Header Ads

Header ADS

Laporan Audit Ni Xtipu Mujahid !!! Penilaian Ketua Audit Negara Membuktikan PH Meletakkan Tabung Haji Dalam Bahaya


Selepas lebih setahun tertangguh, akhirnya laporan kewangan 2018 Tabung Haji dapat dibentangkan. Alhamdulillah, dapatan Ketua Audit Negara (KAN) dalam laporan beliau telah membuktikan kebenaran kita selama ini. Ia membuktikan bagaimana dasar2 bodoh PH telah meletakkan Tabung Haji di dalam risiko yang tidak sepatutnya

Pertama didalam lorekan merah di bawah, jelas Ketua Audit Negara mengatakan bahawa sukuk yang diterima oleh Tabung Haji sebenarnya tiada penarafan, tidak boleh diniagakan, tidak boleh dipindahmilik dan merupakan unsecured zero coupon (berisiko tinggi)

Kedua, pada lorekan hijau pertama, terbukti bahawa keuntungan RM1.6 bilion pada 2018 yang dibangga-banggakan oleh PH sebenarnya bukanlah keuntungan hasil perniagaan normal. Sebaliknya RM1.39 bilion datang daripada pindahan aset melalui sukuk UJSB tersebut (keuntungan tidak nyata). Maknanya duit tak dapat pun lagi!

Keuntungan hasil perniagaan normal (keuntungan nyata) yang telah diperolehi hanyalah RM210 juta. Kalau sesiapa mengikuti live antara saya dan Dr Asyraf Wajdi Dusuki baru2 ini, kami sebut bagaimana tak logik langsung sebuah institusi yang mempunyai aset sebesar RM70 bilion tetapi hanya mampu menjana RM210 juta melalui perniagaan normal [1]

Tapi kami dituduh penipu. Siapa penipu sekarang?

Ketiga, ini paling teruk. Tengok lorekan hijau kedua. KAN sendiri tidak mampu pastikan bahawa Tabung Haji akan dapat menerima bayaran sukuk tersebut pada masa yang sepatutnya!

Apa maksudnya? Maksudnya Ketua Audit Negara sendiri tak yakin dengan kemampuan UJSB sama ada melalui kekuatan kewangan ataupun model perniagaannya bagi membayar hutang kepada Tabung Haji.

Kalau Ketua Audit Negara sendiri tak yakin, yang PH konfiden sangat buat model perniagaan bodoh macam ni pasal apa?

Apa yang akan berlaku jika kebimbangan Ketua Audit Negara ini menjadi nyata? Apa yang akan berlaku kepada Tabung Haji jika UJSB akhirnya tidak mampu menunaikan bayaran hutang pada masanya?

Inilah bala dan kerosakan hasil daripada tangan-tangan yang akan dihisab di Hari Pembalasan!
----

Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Sg Derhaka Kuala Terengganu

Rujukan:

 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. ....sebenarnya ph(DSP@KOMUNIS)tak bodoh.
    Ini adalah agenda mereka. Menghancurkan ekonomi umat melayu Islam mengunakan proksi(BARUA) melayu(AMANAH).
    ...tapi mereka tak menyangka kerajaan mereka tak lama.(22 bln)

    Jadi...PENGAJARAN buat org melayu!!
    Jangan LUPA lagi!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Yang bodohnya Melayu yang sokong PH. Real bodoh. Tak sedar diri tu dah nak kena jual, masih lagi mahu sokong.

      Padam
  2. Barua totok DAPIG , Mat Sabu yang sanggup makan babi degan lidah biawak LGE daripada makan ayam dengan najib .

    BalasPadam
  3. UJSB ni siapa punya ye? Entah entah keluarga Lim juga.

    BalasPadam
  4. Barua melayu bnyk kt penang ngan selangor
    Puihhh
    Melayu penang
    Kahak puih melayu selangor
    Dasar baruah ph penyokong dap

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.