya-bel…


Pembeli proton dari Khazanah juga direstui oleh PM ke-4 masa itu.

"Dilaporkan yang Khazanah, cabang pelaburan kerajaan, akan menjual kepentingannya kepada DRB-Hicom, satu langkah yang nampaknya mendapat restu daripada Dr Mahathir."
https://www.mstar.com.my/…/terpulang-kepada-khazanah-tentuk…

Maka pada bulan Jun 2012, Khazanah menjual segala kepentingan mereka kepada DRB-Hicom.

"Julai 2012: Khazanah jual kepentingan Proton kepada DRB-Hicom"
https://www.malaysiakini.com/news/186756

Oleh itu, masa Proton menjual 49% kepentingan kepada Geely pada tahun 2016, Khazanah atau kerajaan Malaysia tak milik satu saham lagi dalam Proton pun sejak tahun 2012.

Yang mahu Proton dijual oleh Khazanah ialah PM ke-4.

Yang mahu Proton dijual kepada DRB-Hicom ialah PM ke-4.

Yang jual Proton kepada Geely ialah DRB-Hicom - bukan kerajaan atau Khazanah.

Yang disalahkan oleh PM ke-4 kerana DRB-Hicom jual 49% kepada Geely ialah saya pulak!

Lepas jadi PM ke-7 pula, semasa dia melancarkan X70 dia kata usaha sama Proton-Geely mampu menyelamatkan Proton pulak.

13 Disember 2018: "X70 could reverse Proton’s fortune, says Dr Mahathir"
https://themalaysianreserve.com/…/x70-could-reverse-proton…/

Punyalah bangga dia dengan Proton yang kononnya sudah dijual kepada China masa dia jadi PM7.

Tak pernah pun sekali dia kata nak beli balik kepentingan 49% dari Geely pun.

Bagaimanapun, saya mengaku kerajaan saya dahulu setuju untuk memberi pinjaman mudah dan bantuan kepada syarikat Proton apabila mereka mengalami kekangan kewangan pada tahun 2016 dengan syarat mereka ada pelan pemulihan yang boleh diterima.

Pelan pemulihan Proton masa itu ialah untuk mewujudkan usaha sama dengan Geely.

Akhirnya, pelan pemulihan ini terbukti telah berjaya.

NAJIB RAZAK


MR :  Satu persatu bongkar.. kencing yang meleleh


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. Berapa persen lah agaknya madey dapat dari urusniaga drb-hicom dengan geely? Guna duit rakyat buat syarikat proton, last last geely beli proton dia dapat komisen. Dulu madey ni orang panggil 10 percent man.

    BalasPadam
  2. Aku tak nak ckp banyak.. yg aku nak duit Mahathir mamak India yg berbillion2 di dlm bank di rampas balik.. biar dia tau langit itu tinggi atau rendah.. dah banyak rahsia Mahathir ni terbongkar tp tindakan yg di ambil ke atasnya takde pun aku tengok..

    BalasPadam
  3. Sebagai penasihat kepada proton kenapa tidak menasihati proton tidak dijual kepada proton?DRB HICOM siapa punya kalau bukan kroni tunm.

    BalasPadam
  4. Perompak & penyamun dari parti yg sama dah buka tembelang.

    Tapi masih ada juga rakyat yg sokong & dewa2 kan.

    Patutnya umno ni dah lama di jenazahkan.

    BalasPadam
  5. Kita yg tak fikir panjang masa pilihanraya pangkah ikut hati dan perasaan tak mau berubah yg mana elok sampai mati duk kena tipu Ngan iblis topeng manusiaja

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.